Разговаряме с Хари Ешкенази – ръководител на проекта „Фортисимо в клас“, поставил си за цел да запознае децата с класическата музика. Проектът тече вече за втора година. Провежда се в 17 училища, обхваща над 1500 деца. За музиката в днешния ден, класиката, работата с деца и важността на музикалното възпитание говорим с Хари в това интервю за Az-jenata.bg.
Разкажете ни за проекта „Фортисимо в клас“ – как възникна идеята, как се развива?
Проектът е по идея на моя брат – Максим Ешкенази. Този проект се прави в Пасифик симфони, в Лос Анджелис. Там има около 16 000 деца, които преминават през тази система на обучение. Ние тук обучаваме в момента около 1 500 деца. В 17 училища сме. Включително правим експеримент с едно училище в Плевен и едно в Правец. В Плевен използваме кадрите на Плевенска филхармония, а в Правец командироваме нашите музиканти.
Всички мои колеги се чувстват много добре от участието си в проекта, от тези контакти с децата. Децата ни дават една много хубава емоция и за мен доказват, че ние няма да бъдем обречени на забрава и че ще продължим с нашето начинание.
Къде е класическата музика днес и харесват ли я децата?
Аз като музикант бях провесил нос по едно време. Работя във Филхармонията, там нямаше никаква публика в един момент. Сега е малко по-добре ситуацията. Това много ме обнадежди мен, че може би за нас има по-добро бъдеще. Въобще за това поприще в България има по-добро бъдеще.
Обикаляте толкова много училища. Има ли разлика между училищата? Има ли някъде, където ви очакват с нетърпение, а другаде – не толкова?
Децата навсякъде са едни и същи и по един и същи начин подхождат. Но не работим само с тях – има и директори, учители ... За съжаление трябва да кажа, че преди две седмици се наложи да махнем едно от училищата, нямаше как ... Няма да казвам кое училище, но се случи заради директорката... Аз се чувствах много зле, защото децата всъщност страдат от цялото това нещо. Но нямаше как.
С колко големи деца работите?
Работим основно с 4-ти клас, в някои училища и с 5-ти и 3-ти. Но за нас тази възраст е най-благодатна за възприемането на класическата музика. Сега започнахме и в Американския колеж, там учениците са в 8-ми клас и те също много добре възприемат класическата музика.
Каква е основната ви цел – да им създадете основна грамотност, да ги насърчите да слушат класическа музика или да свирят?
За да стигнем до децата, за да им стане интересен Вивалди, минаваме преди това през Индиана Джоунс, Хари Потър или Междузвездни войни. Това е начинът, по който стигаме до тях – тези филми са ги гледали всички деца. Така, привличайки им вниманието, през различни игри, ги отвеждаме до самата класическа музика, която всъщност е най-стойностна. Това е пътят, който трябва да се мине.
А имат ли желание да свирят?
Това е проект, който на мен много ми се иска да започнем. Намираме много талантливи деца из училищата. Иска ми се да направим школа, в която тези талантливи деца да продължат, ако искат да се усъвършенстват, ако искат да станат професионални музиканти. Надявам се да можем да направим това в бъдеще.
Каква е програмата, която следвате?
Ние запознаваме децата с 9 класически музикални инструмента – цигулка, виола, виолончело, контрабас, флейта, кларинет, ударни инструменти, валтхорна и тромпет. Учителят отива с даден инструмент, като много важен елемент от тази програма е, че половината от часа децата се опитват да свирят на дадения инструмент. Това е и най-забавното. Можете да си представите какво става, когато отидат ударните инструменти – цялото училище разбира, че има урок по ударни инструменти.
Прочетете още: