Как да помогнем на тийнейджърите да развият пълния си потенциал

„Умни, но разсеяни тийнейджъри“ – Д-р Пег Доусън, д-р Ричард Гуеър и Колин Гуеър

11.10.2015г. / 06 59ч.
Аз жената
Издателство: „Хермес“

Издателство: „Хермес“

Ако сте родител на умен, но разсеян тийнейджър и се опитвате да му помогнете да порасне като самостоятелен и отговорен възрастен, това може да ви изглежда като безкрайна битка. Често тийнейджърските години са най-проблемният период в отношенията деца-родители. В този етап от развитието си подрастващите обикновено са дезорганизирани, импулсивни, свръхемоционални и бунтарски настроени. Това в още по-голяма степен се отнася за онези тийнейджъри, на които им липсват изпълнителски умения.

Тук ви предлагаме алтернатива на непрестанното надзираване, уговорки или неефективни наказания. Този позитивен наръчник за родителя предлага научно базирана програма, чрез която да помогнем на децата си да усвоят ключови умения, които не само ще им позволят успешно да преминат през трудните тийнейджърски години, но и ще им бъдат от полза през целия им живот.

Често комуникацията родител-тийнейджър е трудна, въпреки че и двете страни искат едно и също: той да стане независим и успешно да се справя в живота. Но как да го постигнем?

Изпълнителските умения


Авторите на книгата – Пег Доусън и Ричард Гуеър, са специалисти по клинична училищна психология с над 30-годишна практика. Освен че самите те са родители, през тях са минали много деца с подобни проблеми. Първата им книга с практически съвети „Умни, но разсеяни“, предназначена за отглеждане на деца от 3- до 13-годишна възраст, е посрещната изключително положително. Огромният брой писма и имейли от читатели показва, че тези методи са също толкова ефективни, когато са приложени от родителите, както са били и при предварителните изследвания в различни училища и в частната практика на авторите. „Умни, но разсеяни тийнейджъри“ има за цел да ви окаже същата помощ и подкрепа, която предлага и първата книга, но със сериозен акцент върху реалностите на късното юношество. Това заглавие дава отговори защо тийнейджърът ви в един момент изглежда толкова способен да се справи с всичко, а в следващия сякаш сам си пречи: да ви обясни, че не е заради недостатъчна интелигентност, нито от инат, нито се дължи само на характерното непостоянство на пубертета. Но всичко става трудно и с огромни напъни, ако на детето му липсват така наречените изпълнителски умения – мозъчните функции и мисловни процеси, чрез които контролираме поведението си, залагаме и изпълняваме цели, намираме равновесие между претенциите и желанията, нуждите и задълженията си.

Трудностите при спазването на срокове, проблемите при писането на домашните, забравянето и неизпълнението на поетите ангажименти най-често са предизвикани от слабости в изпълнителските умения.

Ръководството запознава с методи, за които е доказано, че изграждат тъкмо онези умения, които липсват на вашия тийнейджър в пълния си размер. Книгата предлага възможност да се запознаете по-отблизо с категорията, в която попада вашето дете по отношение на изпълнителските умения, а също и в коя категория попадате вие самите. Помощта за юношата ще е много по-ефективна, ако сте наясно доколко си „пасвате“ с него по отношение на тези умения. Включени са полезни съвети, както и стратегии да опознаете силните и слабите страни на вашето дете и собствените си, начина, по който общувате, и личностните особености, с които и двете страни участват в уравнението.

Специално внимание е отделено и на нещата, които юношите желаят и чрез които могат да бъдат мотивирани да практикуват тези изпълнителски умения – шофьорска книжка, телефон, кола, пари и т. н.

Предизвикателството на възрастта и как да помогнем на тийнейджъра да израсне отговорен и самостоятелен възрастен

Изправен срещу все по-големите си отговорности, неудържимия стремеж да стане независим и много по-голямото влияние от външния свят (особено от връстниците си), вашият тийнейджър не може вече да разчита толкова много на вас за помощ. А и вие не можете да очаквате, че детето ще приема тази помощ в такива размери, толкова често или пък в толкова много области на живота си, колкото би ви се искало. Юношите са тласкани напред от силен стремеж да търсят нов житейски опит, да навлизат в по-интензивни социални и емоционални връзки и – за добро или лошо – искат да поемат нови рискове. Макар наистина да е повод за притеснения, това търсене на независимост дава на тийнейджърите ежедневни възможности да използват своите изпълнителски умения. А на вас дава шанса да им помогнете да усъвършенстват тези умения. Но ако целта ви е юношата да си създаде изпълнителски умения и да стане независим, то вашата родителска роля трябва да е доста по-различна от досегашната. Отсега нататък задачата ви ще бъде не да „карате влака“, а по-скоро да се возите до машиниста и да се опитвате да му помагате. Оттук нататък резултати ще се постигат с преговори, компромиси и позитивна комуникация. Вашата работа ще бъде да насърчавате юношата сам да си поставя цели и да ги постига – и да предлагате помощ.

Тази книга ви помага да намирате начини да помогнете на поотрасналия тийнейджър, без да влизате в безкрайни битки – по начин, който юношата да приеме помощта и все пак да не изгуби усещането, че сам определя посоката на живота си. В този процес не забравяйте винаги да си припомняте, че и вие, и тийнейджърът искате едно и също: той да стане независим и успешно да се справя сам в живота.

Вашата задача е да подготвите детето си за следващия важен житейски преход, който му предстои: от гимназия към университет и/или започване на работа като важна стъпка към своята независимост.

За авторите

Д-р Пег Доусън работи като психолог в медицинския център за разстройство на училищните умения и разстройство на вниманието в Портсмут, Ню Хемпшър. Тя е бивш президент на местната, националната и международната асоциация на училищните психолози. Носител е на наградата на Националната асоциация за училищна психология за цялостен принос.

Д-р Ричард Гуеър е невропсихолог и директор на Центъра за разстройство на училищните умения и разстройство на вниманието в Портсмут, Ню Хемпшър.

Колин Гуеър, син на д-р Гуеър, допринася в изследването за развитието на тийнейджърите и младите възрастни не само чрез своите наблюдения и изследвания, но и от личен опит. Диагностициран със синдром на дефицит на вниманието в ранна възраст, Колин е тясно запознат с проблемите и възможните решения, пред които са изправени деца и възрастни, борещи се с дефицит на изпълнителните умения. Освен това, Колин има богат опит като учител в държавните училища и местните общности, работещи с деца с аутизъм, разстройства в обучението, както и недостиг на изпълнителските умения.

Книгата на Пег Доусън, Ричард Гуеър и Колин Гуеър има практическа насоченост. Тя е информативна и много полезна както за родители, така и за педагози и психолози.

На книжния пазар от 15 октомври 2015 г.
Обем: 384 стр. Очаквайте от 15 октомври!
Издателство: „Хермес“
ISBN 978-954-26-1508-8
Корична цена: 14,95 лв.

Прочетете още:

Коментирай