Програмата на Полския културен институт за март 2011 г.:
Продължава фотоизложбата „Автопортрети“ на Павел Байев
„Роден съм в малкото градче Пулави през 1981. Винаги съм се интересувал от изкуство. От малък рисувам, правя различни предмети. През 2007, след години експерименти с изкуството, настъпи часът на фотографията. Сега вече знам какво искам да правя в живота – искам да снимам. Моите снимки са отражение на моите идеи. Вдъхновява ме светът, хората, които срещам, ситуации или предмети от ежедневието. Не ползвам техника от висока класа. Аз съм от хората, които смятат, че фотографията се прави от човека, а не от апарата. Добрата техника може да ти е в помощ, ако знаеш какво искаш да направиш. В портфолиото си имам около 300 снимки и половината от тях са направени с евтин апарат. Наскоро станах съсобственик на фотографско ателие“.
Изложби и постижения: „Светът според Байев“ в Галерията на Съюза на полските фотографи-художници (2008); III място в I Международен фестивал на младата фотография (2009); I място във фотографския конкурс, организиран от Бюрото за национална безопасност; 2010 – лауреат в секция Showoff на една от най-големите фотографски прояви в Европа – „Месец на фотографията в Краков“ – проект „Автопортрет“.
Изложбата продължава до 31 март.
Традиционно участие на Полския институт в 15 Международен София филм фест (4-13 март 2011). В рамките на фестивала ще бъде представен филмът на Йежи Сколимовски Същинско убийство /Essential killing. Прожекции: 13 март, 18.45 ч., Дом на киното; 14 март, 18.30 ч., Кино „Люмиер“.
Гост на фестивала ще бъде и полският режисьор Анджей Жулавски, който ще представи един от знаковите си филми Обладаване/Posession (1981) с Изабел Аджани (награда за най-добра актриса и „Сезар“ за ролята й във филма) и Сам Нийл. Прожекции: 13 март, 13 ч., Дом на киното – представен от режисьора Анджей Жулавски; 16 март, 21 ч., Дом на киното.
Йежи Сколимовски е режисьор, сценарист, актьор, художник, поет. Той е един от най-награждаваните полски творци в чужбина. Приключението с филма започва като автор на късометражни филми и сценарист. Заедно с Роман Полански той е автор на сценария на култовия „Нож във водата“ (1961), режисиран от Полански. През 1970 Сколимовски емигрира поради проблеми, свързани със забраната на негов филм. Той продължава да твори в Италия, Франция, Великобритания и САЩ. След почти 20-годишно прекъсване се завръща триумфално като режисьор на полско-френската копродукция „Четири нощи с Анна“ (МФФ Токио, 2008 – Специална награда на журито). През 2009 филмът откри престижния преглед „Петнадесет режисьори“ на фестивала в Кан. Критиците приемат филма много ентусиазирано. Филмът, със съдействието на Полския институт в София, откри Фестивала на копродукциите в София на 29 май 2009 г.
Новият филм на Йежи Сколимовски Същинско убийство /Essential killing събира много похвални рецензии и печели Специалната награда на журито на Филмовия фестивал във Венеция. Журито се изправя на крака, за да изрази признанието си към полския режисьор. „За мен бе чест“, – споделя Сколимовски веднага след церемонията. „Създадох уникален филм. Обещах си, че докато съм жив няма да правя посредствени филми. И вече втори път доказвам, че държа на думата си," – казва в едно интервю режисьорът.
Анджей Жулавски е смятан за един от най-противоречивите полски режисьори и за изключителна личност в съвременното кино. Режисьорът е направил 12 игрални филма, по-голямата част от които критиката смята за гениални. Завършва режисура във Франция, а във Варшава следва философия. Бил е асистент на Анджей Вайда. Дебютира през 1971 с филма Третата част на нощта, с визионерска и шокираща драстична естетика на картината на окупацията. Също толкова експресивни и спорни са следващите му филми. След заснемането на спрения от цензурата втори филм Дявол (1972) Жулавски заминава за Франция и свързва съдбата си със западното кино. Спечелва си международна слава благодарение на оригиналните и експресивни филми, предизвикващи крайни емоции у зрителите. Шокиращите Обладаване (1981), The Public Woman (1984) и Моите нощи са по-красиви от вашите дни (1989) са творби, разказващи за сложни човешки взаимоотношения и крайни психически състояния. Жулавски е известен с характерния си, противоречив стил, опиращ се на почти истеричната игра на актьорите. Във филмите си той използва различни изразителни средства, нарушава нормите и конвенциите.
Пловдив, 7, понеделник, 17.30 ч., Регионален исторически музей, пл. „Съединение“ № 1
Откриване на изложбата „Дойдоха, за да останат“ от Еврейския исторически институт във Варшава.
Изложбата се състои от 30 панела. Думата ключ към изложбата е пътуване, символизиращо многовековната история на евреите в Полша и разнообразната им дейност. Представени са причините, поради които още в средните векове именно в Полша възникват еврейски общини. Отделните части на изложбата оперират по интересен начин с контрастите, показвайки как се променя ролята на еврейската общност в живота на полската държава, как расте нейният принос за развитието на страната. В същото време събраните в рамките на изложбата документи и снимки показват, че еврейската общност в Полша се превръща в един от най-важните стълбове на развитието на юдаизма в света.
Изложбата е специално подготвена за Европейския парламент и представена там през април 2009 г.
Изложбата продължава до 20 март.
14, понеделник, 18 ч., Полски институт
Среща с археолога проф. Анджей Буко на тема „Византийски анклав в Централна Европа?“ (най-нови изследвания на кулите в местността Столпье в Полша). Лекцията ще протече като презентация.
Проф. Анджей Буко – археолог, директор на Института за археология и етнология на Полската академия на науките, професор във Варшавския университет. Трупа археологически опит в Полша, Франция, Италия, Норвегия и Испания. Публикувал е в Полша и в чужбина над 250 научни работи (в т. ч. 11 книги), статии, рецензии, научно-популярни публикации. От 2003 г. осъществява изследователски проекти, свързани с етническите и културни приграничия в контекста на формиране на централноевропейските държави.
Избрани публикации на проф. Буко: Ceramika wczesnopolska. Wprowadzenie do badan. (Раннополска керамика. Въведение в изследванията. Изд. Ossolineum. Вроцлав, 1990); Poczatki Sandomierza (Възникване на Сандомеж. Варшава, 1998); Archeologia Polski wczesnosredniowiecznej. Odkrycia – hipotezy – interpretacje. (Археологията на Полша от ранното средновековие. Открития-хипотези-интерпретации. Изд. TRI. Варшава, 2005); The Archeology of Early Medieval Poland. Discoveries-hypotheses-interpretations. Brill, Leiden-Boston 2008; Stolpie. Tajemnice kamiennej wiezy. (Столпье. Тайните на каменната кула. Варшава, 2009).
14, понеделник, 19 ч., Народен театър „Иван Вазов“, сцена „Сълза и смях“
Тестостерон – пиеса на Анджей Сарамонович (превод – Йоанна Попова)
Постановка – Пламен Панев, сценография – Татяна Димова, Ралица Русева.
С участието на: Филип Трифонов, Захари Бахаров, ДобринДосев, Малин Кръстев, Герасим Георгиев, Стефан Денолюбов, Васил Сумрачки.
Билети на касата
Шумен, 14-18 март
Съвместно с Народно читалище „Добри Войников“ в рамките на Годината на полската култура в Шумен
Седмица на полското кино в Шумен
Малката Москва – реж. Валдемар Кшистек (2008, 113 мин.)
Съветското военно присъствие в Полша продължава близо 50 години: от края на II световна война до 1993 г. В Легница е разположен най-големият от придвижените на запад гарнизони на Съветската армия. През 60-те години съветските военни и техните семейства, разквартирувани в Легница, съставляват почти половината от жителите на града. Именно тогава започват да наричат Легница „Малката Москва“.
Историята на една забранена любов и голяма, държана в тайна страст във времена, когато решаването дори на интимните проблеми бе привилегия на съветската империя.
„Малката Москва“ е не просто мелодрама, а сериозен опит за осмислянето на идеологическия абсурд и на полско-руската вражда“ (Геновева Димитрова, в-к „Култура“, бр. 30, 11.09.2009)
Денят на една откачалка (Dzien swira) – реж. Марек Котерски (2002, 93 мин.)
Филмът е горчива комедия, разказваща за Адаш Мяучински. Той е човек, за когото следващите пет минути от живота му са истински ад. Мъжът е оплетен в натрапчиви мании. Той е номероман, постоянно си мие ръцете, не се харесва и, макар че мечтае за голямата любов, бяга от всичко, което му намирисва на постоянна връзка. Ежедневните контакти с хората предизвикват у него агресия. В едно денонощие от живота му, за което разказва филмът, са събрани всички възможни проблеми.
Лейдис (Lejdis) – реж. Томаш Конецки (2008, 136 мин.) Филмът е забавен разказ за живота на четири жени, които имат огромен проблем – не разбират абсурдния (според тях) свят на мъжа. Парадоксалното е, че този своеобразен отговор на Тестостерон е написан от мъж – Анджей Сарамонович (Тялото, Тестостерон), на когото творчески помагат четири жени. Дамската гледна точка към света, съчетана с чувството за хумор на автора на Тестостерон, гарантират на зрителя два часа невероятно забавление.
Просто ме обичай (Tylko mnie kochaj)- реж. Ришард Заторски (2006, 98 мин.)
Три прекрасни дами преобръщат с главата надолу спокойния и подреден живот на млад и красив архитект. Героят ще трябва да избере най-красивата, най-съблазнителната, мечтаната Жена на Живота му, която той ще погледне дълбоко в очите и ще й прошепне: Просто ме обичай.
Летаргия (Sennosc) – реж. Магдалена Пекож (2008, 106 мин.)
Разказ за хора, чийто живот е изтекъл като пясък през пръстите, изпаднали в емоционална летаргия и които, макар че са живи, не живеят истински живот. Всеки от тези герои получава импулс, който ще го събуди за нов живот, ще го тласне към поредния опит да тръгне по собствен път, по който може да срещне любов, омраза, изневяра, смърт... Всичко.
Велико Търново, 15, вторник
16.30 ч., Великотърновски университет „Св. Кирил и Методий“, ауд. 321
Съвместно с Великотърновския университет, катедра „Археология“
Среща с археолога проф. Анджей Буко на тема „Византийски анклав в Централна Европа?“ (най-нови изследвания на кулите в местността Столпье в Полша). Лекцията ще протече като презентация.
Филмов четвъртък
17, четвъртък
18 ч., Полски институт, вход свободен
Време да се мре (Pora umierac) – режисьор и сценарист Дорота Кенджежавска (104 мин.), с превод
Филмът е издържан в носталгична поетична тонация (като всички филми на Дорота Кенджежавска). Разказ за старостта и самотата, за копнежа да бъдеш потребен, за верността на принципи и ценности, които не бива да бъдат забравяни под натиска на новото само затова, че новото е по-силно, пробивно и алчно.
17, четвъртък
21ч., Клуб Mixtape 5 (подлезът под Моста на влюбените, НДК)
Вход – билети, закупени от клуба( 7 лв.)
В рамките на Sofia Dub Convention, минифестивал, посветен на дъб музиката. Със съдействието на Полския институт
Концерт на група Paprika Korps
Състав на групата (непроменен от 1999): Пьотр Машланка (Piotr Maslanka) – клавишни, вокал; Марчин Матлак (Marcin Matlak) – китара, вокал; Лукаш Рушинек (Lukasz Rusinek) – китара; Александър Желижняк (Aleksander Zelizniak) – ударни; Томаш Кравчик (Tomasz Krawczyk) – контрабас; Якуб Лукашевски (Jakub Lukaszewski) – консола, ефекти.
На 17 март предстои среща с полската банда Paprika Korps, които вече са добре познати на българската публика с взривоопасните си концерти и музиката си – уникален микс heavy reggae и hard dub. Формацията от Ополе дефинира музиката си като heavy-reggae и е първата група, която свири този тип музика и е толкова често канена за концерти в чужбина. Свирила е в над 25 европейски страни и постоянно е канена на турнета.
Sofia Dub Convention е двудневно събитие, което ще разтърси стените на новооткрития клуб Mixtape 5 в София. Минифестивалът ще срещне българската публика с редица имена, чието творчество включва елементи от самото раждане на стила, до най-съвременните му интерпретации. Дъб музиката се появява в края на 60-те години, като едно от многобройните разклонения на ямайското реге. Характеризира се с тежък ритъм, дълбоки бас линии и хипнотизиращи дилей и ехо ефекти. Събитието ще включва редица чуждестранни хедлайнери и български групи и диджеи.
Следващият концерт е на 18.03 от 21ч., клуб Vintage33 (Варна, бул. Сливница 33)
28, понеделник
20 ч., Sofia Live Club, вход с билети, закупени в клуба
В рамките на VII фестивал Джаз +
Концерт на Лешек Можджер (пиано) и Ларс Даниелсон (контрабас) – "Pasodoble"
Лешек Можджер от петгодишен свири на пиано, предимно класически репертоар, но е забелязан от публиката едва когато започва да импровизира, използвайки теми от класическата музика, като особено се прочува с вариациите си върху работи от Шопен. Негов концерт се състоя през ноември 2010 в Зала „България“ със съдействието на Посолството на Полша в България и Полския институт в София.
Ларс Даниелсон – композитор, аранжор, басист и челист с отличаващ се стил следва класическо чело в консерваторията в Гьотеборг, но любовта му е насочена към музиканти като Джими Хендрикс, Крийм и Сантана до момента, в който не чува един концерт на Оскар Питърсън заедно с датския басист Нилс Хенинг Йорстед Педерсен. Той има дълга кариера – няколко албума като лидeр за лейбъла Акт и участие в множество чужди проекти – като например в тези на Виктория Толстой и Улф Вакениус.
Двамата талантливи музиканти се срещат преди 8 години на концерт във Варшава. Те имат няколко съвместни проекта, като началото на интернационалната им известност идва със записа на албума Pasodoble – албум, намиращ се някъде извън времето и пространството. Тих, изящен, типично европейски запис, който разкрива красотата си малко по малко, с всяко прослушване, албумът съдържа пиеси на двамата артисти. В него е постигнат перфектният синхрон между бас и пиано и между въображението на двама големи европейски музиканти. Именно програмата от Pasodoble Джаzz+ Фестивал 2011 ще представи тази година със съдействието на Полския институт.
Пловдив, 30, сряда
17.30 ч., Център за съвременна история, ул. „Ангел Букорещлиев“ № 14
Откриване на изложбата „10 години, 10 месеца, 10 седмици, 10 дни“ по случай 30 години от създаването на „Солидарност“ (от Европейския център за солидарност, Гданск).
През 2010 Полша отбеляза 30 години от августовските събития от 1980 г. – избухването на стачката в Гданската корабостроителница „В. И. Ленин“ и раждането на „Солидарност“. Масови народни протести против комунистическата система е имало още през 50-те години в Полша, Германия и Унгария, но именно полската „Солидарност“ през август 1980 г. прави първия пробив в „желязната завеса“. Предизвиканият по този начин „ефект на доминото“ се оказва неудържим.
Във връзка с тази важна историческа годишнина Европейският център за солидарност (Гданск) е подготвил документална изложба, която представя символично падането на комунистическите режими в държавите от Централна и Източна Европа, описвайки най-важните събития през тези години в отделни страни, стремящи се към независимост и суверенитет.
30, сряда
19 ч., Народен театър „Иван Вазов“, сцена „Сълза и смях“
Тестостерон – пиеса на Анджей Сарамонович (превод – Йоанна Попова)
Постановка – Пламен Панев, сценография – Татяна Димова, Ралица Русева.
С участието на: Филип Трифонов, Захари Бахаров, ДобринДосев, Малин Кръстев, Герасим Георгиев, Стефан Денолюбов, Васил Сумрачки.
Билети на касата
Филмов четвъртък
31, четвъртък
18 ч., Полски институт, вход свободен
Малка голяма любов (Mala wielka milosc) – реж. Лукаш Карвовски (Lukasz Karwowski, 110 мин.), с превод
Топъл, изпълнен с хумор и забавни ситуации филм, разказващ за перипетиите на американски юрист, който в търсене на любовта пристига в Полша. Ще успее ли да си върне любовта на любимия човек и какви ще бъдат последиците?
Прочетете още: