УНИЦЕФ настоява правителствата в Централна и Източна Европа и Централна Азия да прекратят настаняването на деца под 3-годишна възраст, включително деца с увреждания, в институционална грижа.
Докладът на УНИЦЕФ, „У дома или в дом?“ отчита, че промяната, в резултат на реформите на системите за грижи за деца през последните двадесет години не е голяма и е време да се сложи край на практиката на настаняване на деца в държавни сиропиталища. Настаняването в условията на институционална грижа на деца под тригодишна възраст трябва да бъде ограничено до краткосрочна спешна мярка или планирано настаняване за не повече от шест месеца, и то само като краен вариант, когато е абсолютно необходимо и е в най-добрия интерес на детето. Регионалният доклад „У дома или в дом“ беше представен на 28 юни 2011 в Европейския парламент.
Най-новите изследвания за въздействието на институционалната грижа върху детското развитие, както и международните и европейски стандарти, свързани с алтернативната грижа за децата, обосновават включването с приоритет на малките деца при разработването на политики и услуги, както и насочването на бюджетни средства.
Ситуацията в България
България има най-висок в региона дял бебета, настанени в дом (956 на 100 000 деца между 0-3 г. за 2007 г.). Правителството предприема сериозни действия, за да осъществи процеса на деинституционализация в България, но са нужни допълнителни усилия за подкрепа на семействата и децата в най-ранна детска възраст.
Време е системата да се реформира сега и веднъж завинаги!
Пътят напред. Пет основни препоръки:
Ситуацията в Централна и Източна Европа и Общността на независимите държави (ЦИЕ/ОНД)
ЦИЕ/ОНД има най-високото в света равнище на деца, които растат в условията на формална алтернативна грижа: 1,3 милиона деца или повече от едно на всеки 100 деца. Броят на децата в институционална грижа в 22-те страни и територии в ЦИЕ/ОНД е изключително висок – най-високият в света. В институциите живеят повече от 626 000 деца. Средното равнище на децата в институционална грижа в ЦИЕ/ОНД е почти постоянно от 2000 г. насам. А в 12 страни делът на децата в институционална грижа в периода 2000-2007 г. е нараснал. Това означава, че въпреки продължаващите реформи, в повече от половината от страните по-често се прибягва до институционална грижа.
Ако се прегледат наличните данни от TransMonee за 16 страни от региона се вижда, че в институционална грижа са настанени доста над 31 000 деца до тригодишна възраст. Ключов фактор за тези високи равнища на институционализация на децата е това, че (за разлика от страните с по-ниски равнища) в ЦИЕ/ОНД настаняването в институция най-често се дължи или на бедност и други социално-икономически фактори, или по-скоро на бедност, отколкото на закрила от индивидуално насилие (на което системите за закрила на детето в ЦИЕ/ОНД често реагират бавно). В много страни децата с увреждания представляват почти 60% от всички деца в институции. А в някои от страните, етническите малцинства в неравностойно положение като напр. ромите са свръх-представени в институциите за деца.
Всяка страна в региона ЦИЕ/ОНД е ангажирана с реформа в системата за грижи за деца. Процесите на реформи, обаче, са неравни и бавни, и доколкото има постигнат напредък, той е все още неустойчив. Реформите, често не са достатъчно задълбочени, за да окажат въздействие. Трудно е да се избяга от факта, че страните от ЦИЕ/ОНД остават „пристрастени“ към институционалната грижа като вариант по подразбиране, което се утежнява от нарастващите социално-икономически различия. Комитетът по правата на детето е изразил сериозна загриженост за тази ситуация.
За да се гарантира, че реформите са ефективни, УНИЦЕФ призовава да се даде приоритет на не-настаняването на деца до тригодишна възраст в институционална грижа. Този подход очевидно би повлиял и на децата с увреждания, и в рамките на четири години броят на тези деца, настанявани в институционална грижа би намалял с 20 процента.
Използване на най-новите изследвания за въздействието на институционализацията върху децата...
Световният доклад за насилието срещу деца (2006 г.) посочва, че въздействието на институционализацията върху децата е много тежко. То може да включва „лошо физическо здраве, сериозно изоставане в развитието, увреждане и потенциални необратими психологически вреди.“
Ранното детство, периодът между 0 и 3-годишна възраст, е най-важният етап на развитие в живота. Интерактивното въздействие на ранния опит и проявата на гените засягат архитектурата на съзряващия мозък. Институционализацията на бебета буди сериозна загриженост поради вредния й ефект върху здравето и развитието на малките деца. Въздействието върху физическото и когнитивно развитие, върху емоционалната сигурност и привързаността, върху културната и персонална идентичност и развиващите се компетенции, може да се окаже необратимо. Децата, които започват живота си с изоставане в развитието, остават изостанали спрямо връстниците си цял живот!
Съвременните изследвания са документирали много проблеми при малките деца, осиновени от институции в Източна Европа. Абнормалностите включват най-различни медицински проблеми, дефицити във физическия растеж и растежа на мозъка, когнитивни проблеми, изоставане в речта и говора, затруднения в сензорната интеграция, социални и поведенчески нарушения, включително трудности, свързани с дефицит на внимание, хиперактивност, нарушения в привързаността и симптом на мнимия аутизъм.
Основно правило е, че всеки три месеца престой в институция, забавят развитието на малкото дете с един месец.
Прочетете още: