„Заедно в час“ подготви 21 високомотивирани учители

29.08.2011г. / 16 00ч.
Ивет Лолова
„Заедно в час“ подготви 21 високомотивирани учители

Програмата "Заедно в час" се провежда за първи път в България. Това лято в София организаторите намериха и обучиха 21 мотивирани учители от общо 375 кандидати. Селективността е около 8 % - т.е. не е лесно да станеш учител според изискванията на този проект.

Програмата е изисквала за кандидати млади хора с доказателство за предишни академични или професионални постижения, които да проявяват постоянство, да се справят с трудни ситуации, въпреки предизвикателствата. Особено важно е бъдещите учители да искат да допринесат за образованието на учениците, които са в социално-икономическо затруднение или в отдалечени райони.

След 3-месечно обучение, което включва предварителен институт, интензивен летен институт и лятна академия, младите преподаватели ще влязат сега, от 15 септември, в класните стаи в различни училища в София, Самоков, Копривщица, Ветрен, Горна Малина, Чепинци и Карлово. Тяхната задача е буквално да променят живота на учениците чрез образованието, т.е. да се борят всяко дете да остане в класната стая, а не да напуска училище, защото не разбира и не му се обръща достатъчно внимание. Друга задача е и да изкарат децата от бедност, като им поставят високи цели и имат големи изисквания към тях.

Ето какво още разказа Петя Велева от "Заедно в час":

"Обучението на учителите се извършва по международен модел, който се казва "Преподавай като лидер". Всички организации в нашата мрежа (Teach for All) в 18 държави работят по този модел. В България обучението по този модел се извършва в партньорство със Софийски университет. Той сертифицира нашите учители, за да могат да имат те педагогическа правоспособност. Нашите учители са напълно сертифицирани да започнат работа като редовни учители.

Това, с което Янка Такева - от профсъюза на учителите - се опитва да ни помогне е следното: Нашите учители никога не са мислили да стават учители, преди ние да се свържем с тях и да им разкажем за дейността си. Те са инженери, икономисти, физици, финансисти, филолози, журналисти, маркетинг специалисти. Според Инструкцията 2 те могат да преподават единствено по предмети, релевантни на тяхната специалност в университета. Ако един физик, завършил в САЩ американски университет и след това е преподавал физика на английски, то той в България не може да преподава нито по физика, нито по английски. Затова се налага сега нашите учители да минават не само обучение за педагогическа правоспособност, но и за следдипломна квалификация. Те преминават през всички тези обучения: по модела "Преподавай като лидер" и за двете сертификации. За нас най-добре би било те да минават само през обучението за педагогическа правоспособност, защото ако един човек е учил 10 години на английски, минавал е десетки изпити и е преподавал този език, то той няма нужда да преминава през следдипломна квалификация.

Тази година нашите учители преминаха през всичките квалификации и са сертифицирани, но като цяло се надяваме скоро да се опрости процесът, по който хора с високи постижения, отлични резултати и познания могат да станат учители. Към момента учителската професия не е лесна като достъп. Сега започваме да търсим нови кандидати за програмата. Догодина искаме да имаме 45 подготвени учители. Всяка година ще са все повече, за да може един ден всяко дете да има високомотивирани учители."

Прочетете още:

Коментирай
0 rate up comment 0 rate down comment
Mariq ( преди 12 години )
MNOgO mi haresva tozi proekt.I uchitelite sa mnogo gotini!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар