Политиката на магазините е да примамват клиентите си и да ги увличат да пазаруват повече и повече. Ето няколко техни трика:
1. Картите с намаление
Изкарваме си карта с намаление от голям хипермаркет. При всяко пазаруване над определена сума ни се трупат точки. Магазинът издава за определен период брошура с "безплатните продукти". Често обаче те са съвсем безполезни, а когато се зарадваш, че след 7 месеца пазаруване си спестил за един парфюм, се оказва, че ароматното шишенце се е изчерпало. Вместо него можеш да вземеш чудесен комплект надуваем детски пояс плюс кофичка с лопатки за пясъка. Нищо, че вече идва средата на септември, сезонът им е минал, а децата ти са тийнейджъри. Веднъж смятайки точките си от картата, ме заболя сърцето, като осъзнах, че за половин година съм дала на супермаркета почти 4 мои заплати. Реално не усещам да съм получила подарък от спестените точки. Предпочитам вместо това близко до нас да отвори някой по-евтин магазин, пък бил той и без намаления.
2. Стикери с намаление
При покупка над еди колко си лева получавате цели три стикера, които чинно събирате в едно албумче и накрая взимате без пари мъжки козметичен несесер - празен. Хубаво би било да има поне 3 предложения - така клиентите със сигурност ще бъдат по-доволни.
3. Купуваш две консерви царевица с 20% отстъпка
Да, реално спестяваш 20 % от цената, но пък превишаваш седмичния си бюджет, и ако вкъщи рядко ядете царевица, втората кутия просто ще пълни мазето. Трикът определено върви повече за бързооборотни стоки като дамски превръзки, мокри кърпички или шоколадови десерти.
4. Бъдете нащрек за всички намаления
Често срокът на годност изтича след 1-2 дни, а купувайки храната, вкъщи установяваш, че тя вече е развалена. Не винаги, но се случва.
5. Рафтовете около касите са последната въдица
Хитрите мениджъри си знаят правилата на подреждане - около касите има наредени всякакви дреболийки, които докато чакате, можете да решите, че ви трябват. Така неусетно хвърляте в пазарската количка 2 вафли на промоция, пакетче дъвки и 1 пакет бонбони с мини фенерче.
6. Периодичното разместване на стоките е със стратегическа цел
Тъкмо научите къде стои прахът за пране и тоалетната хартия и хоп - днес там стоят чорапи и хавлиени кърпи. Любимите ви бисквити непрекъснато пътешестват из рафтовете. Вие все пак намирате каквото търсите, но прекарвате повече време между стелажите, зяпате двойно и току-виж сте похарчили двойно пари - значи магазинът си е изпълнил мисията.
7. Нарязаните зеленчуци винаги струват по-скъпо
Естествено е, че плащаме цената за обработката им - миене и рязане. Но не си струва, тези зеленчуци се развалят много по-бързо от целите. Помислете - за нула време ще настържете четвърт зелка и 2 моркова! И ще бъдат пресни и много, много по-вкусни от готово нарязаната и пакетирана салата.
Мислим си, че сме умни купувачи, но всекидневно падаме в търговските капани. Ако българските магазини предлагаха по-сериозни и реални намаления, промоции и отстъпки, щяхме да запеем бодра пазарска песен. Въпреки така обрисуваната картина има домакини, сред тях и пенсионери, които внимателно разглеждат брошурите от пощенските кутии, отбелязват деня и вида на промоцията и в свободното си време обикалят магазините и пазаруват, и спестяват. Но пак трябва да помислите, трябва ли ви в момента паста за зъби, само защото е на промоция.
Прочетете още: