Тя, звездата

Белла Волен: В боди пейнт не търсете еротика, а нова естетика

25.09.2011г. / 10 58ч.
Ивет Лолова
Белла Волен: В боди пейнт не търсете еротика, а нова естетика

Белла Волен е световна шампионка по боди пейнт от 2006. Днес продължава да рисува човешки тела, да ги вплита в композиции и картини, като търси нова естетика. Белла е първият преподавател по история на боди пейнтинг в Академията на Световното първенство по боди пейнтинг. Преподава още живописни техники, теория на цветовете, композиция. Ето какво разказа тя за приложенията на това изкуство и как се чувства жената днес до мъжа днес.

Как бихте се представили за читателите на Az-jenata.bg?
Живея от 8 години в Австрия. В България завърших художествена гимназия, учих в Академията „Графика“, но прекъснах, за да замина за Виена. Огромно влияние върху творчеството ми има фактът, че съм трето поколение художник. Майка ми е художник и сценограф, баща ми, Волен Николаев, беше писател и поет, баба ми е скулптор и керамик, единият ми дядо е режисьор, другият – скулптор, другата ми баба е балетен критик и поетеса, леля ми е хореограф. Израснах в семейство на хора на изкуството, които от рано ме тласнаха в тази посока. Затова не се концентрирам само върху един вид, а винаги търся смесица, нови форми на изкуството. В Австрия завърших „Живопис“. В момента пиша доктурантура.
От около 8 години се занимавам с боди пейнтинг, който ми донесе много успехи. Рисувам картини на платно – доста голям размер, живописта им от една страна е реалистична – хипер реалистични лица и хора, от друга страна е много сюрреалистична – рисувам теми, вдъхновени от квантовата физика. Правя и боди пейнтинг, който засега ми донесе много повече успехи. През 2006 г. станах световен шампион по боди пейнтинг и след това спечелих още много, много награди в тази област.

Какви приложения има боди пейнт (бп)?
Има класически бп, който се вижда по фестивалите. В този случай бп е като илюстрация на зададена тема. Както книгата има илюстрации, тук има различни елементи, които се рисуват върху тялото и са комбинирани в една история.
Друго приложение на бп е когато цялото тяло се пресъздава като ново същество – робот, или цялото тяло преживява метаморфоза в друго същество. Тогава нямаме отделни елементи, а се ражда съвсем нов образ.
Един от най-любимите ми бп е този, който започва с Верушка от 60-те г. на XX век. (Верушка се смята за майката на боди пейнтинг. Тя е немска графиня, родена в Русия. Верушка става първият топ модел в историята на модата. Учи живопис, заминава за Италия, открива я един фотограф и става топ модел. При едно пътуване в Африка започва да рисува сама тялото си. Тя става толкова известна, че нейните творби и фотографии на изрисуваното й тяло са притежание на много световни музеи и се продават много скъпо). При този вид бп тялото се слива със задния план, става част от него и изчезва. Много е забавно, защото хората поглеждат една снимка и не виждат човешкото тяло. Това е така наречения Finer body painting – изящен бп, който е подходящ за галерия. В него тялото не играе важна роля. То не действа по никакъв начин сексуално, то е единствено красиво, слято с останалото. С няколко мои колеги създадохме асоциация за Finer body painting, догодина ще куратирам такава изложба и връчваме награда. Една от целите на асоциацията е да помогнем на повече хора да правят бп, да се занимават с него в по-сериозен план, защото има хора, които се занимават с това изкуство, но не разбират много от него, правят евтини, кичарски неща. Тъкмо от това искаме да избягаме и да ги вдъхновим. Затова с малко пари и награда постигнахме търсения ефект. Всички, които кандидатстваха ни писаха, че имат много нови идеи. Хората наистина започват да се вдъхновяват.
Фешън бп е свързан по-често с рекламни кампании на различни модни къщи, в които бп присъства като аксесоари, които се рисуват върху тялото или да речем дизайна на съответната марка (да речем десена на една блуза) ще продължи върху тялото. БП става част от представянето на дрехата.
Комерсиален бп е свързан с лого и с кампании на различни фирми. Представянето на нов продукт и нов слоган могат да бъдат изобразени върху тялото.
Пейн луун представлява комбинация от балони и бп.

Какво е мястото на еротиката във Вашите творби?
Еротиката е много голям проблем в бп. Това е и една от причините да създадем нашата асоциация АЙ ФЕБ. Смущава ни, че когато напишете бп в Гугъл, обикновено излизат много еротични и грозни изображения, в които огромни гърди са преобразувани на дини. Много грозно и евтино. Елитарната част от бп средите се бори срещу това. Бп идва от нещо съвсем друго – от 60-те години на XX век, хората, които са се занимавали с това, са били признати в средите на модерното изкуство. Тези хора сега са история. Бп не идва от евтини плейбой списания. Затова, когато рисувам винаги се опитвам независимо дали е на фотосесия или събития на живо творбата ми да не въздейства по такъв начин. Избирам модели с по-малки гърди. Разбира се, това е нещо, от което не може да се избяга. Малко или много зависи и от очите на наблюдателя. Ако един перверзен човек или някой, който търси нещо съблазнително, веднага ще го намери, веднага ще търси къде са голите зърна или вижда ли се нещо. А друг, който няма такава нагласа, не мисля, че ще го види. От друга страна на консервативните хора винаги ще им се стори много еротично.

Какво е посланието на Вашите творби? Естетика ли търсите или провокация?
Много различни са целите, които си поставям, когато рисувам живопис и бп. И в двата случая всичко се върти около трансформацията. Когато рисувам живопис, аз се занимавам най-вече с въпросите за времето, съществуването ни, личния път, целите, които си поставят хората и доколко живеем в един реален свят или не, силата да променяш. Аз дълбоко вярвам, че това, което се случва в теб е това, което се случва с теб; мислите ни имат много по-голям контрол върху живота ни, отколкото ние фактически осъзнаваме. Картините ми са много по-директно насочващи към моята идея за Пътя, който има по-голям смисъл. Докато в бп нещата са свързани много повече с човешката трансформация, визуално, и с цялостното изображение. Там нямам такива високи цели, да „проповядвам“ каквото и да било, каквито имам с живописта. Но и в живописта ми има много гатанки, крия много символи, текстове, истории, които могат да бъдат разбрани, само ако прекараш дълго време пред картината и разшифроваш всички скрити в нея знаци. С бп определено не желая да провокирам. Никога не съм го имала като цел. Смятам, че нещата, които правя са красиви, понякога някои са може би странни, опитвам се да създам нова и различна естетика.

Според Вас кои са най-важните качества за жената днес?
Жената днес е смесено създание между мъж и жена поради много обстоятелства. Едно от най-важните неща е, че всяка жена се опитва да постигне определени цели, да се пребори, да бъде силна, да направи кариера, да натрупа знания, да се представя по блестящ начин в работата си. Много е важно зад цялата тази целенасоченост жената да не загуби женствеността си, защото ако се случи, мъжете ще избягат от нея. Много жени, които познавам, се превръщат във войни, които спасяват света, спасяват всичко и всички. Така в един момент забравят, че са жени и ако не оставят някого от време на време да им помага, скоро няма да има никой до тях. Това е много тъжен факт, който наблюдавам в световен мащаб, заради многобройните си пътувания в различни страни по света.

С какво се различават българките от жените в Западна Европа?
Трудно ми е да правя обобщения, но ще опитам. В Западна Европа жените са изключително силни. Те са фокусирани върху целите си, кариерата си и след това, малко по малко и върху външния си вид. Искат да бъдат независими, да покажат, че могат и сами. От друга страна им се иска мъжете да тичат след тях, да им отварят вратата и да им казват „Моля те, нека ти помогна!“ Хем искат да се борят, хем искат мъжът да ги ухажва, да им носи цветя и т. н. Това е сложен проблем, който непрекъснато нараства. Жените стават много силни, а мъжете се страхуват да си предлагат услугите, така да се каже. Живеем във време, когато браковете често са краткотрайни. Дългосрочността я няма, съществува постоянен страх да не бъдеш разочарован отново и отново.
В България жените са много по-различни от жените в западна Европа. Визуално, най-вече. Струва ми се, че малко прекаляват с грижите за себе си и за външния си вид, особено младото поколение. Може би това се случва заради влиянието на чалгата. Те се опитват да изглеждат лековато, твърде фокусирани са върху външността си.
Моята професорка, австрийка, която ми преподаваше живопис във Виена, пътуваше често до България и Сърбия, за да фотографира магазини с продавачки и да ги рисува. Никъде другаде по света не беше виждала подобно нещо – зад щанда в магазин за перилни препарати или авточасти, който е почупен, стар, обелен, стои мацка с 20-сантиметрови токчета, с дълги нокти и пуши цигара. И това й е работата по цял ден. Дори в очите на западноевропейските художници това е вид феномен. Ако трябва да направя заключение, „Жената днес“ не трябва да забравя, че го има и „Мъжът днес“, който пък е много уплашен от „Жената днес“.

Вижте фотопоглед с творби на Белла Волен.

Коментирай
Свободно време