В редакцията получихме писмо от наш читател относно вредата от консумирането на газирани напитки и по-точно една конкретна безалкохолна газирана напитка. Ето какво ни пише той:
Здравейте, Пиша ви във връзка с появата на Facebook групата „Писна ни да пием захаросани индустриални води пълни с химия“ по повод статус, публикуван в личния профил на моя приятелка, изразяващ недоумение от опита на компания от ранга на Кока-Кола да задуши конкурент с прясно изцедени сокове, които се дистрибутират в барчето на Кока-Кола, като на етикета на тези сокове пише: „Писна ни да пием захаросани индустриални води, пълни с химии“. След неуспешен опит да се скрие съдържанието на етикетите на продукцията на сокчетата 100% Think Fresh, соковете й са изхвърлени от барчето на Кока-Кола.
За всички нас беше изненада реакцията, която темата предизвика сред приятелите ни и тъй като дискусията стана много голяма, я прехвърлихме в група с име на надписа, който сте опитали да скриете – „Писна ни да пием захаросани индустриални води пълни с химия“. Групата има вече повече от 700 члена и непрекъснато нараства. Освен коментарите се задават и конкретни въпроси. Тъй като сме млади хора и непрекъснато ни обвиняват, че сме пасивни, освен, когато се оплакваме, и предвид сериозния интерес, решихме да бъдем проактивни. Решихме да съберем всички въпроси, които се появиха в групата и извън нея и да ги зададем. Помежду си си говорим, че ще бъде много полезно да се организира един дебат на тема ползата и вредата от консумирането на газирани напитки. И тъй като групата е он-лайн, търсим и такава подкрепа. Ако вие искате да се включите в дебата, ще ви приемем на драго сърце.
Смятаме, че ще е интересно на читателите да разберат: не е ли арогантно да се рекламира безспорно вреден за здравето продукт като му лепиш етикети “щастие“? Защо Кока-Кола използва заблуждаваща реклама със „щастливи деца“ и се опитва да внуши подвеждащи емоции за доказано вреден продукт? В коя част от посланието „писна ни да пием индустриални захаросани води пълни с химия“ НЕ СЕ разпознават продуктите на Кока-Кола, които те произвеждат и продават? Също така няма ли да е по-честно от Кока-Кола да напишат върху етикетите си надписи като „не се препоръчват газирани напитки на хора, страдащи от заболявания на стомашно-чревната система“? Важен въпрос е и дали консумирането на газирани напитки причинява заболявания и какви? Вреди ли консумацията на генетичния код и на костите? Вярно ли е, че продуктите на Кока-Кола са канцерогенни? Какво може да причини огромното количество захар, приемано с Кока-Кола в организма на човек?
А ето и въпросите, които изпратихме до Кока-Кола. Ние гарантираме, че групата ще бъде обективна и поради тази причина не приемаме, че тези сокове също не са плод на някаква химия и затова ще зададем и на тях въпроси. В групата вече има и поставени за тях. Ето и въпросите, които изпратихме към висшия мениджмънт на Кока-Кола: 1. Не е ли арогантно да се рекламира безспорно вреден за здравето продукт като му лепиш етикети „щастие“? 2. Как ще обясните опита да се скрие посланието на 100% Think Fresh „писна ни да пием индустриални захаросани води пълни с химия“? 3. В коя част от посланието „писна ни да пием индустриални захаросани води пълни с химия“ НЕ разпознавате продуктите на Кока-Кола, които произвеждате и продавате? 4. Каква е причината за изчезването на прясно изцедените сокове на 100% Think Fresh от територията на Кока-Кола? 5. Спирането на фрешове 100% Think Fresh от барчето на компанията, означава ли, че фирмена политика на Кока-Кола не толерира здравословния начин на живот? 6. Бихте ли посочили една причина, поради която можете да препоръчате продуктите си като полезни. Има ли нещо нередно в рецептата на Кока-Кола, за да се пази в тайна? Съзнателната манипулация и укриването на истината за съдържанието на продуктите на компанията не е ли „умишлено въвеждане в заблуждение“, т. е. заблуждаваща реклама? 7. Висшият мениджмънт и служителите на компанията, които са запознати със съдържанието на фирмените продукти, разрешават ли на децата си да ги консумират? 8. Смятате ли сокове Капи за пряка конкуренция на соковете 100% Think Fresh? 9. Бихте ли участвали в публична дискусия за вредата или ползата от употребата на продуктите, произвеждани от Кока-Кола?
Александър Митов