Парфюмът е скъп предмет, който при употреба се превръща в невидими молекули.
Когато го носим, не се вижда нито марката, нито цената му. Доверяваме се на нещо почти недоловимо, за да изразим представата си за красота, собствения си характер, самочувствие или настроение.
Да се описват миризми е предизвикателство – парфюмите не се поддават лесно на думите. Ароматът им въздейства първосигнално и силно. И подминава със скоростта на Юсеин Болт целия ни разсъдъчен апарат, с който наричаме, преценяваме и анализираме.
Как пробваме, избираме и пазаруваме; по какво да се ориентираме и как да преценим качеството на един парфюм?
Как се държат парфюмите в различните сезони; кои пускат шлейфа си само във влага, кои ни дават тонус, за да отметнем завивката, или комфорт, за да се свием уютно?
Кое мирише чисто, в кои парфюми се усеща смокиня, ирис, жасмин, тамян, билки, ветивер, лимон или пудра и крем?
Кои са най-ексцентричните, странни и особени миризми в парфюмите; кое мирише хубаво и кои лоши миризми всъщност харесваме?
Премиерата на книгата е на 15 март (четвъртък) в галерия „Снежана“, София, ул. „Денкоглу“ 30 от 18.30 часа.
Съдържание:
Увод: Миризми и думи
Първа част
Употреба
Как се пробва парфюм – факторът време
Парфюмите и сезоните: как избираме според времето навън
Как избираме според обстоятелствата: нотки; тип; автор
Как избираме според обстоятелствата: пол, марка, жената зад щанда
Спокойствие и само спокойствие: Как да изберем парфюм и да направим така, че продавачките да помогнат, а не да ни пречат
Как да преценим качеството на парфюм: Love, Chloe
Втора част
Сезони
Пролет
Magnolia Nobile на Acqua di Parma
Sublime Balkiss на The Different Company
Bottega Veneta
White Patchouli на Tom Ford
Baiser Vole на Cartier
Regina Floris на Био Фреш
Парфюмна класика – Paris на Yves Saint Laurent
Лято
Aqua Allegoria на Guerlain: Pamplelune; Herba-Fresca; Mandarine Basilic
Aqua Fahrenheit на Dior
Bronze Goddess на Estee Lauder
Virgin Island Water на Creed
Mugler Cologne на Thierry Mugler
Парфюмна класика: O de Lancome
Есен
John Galliano на John Galliano
Парфюмна класика: Shalimar и Shalimar Parfum Initial на Guerlain
Labdanum на L`Occitane
Bang на Marc Jacobs
Prada Candy
Absinthe на Nasomatto
Piment Brulant на L`Artisan Parfumeur
J`Adore L`Or на Dior
Зима
Monocle Scent One: Hinoki на Comme des Garcons
Fantastic Man на Byredo
Idylle Duet на Guerlain
Midnight in Paris Pour Homme на Van Cleef
Sensuous Noir на Estee Lauder
„1826“ на Histoires de Parfums
Kashmina Touch на Max Mara
Трета част
Серии
Чисто и просто – вода, сапун, крем
Ирис
Infusion d`Iris на Prada
Chanel No.19 Poudre
Dior Homme на Christian Dior
Върбинки, клонки и глогинки – босилек, върбинка, копър и доматени дръжки
Смокиня
Ninfeo mio на Annick Goutal
Philosykos на Diptyque
Premier Figuier на L`Artisan Parfumeur
Три лимонки: Лимонови резанки и Alka-Seltzer
Жасминова еволюция
Парфюми с чай
Ветивер
Sel de Vetiver на The Different Company
Grey Vetiver на Tom Ford
Vetyver Okiasis
Infusion de Vetiver на Prada
Home sweet home: мухъл, камфор, прах и дървесина
Тамян
Avignon на Comme des Garcons
Elixir на Penhaligon`s
Shaal Nur на Etro
Смрадливи шедьоври
В заключение: някои бегли мисли
Апендикс:
Източници – магазини, книги, списания, блогове
Увод
Миризми и думи
Две години маниащина не е сериозен стаж, особено сред „парфюмистите“ – обсебени от парфюмите мъже и жени, които сканират всяко шишенце, пресяват интернет, и познават всичко от Aqua Velva до Amouage и от Белите диаманти на Елизабет Тейлър до Ексцентричните молекули (Escentric Molecules) на Геза Шьон. Две години обаче са достатъчни, за да не си спомням вече как започна всичко това. Най-вероятно с думи, а не с молекули. „Диорела“ на Диор мирише като ментова паста за зъби, натъркана в кожено палто от норки.“ „Шанел No 5 заслепява като нажежен до бяло прожектор, обливащ напудреното деколте на кинозвезда в лятна нощ.“ Цитирам по памет Чандлър Бър – тогава парфюмен критик на „Ню Йорк таймс“ – не (само) за да си спестя ровенето. Този вид писане е запомнящ се, подобно на другия Чандлър. Нещо повече – той размества програмата ми за деня и избутва на първо място, преди кафето, тичане до парфюмерия, за да помириша повода за сравнението.
Най-интригуващото нещо в парфюмите – след парфюмите – е старата игра на асоциации. Сещате се: комин – тунел/пушек; зелено – трева/чушка. Асоциациите между думи и миризми са особено предизвикателство. Джон Ланчестър, когото съм склонна да слушам независимо дали пише за крикет, видеоигри или Рупърт Мърдок, отбелязва: „Подминаваме вкус или мирис, почти без да ги регистрираме, до голяма степен защото нямаме дума за тях; после в един момент ги усещаме и същевременно схващаме смисъла на думата. Както обонянието, така и речникът ни разширяват обхвата си.“
Комерсиалната проза предлага не само скучното, но и подвеждащо изброяване на нотки. Какво ви говори мечтателното изреждане на пирамидата:
връх – сицилиански лимон, праскова, италиански бергамот, пъпеш, зелени нотки
среда – орлови нокти, жасмин, теменужка, розова пъпка, карамфил, циклама, мъх основа – ванилия, сух карамфил, сандалово дърво, ветивер, мускус, пачули
Познахте ли Диорела? Да, ментова паста и кожа.
Може и просто:
Simply на Клиник – чай с мляко
Paris на Ив Сен Лоран – розови виолетки
Eau Parfumee au The Rouge на Булгари – черен чай с рус тютюн
Encre Noir на Лалик – мастило, накапано върху мъх и залято с марината от кисели краставички
ISBN 978-954-28-1073-5
Корична цена: 15 лв.
Прочетете още: