Програмата Велиб – от velo, велосипед, и liberte, свобода – е най-горещата новина в усилията на Европа да намали броя на автомобилите в центровете на градовете и да поощри хората да изберат транспорт, който не вреди на природата.
“Дълго време колите бяха свързвани със свободата на придвижване и мобилност. Искаме да покажем, че в много отношения колелата изпълняват тази роля по-добре”, казва Пиер Айденбаум, кмет на парижкия трети район.
Хората могат да наемат велосипеди онлайн или на всеки един от пунктовете с кредитни и дебитни карти. След това велосипедът се оставя на който и да е друг пункт. Еднодневен билет струва едно евро, седмичният е 5 евро, а годишният абонамент е 29 евро. Ако колелото се кара по-малко от 30 минути, няма допълнителни такси. Когато се кара по-дълго за всеки половин час се доплаща между 1 и 4 евро. Идеята е да бъде сигурно, че в движение са колкото се може повече колела.
Велиб е измислен от кмета Бертран Деланое, виден социалист и участник в кампаниите за екосъобразен живот. Целта му е до 2020 година да намали трафика с 40 процента. Откакто стъпи в длъжност през 2001 година, администрацията на Деланое изгради повече от 200 км велосипедни алеи за сметка на автомобилните платна, с което си навлече обвиненията на шофьорите, че е увеличил задръстванията в града.
Въпреки това дори и най-заклетите велосипедисти все още избягват определени части на Париж. Шан-з-Елизе например не е за нерешителни колоездачи. Засега полицията отказва да даде разрешение да се изгради велосипедна алея успоредно на улицата, защото се страхува, че задръстванията в тази основна градска артерия ще станат безнадеждни.
До този момент резултатите от програмата са положителни. Още преди пунктовете на самообслужване да заработят 13 000 души си купиха по Интернет годишни абонаменти. В неделя интересът към някои от пунктовете беше толкова голям, че за кратко велосипедите свършиха.