Не са много хората, които знаят, че така популярното телевизионно шоу, за което става дума по-долу, се основава на романа антиутопия на Джордж Оруел “1984”. Ако повечето хора, които участват, пращат SMS-и знаеха за тази книга, друго щеше да е. Ето откъс в превод на Лидия Божилова:
“Министерството на истината – Миниправ по новговор (Новговор е официалният език на Океания. Описанието на неговата структура и етимология са дадени в приложението – бел. а.) – рязко се отличаваше от всичко пред очите му. Това бе огромна пирамида от блестящ бял бетон, която тераса след тераса се издигаше на триста метра височина. От мястото си Уинстън можеше да прочете изписани с елегантни букви върху бялата фасада трите лозунга на партията:
Войната е мир
Свободата е робство
Невежеството е сила”
А пък в една друга книга пише:
“А ти кога правиш милостиня, нека лявата ти ръка не знае, какво прави дясната, та милостинята ти да бъде скришом; и твоят Отец, Който вижда в скришно, ще ти въздаде наяве.”
От Матея Свето Евангелие, глава 6
Дали организаторите на подобни предавания са чели някоя от тези книги... е малко неудобен въпрос, или пък точно днес, в Световния ден на книгата, му е времето, за да се запитаме кое невежество е сила и кой ползва невежеството като сила, дали пък наистина бъдещето е в простотията... Дали пък силните на деня всъщност точно като биг брадър (големия брат от романа) се стремят да ни убедят, че който не знае, не чете, той ще успее, в него е силата.
Ето и становище на повече от 40 неправителствени организации по повод благотворителния сезон на VIP Brother:
Като организации, които активно и дългосрочно работят за правата на децата, за решаването на важни социални проблеми, за създаването на по-добра среда за благотворителност и гражданска ангажираност в България, ние приветстваме идеята медиите чрез предаванията си да популяризират и подкрепят обществени каузи.
В предаването VIP Brother обаче, въпреки големия потенциал, наблюдаваме пропуски, които могат да рефлектират негативно върху избраните каузи. Тези пропуски са:
- Липса на проучване на проблемите и представяне на ефективни решения. Такива се наблюдават в първите две каузи. Несъмнено материалната база в Домовете за деца е лоша, но животът в институции е доказано вреден за емоционалното, социалното и физическото развитие на децата, дори в случаите, в които тези домове са добре ресурсно осигурени. Инвестирането в тяхната инфраструктура рискува превръщането им в златни клетки, чиято социална и икономическа цена ще плаща цялото общество. Предаването пропуска важни възможности да насочи вниманието на дарителите към реформаторски решения в полза на децата в институции.
- Липса на прозрачност в комуникацията с дарителите. В контекста на първите две каузи за дарителите остана неясно коя е организацията или институцията, която ще реализира проектите с дарителските средства, така че да може да се осъществява обществен контрол върху тяхното изразходване. Не са конкретизирани и домовете, в които ще се изградят центрове за талантливи деца и спортни площадки. Дарителите остават неинформирани и по отношение на това каква част от тяхното дарение ще бъде използвано в подкрепа на каузата.
- Подмяна на ценности. В предаването се дава приоритет на формалното събиране на средства, а не на трайното печелене на съмишленици за съответните каузи. От самия старт на предаването се акцентира върху необходимите суми, а не върху решенията, които ще се постигнат чрез тяхното изразходване.
- Липса на яснота за ресурса на дарителството. Всеки човек може да бъде съпричастен и да дари за важна за него кауза. Политиците и държавниците обаче притежават реален властови ресурс, за да решават социалните проблеми чрез конкретни механизми за промяна на съществуващите политики.
- Ефективност на вложените и набраните средства. Основен критерий за ефективността на една дарителска кампания е съотношението на вложените и набраните средства. Предаването не отговаря на този критерий по две основни точки: 1. Изключително голямата разлика в съотношението между стойността на един дарителски sms и сумата, която стига до крайния получател (41% от стойността на sms-а стига до каузите); 2. Изключително голямата разлика между стойността на приходите от реклами и набраните средства.
В тази връзка, призоваваме:
Продуцентите на VIP Brother и Нова телевизия:
- Да изработят механизми за отчетност към дарителите и обществото.
- Да започнат процес на консултация и обществено обсъждане с участието на представители на отговорните институции и гражданския сектор за определяне на различно, по-ефективно предназначение на събраните средства за деца в институции и конкретните критерии за избор на домове.
- При подготовката на епизодите да съблюдават стриктно изискванията на член 17, ал.3 от ЗРТ.
Публичните личности, участващи в VIP Brother:
- Да дарят хонорарите, получени от продуцентите на предаването за благотворителни каузи.
- Да се ангажират лично с това реформата в системата за грижа и развитието на алтернативни услуги в общността да стане приоритет за Държавата.
- По време на престоя си във VIP Brother да демонстрират поведение, което да отчита възможността предаванията да бъдат гледани от деца.
- С цялото си поведение да внушават различното послание и фокус на това издание на предаването и да бъдат внимателни във всички свои прояви като лица на каузите, които подкрепят.
* * *
Неприятният флирт между държавата и благотворителността