Семейство

Проектът “Училище без насилие” отчита успехи

25.05.2009г. / 13 52ч.
Аз жената
Проектът “Училище без насилие” отчита успехи

Днес в Столична община бяха представени резултатите от проекта на УНИЦЕФ “Училище без насилие”, който обхваща над 1 500 деца в 8 училища в София и Ловеч. Проектът стартира през лятото на 2007 г. с финансовата помощ и по инициатива на УНИЦЕФ България, с подкрепата на Столична община, ДАЗД и Министерството на образованието и науката. За осъществяването на програмата бе привлечен екип специалисти от Дружеството на психолозите в България.

Госпожа Фандъкова (зам. кмет на Столична община) заяви готовността на общината да финансира от следващата учебна година включването на нови училища в проекта. Госпожа Кристина Попиванова (програмен директор от УНИЦЕФ България) обяви, че “насилие над деца е едно от най-тежките нарушения на правата на детето”. Отношението на УНИЦЕФ към въпроси като насилието над деца може да се изрази с едно съвсем кратко изречение: “Мълчанието означава съгласие.” Убеждение на организацията е, че няма невинни наблюдатели, а цялото общество трябва да се включи в решаването на проблема.

Конкретните резултати от “Училище без насилие” за децата, представени от психолозите, работещи по проекта са:
1. Най-важният резултат е намаляване броя на децата – насилници и жертви във всеки клас. Тук има видимо намаляване, като преди имаше доста деца, които посочваха “всички” или са посочвали цифри като 20-25. Сега посочват най-често между 1 и 3 деца. Спад се забелязва и в броя на възприеманите като жертви – ако преди е бил средно около 4, сега средната клони към 2.
2. Рязко спада и тормозът от съученици от класа – с над 25%. За сметка на това се запазва броят на насилниците от други класове (по-големи, не включени в проекта) и насилието излиза в двора на училището и на улицата. Затова е толкова важно проектът да обхване цялото училище и цялата общност.
3. Място на насилие – има забележим спад на тормоза в класната стая (почти два пъти).
4. Има промяна и в начина на тормоз. Докато в началото по-често агресорите са били в група и са имали пасивни поддръжници, то сега този процент намалява. Но се запазва тенденцията когато има тормоз, той да се извършва пред публика, а агресорите да имат помагачи. Налагащ се извод е, че още трябва да се работи по посока на това да няма обществена подкрепа и търпимост към агресивните форми на поведение.
5. Любопитна е тенденцията малко повече деца от преди да признават, че са тормозили други деца. Това би трябвало да се приеме като положителен факт, свързан с осъзнаването на собствените действия и разпознаването на агресивното поведение. Тази тенденция би могла да бъде особено положителна от гледна точка на това, че осъзнатото поведение може много по-лесно да бъде управлявано (с помощта на извършителя, а не срещу него, както е когато няма осъзнаване и приемане), разбира се, когато има установена система за въздействие.

* * *

Един ден отпуск за родители – дали е достатъчно?
Мъдри мисли от децата

Коментирай
17 rate up comment 0 rate down comment
111 ( преди 8 години )
До Victoria Vselena: Няма нужда да му намира заместник, но ако трябваше- това ще бъде любовта и толерантността. Не може просто да кажем "А, насилие като насилие, какво толкова" или пък "То не зависи от мен, аз нищо няма да променя. Винаги ще имам насилие и винаги е имало"..... не е така. Точно от нас зависи дали ще има насилие, или не. Щом искаме децата да се прибират вкъщи живи и здрави и щом искаме да сме в сигурност, че те са добре, ще трябва да положим усилия. Не случайно има anti-bullying програми...... не случайно те са ефективно и помагат на учениците. "Но пък щом не можем да направим нищо......ами хайде тогава децата да се учат на насилие............" НЕ НА НАСИЛИЕТО, ДА НА ПРИЯТЕЛСТВОТО, ЛЮБОВТА И ТОЛЕРАНТОНСТТА
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17 rate up comment 0 rate down comment
anonimna ( преди 11 години )
spored men nasilieto e na vsqkade ;( i naistina e mnogo unizitelno
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17 rate up comment 0 rate down comment
snejana ( преди 11 години )
Преди година-година и половина детето ми стана жертва на психологически и физически тормоз от страна на свои съученички-/какво имам предвид/-беше принудено да яде от земята,да бърши обувките на насилничките с език,удряно в главата,скубано,в следствие на което се принуди да избяга от училище и ако не беше сигнализирало за проблема никой нямаше да разбере,че е беглец.При опита ми да разговарям с психолога на училището се оказа ,че проблема е стар колкото света и виси...Побойниците бяха извикани при директора на ,но конкретни мерки не бяха предприети-не се съобразиха с това кой е потърпевш,а търсиха вина и от двете страни.Принудих се да подам жалба до полицията,там срещнах съдействие и очевидци по случая застанаха на страната на детето,но случая/не знам защо/беше потулен.Насилниците тормозехе целия клас и затова аудиторията мълчеше и се страхуваше.При опит да разговарям с "възпитаващото"родетелско тяло по гелефона ,получих обидни думи и бях принудена да подпиша документ, в който се упоменаваше,че ми се забраняват всякакви разговори, иначе излиза,че психологическият натиск е мой.Обидно поведение на хора от които се очаква просто да си свършат работата!Тогава ми дойде на ум,че ние сме тези/потърпевшите и гражданското общество/които по същия начин като отношение трябва да накараме насилника да спре с терора-"Просто олижи обувките на дъщеря ми,за да разбереш какво значи унижението".Съответно това го казах само.../като назидание/за разлика от тези ,които го бяха пуснали в действие като метод на респект...Наложи се да преместя детето си в друго училище и да оставя двете кокони да продължат "делото велико".Те си завършиха училище необезспокоявани от никого и нищо и дори и поведението им не беше намалено.И моето дете завърши/тази година беше абитуриентка/с тази разлика,че при нея остана комплекса за малоценност,който не подмина душевното и огорчение,което от своя страна се превърна в една криворазбрана борбеност към хората,а тя се изрази с една агресия/неоправдателна/към всички и всичко!Това е нашата образователна система и правораздаване за което и "БЛАГОДАРЯ от все сърце!",а и на цялото общество,което е толкова търпеливо към институциите...!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
17 rate up comment 1 rate down comment
Victoria Vselena ( преди 11 години )
Училище, без насилие - чудесно. Но с какво - да? С какво ще заместим насилието? Във Вселената няма вакуум и ако искаме едно нещо да излезе от нашето ежесневие, от нашата действителност, от нашия живот трябва да го заместим с нещо друго. Така, че насилието няма да си отиде само трябва да му намерим достоен заместник, който да запълни ежедневието, живота на нашите деца, а и нашия също. Насилието нахълта в живота ни чрез всички възможни средства за информация. Промиват ни мозъците с него.Децата го гледат непрекъснато по телевизията от нулева възраст, тогава как няма да го приемат като нещо нормално, приемливо?Още един път питам себе си и всички, които ще ме прочетат НЕ НА НАСИЛИЕТО, А НА КАКВО ДА?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар