Писна ми

Клиентът е бог – знаят ли го ресторантите?

07.08.2009г. / 09 54ч.
Ивет Лолова
Клиентът е бог – знаят ли го ресторантите?

След като от май ни убеждаваха, че на българското Черноморие се очаква силен туристически сезон, в началото на август се разбра, че сметките излизат криви. Наплив на почиващи няма, макар хотелиерите да се мъчат да привличат с рекордно ниски цени за спане, а ресторантите да изнасят най-евтините си цени на тротоара. Подобно е положението и във вътрешността на страната.

Обедното меню е станало много модерно и изглежда има успех, защото повечето заведения го предлагат. Това е й най-добрият начин да хапнете нещо евтино и различно всеки ден. И тъй като приготвят малко на брой порции, яденето винаги е прясно сготвено.

Народните цени в капанчета и ресторанти привличат клиентите, но внимавайте да не ви преметнат. Хитри ресторантьори има както по морето, така и навсякъде другаде. Но докога ще търпим да ни лъжат, а ХЕИ-то ще си затваря очите за нарушенията?

Ето за какво трябва да внимавате, когато седнете в заведение:

- Задължително срещу ястието трябва да бъде изписан грамажа и съответстващата му цена. Обърнете внимание че 2.80 лв. за 150 г „Шопска салата” не излиза по-евтино от 3.50 лв. за 300 г.Много често в менюто е написано 2.50 за 100  г риба (а една цяла риба е тройно и четворно повече на грамаж и съответно цената й се утроява).

- Случва се да се подлъжете по снимката от менюто (като големина, бройка на кюфтетата и естетичност), а като ви донесат порцията „на живо” да разберете, че няма нищо общо, с това, което сте очаквали.

- Срещу ястието са отбелязани продуктите, които са включени в него, а когато ви го сервират, откривате, че готвачът е решил да сложи още нещо. Така получавате лютиво ядене или ориз със зеленчуци и яйца, макар че изобщо не искате да ядете яйца и не обичате люто.

Някои злоупотреби не подлежат на наказание, но все пак, ако искате клиентът да остане доволен и утре пак да дойде във вашето заведение или да ви препоръча на приятели, ще гледате на правите всичко възможно, за да му угодите.

Когато ядем навън, се изкушаваме да си поръчаме нещо различно от обикновеното меню вкъщи. И все пак внимавайте с панираните храни – риба, чушки и т.н, както и със салатите с майонеза. Всеки е чувал от приятели и познати за не един и два случая на стомашни неразположения от ресторантска кухня, които са „отравяли” цялата почивка.

Много ми се иска собствениците на ресторанти да разберат, че клиентът е бог и трябва да откликват на клиентското търсене. Елементарно е да предлагат половин порция (както е в някои китайски ресторанти или в пицариите). Детето не може да изяде порция за голям, а ако сте сам, също не ви трябва салата от 450 г.

И накрая един жокер за туристи – ако за първи път летувате на дадено място, огледайте се в кое заведение има най-много хора или къде ядат местните жители - значи там готвят най-добре и цените са народни.

Въпреки неуредиците и капаните, с които всяка година се сблъскваме по българските ресторанти, не можем да се откажем от яденето по заведения, просто си отваряме очите на четири и си отстояваме правата.

Не знам дали може с някакъв документ да се задължат заведенията за обществено хранене да въведат някои от горните забележки или Съюза на потребителите в България и Асоциацията на ресторантьорите и хотелиерите да си взаимодействат по-тясно, защото когато клиентът е доволен, касата на заведението също се пълни.

Вижте още:
Колко пари харчим при пазаруване и колко нерви

 

Коментирай
0 rate up comment 0 rate down comment
Лоли ( преди 11 години )
И аз да се оплача. Преди години бяхме с приятели на море в Черноморец от 15 септеври. Дали защото вече почти нямаше курортисти и ресторантите бяха полу празни, не знам. Но аз си поръчах панирана акула. След няколко часа така ми прилоша, такова драйфане и разстройство ме хвана, че не искам да си спомням. Добре, че моята приятелка познаваше доктора на града и го потърсихме по нощите. Човекът ми даде някакви илачи, че иначе до сутринта не знам какво щеше да стане. Но пак ми трябваха 3-4 дни да се вдигна на крака. Отиде ми цялата почивка. Оттогава ми е обица на ухото - никакви панирани истории навън.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 0 rate down comment
Иван ( преди 11 години )
Преди 3-4 вечери бях в ресторанта "При архитектите" в София и преживях следното: Сервитьорката ми бавеше много поръчката ...само моята/беше сервирала на останалата компания и вече си бяха изяли салатите/, след като я помолих да провери какво става с поръчката ? ....отговора беше формален,"....приготвя се!".След близо 30 мин. отново се обърнах с молба да провери дали е готова поръчката... и ако още не е, бих желал да я откажа, защото съм гладен и ще си взема нещо за ядене от близкото кафе!Поръчката се появи веднага....студена разбира се....,но по интересното се случи след това. Тя се появи да прибере чинията и със огромно задоволство и нотка на подигравка попита дали съм останал доволен ?След като се прибрах /30-40 мин. по късно/ корема ми се поду и започна да ме боли ....тогава се сетих за тъпия и въпрос на финала.Естествено повърнах всичко което бях ял ТАМ/"При архитиктите"/.Тази седмица смятам да подам жалби до : РИОКОЗ/ХЕЙ/,Защита на потребителите,Данъчните/да видим плащат ли си осигуровките/,икономическа полиция/това е относно маркирането на касовия апарат/!!!! Та след седмица-две трябва да имат поне 3 акта.... за да видим кой ще се смее последен ????
отговор Сигнализирай за неуместен коментар