Първо, благодаря Ви за възможността да споделя моя опит и мисли с уникалната аудитория на www.Az-Jenata.bg (усмихва се).
Като известен маркетинг експерт считате ли, че у нас маркетингът като цяло е на ниво?
Определено мога да кажа, че има подобрение у нас на маркетинга като цяло по отношение на разнообразието на маркетинг формите и комуникационните канали, но по отношение на Интернет маркетинга все още има много фирми в България, които не са интегрирали най-ефективния канал за привличане на клиенти – Интернет. Не се използва и цялото богатство от преимущества на тази интерактивна медиа. Много малък е делът на интерактивния маркетинг и реклама в общите маркетинг бюджети. Докато в развитите пазари той постига над 15% от общите маркетинг бюджети, в България този процент се движи под 5%. Трябва много да се работи от страна на всички медии, рекламни агенции, маркетинг и рекламни екеперти за повишаване познанието на маркетинг специалистите в рекламните и маркетинг отделите на компаниите и да се популяризират преимуществата и възможностите на интернет рекламата като интерактивност, таргетиране, измеримост в реално време, висока ефективност и разнообразност на формите и подходите.
Навлизат ли новите медии и маркетинг тенденции и у нас и как се приемат?
Новите медии са вече част от печелившите стратегии на успешните компании у нас и част от нашето ежедневие. При аудитория над 3 000 000 в Интернет, променени навици на потребителите и сравнително нисък бюджет за достигане на потенциален клиент чрез новите медии, всяка фирма трябва да се замисли много приоритетно за своята маркетинг стратегия и избор на маркетинг средства за успеха си. Тенденцията е интегриране на печелившите канали на маркетинга, тестване постоянно на нови медии и измерване на ефективността им. Само, когато знаете цената за спечелване на един потенциален клиент от медиа, процентът на конвертирането на потенциалните клиенти в клиенти и стойността, която всеки един клиент носи на фирмата през своя жизнен цикъл, тогава можем да кажем, че следваме световните маркетинг тенденции. Ако клиентите могат да изчислят колко им струва един потенциален клиент от всеки маркетинг комуникационен канал, то при следващата кампания биха интегрирали само ефективните канали и биха генерирали повече бизнес с по-малко инвестиция.
Вие сте председател на новосформираната “Интерактив Асошиейшън България” (IAB). Какви са целите, които организацията си поставя и Вашите лични виждания за развитието й?
“Интерактив Асошиейшън България“ (IAB) бе учредена наскоро от водещите Интернет медии, които покриват над 90% от Интернет аудиторията в България и представляват над 80% от пазара на онлайн рекламата в страната: “Дарик Нюз” ЕООД, “Дир.БГ" АД, “Икономедиа”АД, “Инвестор.БГ” АД и “Нет Инфо.БГ” АД. Непосредствените задачи пред асоциацията са свързани със създаването на силна браншова структура, чрез привличане на заинтересованите медии, технологични компании, рекламни агенции, рекламодатели на българския пазар, които ще работят активно за постигане на целите на сдружението:
1.Да популяризира интерактивния маркетинг и да подпомага рекламните, маркетинг и PR специалистите, рекламните и маркетинг агенциите, медиа шоповете;
2.Да споделя най-добрите практики на интерактивната реклама;
3.Да създава и утвърждава критерии за единна измеримост и професионални и етични стандарти;
4.Да извършва проучвания в областта на интерактивната реклама и маркетинг и да публикува и разпространява резултатите от тях;
5.Да подпомага обучението на кадрите в интерактивната индустрия.
Моите лични виждания за развитието на асоциацията са, че когато най-големите конкуренти (защото учредителите са и най-големите конкуренти на българския пазар) се обединяват, това създава правилната култура, за да може пазарът да се развира и да расте по-бързо и стабилно. Организацията е отворена за членство на технологичните компании, рекламните агенции и рекламодатели в България за по-нататъшно стимулиране и развитие на интерактивната реклама у нас. По този начин всички участници на пазара могат да си сътрудничат и да регулират индустрията, така че да ускорят заедно растежа и да наложат стандарти в дигиталния и интерактивния маркетинг в България и да се постига двуцифрен ръст на българския пазар през следващите години.
Водите обучения и семинари. Отблагодарява ли се тази просветителска дейност?
Постоянно водя парктически семинари и лекции в областта на Инернет маркетинга, Guerrilla Marketing, онлайн коучинг програми по Guerrilla Marketing. Стотици собственици, упрвители, мениджъри, маркетинг, рекламни и PR специалисти са преминали тези обучения. С всеки от тях продължавам да общувам и да изграждаме заедно една общност от хора, които споделят успехи, обменят опит и правят бизнес помежду си. Удовлетворението е изключително, мотивиращо и зареждащо с енергия. Ако прочетете само мнението на хоратата за тези семинари ще разберете каква мисия е за мен просветителската дейност и бих искала след време да имам възможност да се отдам само на нея. След София, Бургас и Варна, планирам интензивни еднодневни практически семинари в Стара Загора, Велико Търново, Русе, Пловдив и София. Темата е “Guerrilla Marketing: Твоят УСПЕХ чрез Интернет!” Повече информация за тях има публикувана на адрес: http://www.guerrilla-marketing.eu Ще се радвам да се запозная ‘на живо’ с читателките на www.Az-Jenata.bg
Геройство ли е да си жена в днешно време?
Да! Определено! И не спирам да се възхищавам на българската жена!
За какво мечтаете?
За повече свободно време, което да отделям на близките си и приятелите си.
Какво послание бихте отправили към българките?
Да са все така красиви, умни и изпълнени с енергия за нови предизвикателства!
Любим цвят? Песен? Вкус? Място?
Обичам всички цветове в природата! Всеки един цвят носи своята енергия, излъчване и прави живота ни по-пъстър! Може би най-любимият ми цвят от всички любими цветове е синият - цветът на Инернет ;-) Любима песен - “Притури се планината”. Невероятно въздействие върху мен има тази песен в прекрасното изпълнението на Стефка Съботинова. Това е българската жена – дълбока душевност, сила, красота. Любимият ми вкус е на ананас и кокос. Любимо място – моето родно място, където се връщам винаги с огромно желание и се зареждам с енергия.