Образователните системи в Централна и Източна Европа и в Общността на независимите държави (ОНД) “забравят” милиони деца всяка година и ги оставят без образование, предупреди УНИЦЕФ.
Докладът за Централна и Източна Европа и ОНД “Повече образование, но само за някои”, поръчан от УНИЦЕФ, показва в заключенията си, че независимо от икономическия напредък и увеличилите се инвестиции в образованието, в много от страните системите в последните години не успяват да предоставят еднакво по качество образование за всички деца.
Основен индикатор за проблемите и системните пропуски в региона са близо 2.4 милиона “забравени” деца, които не завършват начално образование и 12 милиона деца, които не получават средно образование.
Според регионалния директор на УНИЦЕФ, над 14 милиона деца годишно навлизат в зрялата си възраст, без да имат каквато и да е диплома за образование. Това се случва в регион, известен доскоро с високите си стандарти и качество на образование.
“Създалата се ситуация може да се превърне в предпоставка за бедност, предавана от поколение на поколение. Тя ще спъва усилията на правителствата за създаването на конкуренто способни икономики, базирани на високо квалифицирана работна ръка”, заяви Мария Калвис, регионален директор на УНИЦЕФ.
Докладът установява, че публичните разходите за образование вместо да противодействат, засилват социалните, етнически и икономически неравенства в достъпа и завършването на начално образование. Семейният произход и най-вече доходите и образованието на родителите са решаващ фактор за степента на посещаемост на децата в училище.
Страните с ниски икономически показатели – Армения, Грузия, Киргизстан, Молдова и Таджикистан – отчитат и най-ниските степени на училищна посещаемост – под 50% при горните гимназиални класове, а в някои случаи и под 30% при предучилищните.
Докладът поставя два важни въпроса пред УНИЦЕФ: положението на ромските деца и равенството между половете. В три от държавите с най-големи ромски общности – България, Унгария и Румъния – много малка част от децата с ромски произход получават по-високо от начално образование, в сравнение с децата от не ромски произход. Процентът на посещаемост на децата от ромски произход в основното училище е между 10 и 35 %. В целия регион само 1 % от ромите получават висше образование.
Докладът посочва също, че в нито една страна не се наблюдава равен брой момичета и момчета в основното образование, но цифрите почти се доближават – средно 95 момичета на 100 момчета. Най-интересното в данните за целия регион е големият брой момичета във висшите учебни заведения. В повечето случаи броят на момичетата значително надхвърля този на момчетата във всички държави с изключение на Таджикистан, Узбекистан, Турция и Азербайджан. Единствено Турция и Таджикистан срещат затруднения при постигането на третата от Целите на хилядолетието за развитие – Насърчаване равенството между жените и мъжете в образованието до 2015 г.
Проучването изтъква, че докато реформите в образователните системи вече са въведени, те все още не са влезли в класните стаи, за да повлияят на общото качество на образованието. Най-засегнати са бедните и селските райони.
“Това от своя страна влияе върху желанието за образование. То намалява сред непривилегированите семейства поради ниското качество на предлаганите услуги. От друга страна, придобитите знания не са приложими на трудовия пазар и не се смятат за предимство”, каза Мария Калвис.
Докладът предупреждава, че ако в региона положението продължава да бъде “Повече образование, но само за някои”, постигането на Цел 2 на хилядолетието “Начално образование за всички” ще е невъзможно.
Докладът препоръчва правителствата да увеличат съществено средствата за образование от досегашните 2-4 % средно, на най-малко 6% от БВП на страната. Публичните разходи трябва да се изразходват, така че да противодействат на неравенствата, а не да ги засилват. УНИЦЕФ призовава правителствата да работят за създаването на условия, осигуряващи реализирането на “Образование за всички”.
За повече информация:
UNICEF CEECIS Communication Officer Mervyn Fletcher on +41796668831
UNICEF CEECIS Regional Education Specialist Philippe Testot-Ferry on +41794311537