За каква професия мечтаехте като дете?
Мечтаех да стана актриса. Учител станах малко случайно, но мисля, че намерих призванието си. Обожавам професията си, макар че понякога ми е трудно. Като учител също се налага да бъда актриса. Началният учител трябва са съчетава в себе си много качества: трябва да е добър човек, почтен и мил, да разбира децата и да изпитва удоволствие, когато е с тях, трябва да е търпелив и състрадателен, да е естет, за да възпитава това качество у децата, да има въображение и различни дарби, защото спецификата на професията го изисква и т.н.
Защо решихте да станете учител?
Вече обясних по-горе, мога да добавя , че не бих работила друго, ако се промени социалният ни статус.
Какви са професионалните ви амбиции днес?
Да работя в истинско европейско училище като база, отношения, програми, добри учебници, без излишни ограничения и рамки.Когато е възможно, да повишавам квалификацията си. Какви качества и умения според Вас трябва да притежава модерния учител? Способностите на учителя в миналото, даже и по-далечното, не са били никак малко, най-образованите хора са били учители, но да не се връщаме чак във Възраждането. Сега учителят трябва да ползва някои нови технологии, да владее езици, да е комуникативен, да обменя опит с колегите си в чужбина, но и да държи на традицията и на националния дух.
Какво значи да си новатор в училище?
Не просто да прилагаш нови методи, а да бъдеш творец, за да приложиш новостите съобразно условията, учениците и пр.
В съвременната българска образователна система има ли място за такъв тип учител?
Да, но все още училището ни е бедно. Докато учители и директори не се научат да защитават проекти и да получават средства от еврофондовете, ще е трудно.И ако учителят е без самочувствие, затормозен от битови проблеми, той едва ли ще изглежда модерен учител.
Кое би повишило качеството на образованието у нас?
Много са факторите.Един от най-важните е мотивацията на децата. Какво точно учат, по колко и по какъв начин е поднесено, защо го учат. Децата ни днес учат по ужасни учебници, да, в по-голямата си част те са такива. Академичен стил, несъобразен с възрастта и житейския опит на децата, огромен обем материал и т.н. Това е друга тема. Още-според мен трябва рано да се профилира, да вземем пример от други държави.
Стачкувате ли?
Да, и е въпрос на чест за мен да го правя. Никога досега не съм стачкувала, като изключим един символичен протест.
Защо?
Изумява ме търпението и покорството на народа ни. Живеем бедно и всеки се опитва да се спасява по единично. За 15 год. трудов стаж аз получавам 294 лв. Ако като част от колегите ми трябваше да живея само с тези средства, нямаше да съм човека, който съм сега, щях да изглеждам по друг начин: не весела и комуникативна, енергична, отзивчива. Или щях да съм затворена и тъжна, или много гневна, или пълен стоик, или скептик. Ако бях без съпруга ми... Защото се опитах да разпределя тези 300 лв., за мен е двете ми пораснали момичета. Ако бях сама, или ако и заплатата на мъжа ми беше подобна. Получава се по 6.60 на ден, ако изключим сметките. За социален, културен живот, за храна, за облекло и пр. Всеки може да ги раздели, но как да ги разпредели. Мисля че ни лишават от свещеното право на човека да изрази недоволството си. Защо част от медиите са срещу нас и манипулират общественото мнение.
Някой направил ли е паралел с други държави?
Ами съседните - Гърция, Македония, Румъния, знаете ли там по колко са стачкували? А тук - за една седмица ни осъдиха.
Какъв пример, давате на децата с това, че стачкувате?
По гражданско поведение, не бива да се примиряват с недъзите на обществото.
Какъв урок давате на учениците с мълчанието си в клас? И те посещават ли този тип часове? Какво правят в тях?
Не съм мълчала с малките, по-добре да им прочета приказка, повече ще кажа с това. Особено, ако е Андерсен.
Как бихте обяснили думата стачка на един първолак, който току що е прекрачил прага на училище, а стачката го праща отново у дома?
Че се борим за справедливост, за уважение, каквото заслужава неговият учител.
Явно обществото не може да разбере правилно посланието на учителите, защото в медиите става дума само за пари, а никой не говори за децата?
Така е изгодно за някого. На мен ми е мъчно, че в тази златна есен не съм с учениците си, за да ги заведа на разходка, за да отпечатаме есенни листа, да съберем природни материали, да събираме и знания, сега, когато децата са жадни за тях. Но така ще е и догодина, и по догодина, кога да спрем и да си потърсим правата.
Когато говорим за пари, колко според вас би трябвало да бъде една учителска заплата?
Вече ни е дори трудно да поискаме заслуженото, защото голяма част от народа е беден и с нисък стандарт. Ами умножете 6.60 по две и кажете дали стигат? Не знам.
Колко часа трябва да прекарва учителят в училище, какви трябва да бъдат задълженията му, квалификацията му и методите му на работа?
Часът на учителя никога не свършва в училище, той продължава и у дома. Добрият учител подготвя урока си, материалите, проверява писмени работи на децата. Мисли за онова, което се е случило в училище... Хората наистина не се добре запознати с професията ни, не се вглеждат в нея. Да, има колеги, които по различни причини, не работят на ниво, те си носят отговорността. Но не е и само тяхна вината.
Смятате ли, че това ще се отрази негативно върху детската психика?
Не, децата се адаптират добре.
Как ще се възстанови дисциплината в училище след неочакваната ваканция и как ще се наваксат часовете?
Няма да има проблеми с това, убедена съм.
Ще бъде ли ползотворно ученето на галоп за учениците?Защо Министърът внушава подобни глупости?
Имаме резерв за екскурзии, имали сме дървени ваканции от по 10 дни, как сме наваксвали. Всички ще платим някаква цена. Но няма да е за сметка на децата.
Геройство ли е да си учителка в днешно време?
Истински учител - да.
Какво послание бихте отправили към българките?
Да са винаги с гордо вдигнати глави, защото могат много.
Какво послание бихте отправили към учениците?
Да вярват, че знанието винаги ще значи повече от парите, за които сега говорят техните учители, принудени от недостойни управници.