За каква професия мечтаехте като дете?
Мечтаех да стана преводач и да пътувам.
Защо решихте да станете учител?
Дипломирането ми в университета съвпадна с промените в началото на 90-те. Определено повярвах, че е настъпил часът на професионализма и ерудицията. Голяма част от семейството ми е свързана с тази професия и изборът бе направен.
Какви са професионалните Ви амбиции днес?
Искам да работя с мотивирани хора, както сред колегите, така и сред учениците.
Какви качества и умения според Вас трябва да притежава модерният учител?
Да бъде адекватен на променящата се действителност, да се адаптира бързо в различна среда.
Какво значи да си новатор в училище?
Да изпреварваш събитията, а не да ги следваш.
В съвременната българска образователна система има ли място за такъв тип учител?
Място има, проблемът е, че другите трудно възприемат такъв тип учители. Освен това нищо не се прави, за да се даде повече свобода за действие на учителите.
Кое би повишило качеството на образованието у нас?
Предоставяне на повече свобода на учителите и намаляване ролята на администрацията и бюрокрацията.
Стачкувате ли?
От втората половина на стачката – да.
Защо?
За 15 год. това е първата стачка, в която участвам. Не приемам силовите позиции в училище, както и проявата на неоправдано високомерие и открито презрение от страна на министъра на образованието. За това избрах и тази позиция сега.
Какъв пример, давате на децата с това, че стачкувате?
Стремя се винаги да бъда част от гражданското общество. В конкретния случай също.
Какъв урок давате на учениците с мълчанието си в клас? И те посещават ли този тип часове? Какво правят в тях?
Понякога мълчанието е единственият начин да бъдеш чут. Разбира се, че посещават часовете и съм благодарна, че проявяват разбиране.
Как бихте обяснили думата стачка на един първолак, който току що е прекрачил прага на училище, а стачката го праща отново у дома?
Това би ме затруднило много. Но винаги съм предпочитала искрения разговор с учениците си.
Явно обществото не може да разбере правилно посланието на учителите, защото в медиите става дума само за пари, а никой не говори за децата?
Това не е въпрос, а твърдение! Не съм съгласна с него, защото нещата са пряко свързани. Мисля, че всеки, който е в системата разбира обвързаността на нещата. Образованието е такава сфера, в която участва по- голямата част от обществото – деца, родители, учители и затова всеки има представа как стоят нещата.
Когато говорим за пари, колко според вас би трябвало да бъде една учителска заплата?
Не ми харесва начинът, по който министрите Станишев и Вълчев противопоставиха учителите на останалата част от обществото. Но ще използвам подхода – в никакъв случай учителската заплата не трябва да бъде по-ниска от тази на шофьора.
Колко часа трябва да прекарва учителят в училище, какви трябва да бъдат задълженията му, квалификацията му и методите му на работа?
Ако трябва и повече от 8, стига училището да разполага с богата библиотека и самостоятелни кабинети. Работата по документацията, проверката на писмените, подготовката за следващия ден по различни програми, задължителните 5-6 учебни часа, всичко това и сега прави работният ден между 8 и 10 часа.
Как ще се възстанови дисциплината в училище след неочакваната ваканция и как ще се наваксат часовете?
Рутината и авторитетът са факторите, които са определящи, не мисля, че това ще е проблем.
Ще бъде ли ползотворно ученето на галоп за учениците?
За съжаление такъв галоп се получава почти всяка година и факторите са независими от учителите.
Свързани са с тежкото учебно съдържание, недостатъчният брой часове за преподаване и обобщение и т.н. Такива примери мога да дам много от пряката си работа като преподавател по История и цивилизация.
Геройство ли е да си учителка в днешно време?
И да, и не, зависи от ситуацията, в която си поставен. Всеки сблъсък с административната система е вид геройство.
Какво послание бихте отправили към българките?
Да запазят усмивката, независимо от трудностите.
Какво послание бихте отправили към учениците?
Образованието е най-добрата инвестиция.