По пътя

16.04.2007г. / 11 54ч.
Аз жената
По пътя

В опита си да живееш по-чисто няма как да не стигнеш до проблема с колите. Ето някои решения за български условия.

Намирането на зелена кола, която да отговаря на новите ти изисквания, не е толкова лесно. Затова решихме да те осведомим как стоят нещата в България – с колите и с горивата.

Колата, която си харесаш, трябва да е колкото се може по-икономична и да върви на колкото е възможно по-малко замърсяващо гориво. Така с чиста съвест ще можеш да дочакаш по-сериозното навлизане на новите технологии във всекидневието. Но за тях най-накрая.

Ако не искаш да си купуваш хибрид (или по-вероятно не можеш да си го позволиш), но си решен да замърсяваш по-малко – честито, това е правилното място. Ето няколко икономични автомобила на нашия пазар.

Не е тайна, че първенството по икономичност държат малките коли. Лидер при тях със своите 3.8л на сто е Smart 42. Преведено на любимия ти green-език това означава нещо страхотно за возило на бензин. А моделът се предлага и с дизелов двигател. Откъде можеш да си я закупиш? Е, добре. Тук ме хвана на тясно. Колата още не е в България, но ни обещават, че този месец тя ще пристигне и на нашия пазар. Ако все още разчиташ на бензина, това е най-рационалното решение.

Измежду представителите на малките коли се открояват също Citroen C1 и Peugeot 107 с разхода си от 4.6 на сто, както и Toyota AYGO със същите показатели. Всички знаят, че японците здравата са се захванали с алтернативната зелена мисъл. Това може само да ни радва, защото тенденцията набира скорост.

И ако си мислиш, че само малките коли и хибридите са сочени за примери за икономичност, нека ти представя Renault Megane дизел с внушителните 4.5л на сто. В немската класация за икономични коли публикувана във вестник Auto Zeitung измежду най-добрите в средния клас автомобили Renault Megane се вклинява на второ място, заобиколен от хибридите на Honda и Toyota. Според мен това е най-добрия PR за един нехибриден автомобил. Ти как мислиш?

Приоритет на зеленото мислене е и добрият избор на гориво.

Бензин – съветвам те да намалиш употребата му колкото се може повече. Няма извинение за въглеродните емисии.

Дизел и БИОДИЗЕЛ – докато първият не отстъпва на бензина по замърсяване, то вторият е напълно екологичен. Единственият недостатък е, че се прави от суровина като царевица и има опасност много скоро да се чудим коли ли да караме, или да се храним... Но нали все отнякъде трябва да се започне?

Газ – освен, че е доста по-евтина от бензина, газта също така замърсява три пъти по-малко от него. А това е един сериозен плюс да помислиш за слагането на газова уредба на автомобила си. От друга страна газта е невъзобновяем енергиен източник, така че консумирай с мярка!

Етанол – най-често се смесва с бензин и така това хибридно гориво замърсява по-малко. Варира от Е10 до Е100 – цифрата е процентът на етанол в горивото. Но етанолът също се добива от култури като царевицата, което много скоро (с толкова народ за изхранване) няма да е никак куул.

А какво ли ще се случи в бъдеще?

Минихибридите са едно добро зелено решение за близкото бъдеще. Системата прави автомобилите по-икономични и директно смъква емисиите само с настройка на двигателя. За какво става дума по-точно можеш да видиш тук.

Колите с електрически двигатели се развиват. За съжаление знаем как се добива голяма част от електричеството, което използваме. И въпреки това не мога да не ти предложа да разгледаш това. Тук можеш да научиш за една от най-добрите електрически коли в света.

Въздушната кола, която разчита на компресиран въздух, е също нещо безкрайно симпатично. Скоро индийският автомобилен гигант Tata ще я пусне в производство. За нея чети тук.

Водородът може би е горивото на бъдещето. Австралийски учени развиха технология, чрез която ще можеш да зареждаш колата с водород направо в гаража си. Започвай да броиш дните. Пускат я в продажба след около две години.

Още места в интернет:

Autos Yahoo – класация за 100-те най-икономични коли.
Green Cars – клубът на почитателите на зелените коли.
Environmental Defense – сайт с интересни факти за производствения цикъл на колите.

Статията е от Gorichka.bg

Коментирай