Обиколката му се инициира от неправителствената организация Приятели на земята – Европа със седалище Брюксел, като за България координатор на информационната кампания е Сдружение Агролинк. Доматът Мутант е посетил миналата година големите градове в 9 европейски страни, както и Грузия и Турция, а през юни и юли тази година обиколи 18 града в Македония, Румъния и България.
У нас доматът посети Велико Търново, Добрич, Варна, Бургас, Смолян, Пловдив и София.
Повече за ГМО:
Генетичната модификация води до огромна промяна в производството на храни. При нея гените могат да се пренасят между несвързани видове, например от животно на растение. Генно-модифицираните организми са създадени с цел подобряване на определени качества на дадено растение или животно чрез вкарване на ген от друг вид – например, вкарването на ген против измръзване от риба на домат; ген от бактерия (произвеждащ токсин, който убива насекомите) – на царевицата, или гени от човек на свиня. ГМ растения обслужват корпоративни интереси и се предлагат агресивно от мултинационалните компании. ГМ растения не са обещаваното чудо и не носят никакви ползи на фермерите и потребителите. Повечето въпроси, свързани с ГМО, не са получили своите отговори.
Задължението за етикиране в България на храни, съдържащи ГМО, е в сила от 2006 г. с промените на Закона за храните, но досега няма нито един продукт, етикиран за ГМО. Много потребители в България не знаят за ГМО, но последните вероятно са част от ежедневната им храна. От корнфлейкс, шоколад, бисквити, дресинг за салати, безалкохолни напитки, пастети и готова храна, до маргарин и растителни масла, хранителни съставки и добавки – десетки хиляди са хранителните продукти, които могат да бъдат направени от ГМ растения като ГМ соя и ГМ царевица. В Европа, където обществото отхвърля ГМ храни, по-голямата част от ГМ соя и ГМ царевица се използва за храна на животните. Това означава, че ГМО може отново да се окаже на вашата трапеза, ако се храните с месо, яйца или млечни продукти.
Допитване, проведено от Агенция NOP World, показва, че 79% от хората дори не знаят, че купуват храна, съдържаща ГМ съставки. Потребителите имат право на информация. Много от тях са притеснени от наличието на ГМО в продуктите на пазара. Етикетите дават информация, която позволява на потребителите да направят избор, водени от съображения за безопасност или други притеснения. Според последните проучвания 94, 6% от европейците искат да имат право на избор, 85, 9% искат да знаят повече, преди да консумират ГМ храни, а 70, 9% просто не желаят ГМ храни. В повече от 40 страни етикетирането е задължително. Но трите страни, най-големи производителки на ГМО – Сащ, Аржентина и Канада, нямат означаване на ГМ храни.
За повече информация за обиколката на домата и за ГМО храните