Иржи Стах учи в Средното профилирано училище по графика, когато за първи път – в килера на жилището, в което живее – промива първите си снимки. След много житейски перипетии успява да завърши пражката филмова академия, катедра “Творческа фотография”. Той е талант, който дълго премисля и подготвя своите необикновено въздействащи фотографии. Разчита на дълбоките си познания при използването на фотографската техника и на забележителното владеене на всеобщото културно пространство.
Неговите творби са познати най-вече на тесния кръг от професионалисти, тъй като той не държи, както сам казва, на “популярност на всяка цена”...
Най-доброто доказателство за квалитета на Стах е нивото на душевно равновесие в творбите му от 60-те години.
От първите фотомонтажи, през откривателското използване на Camera obstura, чак до съвременното ново виждане на света, през реалните детайли видени в изненадващи зависимости.
През последните години като съществена част от творбите му присъстват рисувани елементи, служещи най-напред само като пояснения.
“Това е изложба, която ме принуди да се замисля дали фотографията наистина заснема това, което първоначално е било конкретен осезаем предмет.
Тук всъщност е изобразен един изцяло оригинален, дори донякъде мистичен свят. Фотография на някакво животно. При по-внимателно заглеждане, обаче започват да се открояват неподозирани детайли – конструкциики, или само елементи, части от растение, тъкан или може би пера? Всичко е съвършено свързано. Разпознава се загатната лежаща фигура, или може би това е полъх от дим, който дава тази илюзия.
Плодовете и зеленчуците живеят свой собствен, за нас до този момент скрит, живот. Живот пълен с движение, докосване и страст.
И после фотографиите от чекмеджето – абсолютна красота, рисунчици, стари фотографии (или са съвсем нови?), технически чертежи на някакви композиции. И това всичко образува една голяма картина.
Атмосфера толкова предана, почти е сигурно, че ще потърсите масата, където са били скрити тези съкровища.
Или пък тези другите..., но може би е най-добре сами да отидете и да видите изложбата.”
(Хелена Ржержабкова, художник-приложник)
Носителят на признанието “Личност на чешката фотография 2006” Иржи Стах със своята некомерсиална творба ни убеждава за истинското сюрреалистично виждане на света през погледа на фотографията. Неговият специфичен фотографски език сътворен от съвършената класическа чернобяла техника (макар и в ерата на дигиталната техника) е само по себе си фотографски изказ, който Иржи Стах майсторски владее. Иржи Стах се нарежда към ценната чешка традиция на уединен творец, който през последните трийсет години сътворява в своите творби един изцяло самотен имагинерен свят. Той никога не си е поставял целта да наложи мястото си на сцената на културата. Затова и изложбата от цялостното му творчество в галерията “Aventinska mansarda” през ноември 2006 г. е изненадващо откритие за широката общественост. Издадената през декември същата година книга “Natura magica” е само потвърждение за казаното по-горе.
Изложбата ще продължи до 20. IV. 2008 г.