През първите дни на новата учебна година обикновено се решават организационни въпроси. Най-често са свързани със събиране на пари за нещо. Проблемът с комуникацията между учители, родители и ученици също е значим. Все повече училища имат свои онлайн системи (електронни дневници, блогове, пощенски списъци, сайтове с готов софтуер, и най-несполучливото решение: пощенска кутия, на която всички знаят паролата), чрез които поддържат виртуална общност, която трябва да решава реални проблеми от ежедневието на школото. Въпреки това Facebook си остава комуникационна среда номер едно. Тъй като не толерираме присъствието на деца в мрежата на Марк Зукърбърг, ще се концентрираме върху родителите и учителите. Как да се оптимизират контактите помежду им?
Родители – Учители
В тази комуникация активни трябва да са учителите. Те прекарват деня си с децата и е логично да съобщават какво се случва в клас. Особено при по-малките, когато един учител води всички предмети. Те първи виждат зараждащите се проблеми и с помощта на родителите могат да предотвратят развитието им.
При по-големите обаче е много трудно да се поддържа Facebook общност с всички родители + всички учители. Все ще има няколко даскали, които отричат технологиите и демонизират Facebook. И все пак всеки въвлечен учител е ценен.
Как обаче да мотивираме учителите да участват в този разговор. Даже да го водят?
Родители – Родители
Всеки, който е ходил на родителска среща знае, че родителите на децата от един клас са изключително различни. Даже повече и от децата попаднали в него.
Едни са с повече самочувствие, други са по-интелигентни, трети имат повече пари, четвърти са си нормални, но пък децата им са калпазани. Какво може да накара тези хора да си общуват онлайн? При това градивно. Ако има проблем – да кажем общо недоволство срещу даден учител е лесно. Сплотяването СРЕЩУ нещо е много по-постижимо, отколкото обединение ЗА някаква кауза. Нашите предложения за ефективна комуникация между родителите на децата от един клас:
Учители – Ученици
Все пак учениците и учителите могат да развият отношенията си онлайн. Даже за децата е добре да видят „човешкото“ лице на учителя по физика, например. :-) Да имат по-неформален контакт, чрез който учителят хем може да доизгради своя още авторитетен образ, хем да сподели някой и друг ценен линк с учениците си. Дали тези отношения трябва да са в специална група или да са лични е въпрос на избор. Изглежда по-разумно учителят да комуникира индивидуално с децата – те ще го оценят.
Прочетете още: