Пърформанс на Мариела Гемишева.
Проект на Мариела Гемишева се увенча с международна арт награда за съвременно изкуство. Високото признание дизайнерката получи с проекта си „Multi Me“ от 2012 година, който представлява моден пърформънс-експеримент и включва модна колекция от седем еднакви силуета на театрална сцена в седем едновременно-индивидуални танца.
Отличието и възможност да представи проекта на световна сцена, Мариела Гемишева получава от Carnegie Mellon University School of Drama in 5000 Forbes Avenue, Pittsburgh, PA в САЩ. Програмата включва срещи с международни артисти и мениджъри в сферата на съвременните изкуства, дискусии, посещения на актуални експозиции в музеи, галерии, театри в Ню Йорк. Важен момент от посещението в резиденцията е пребиваването на дизайнерката в институцията-домакин, където се осъществява арт проектът в рамките на пет седмици. Програмата е финансирана от CEC Аrtslink, Ню Йорк, а кандидатите се селектират сред 35 държави от цял свят.
За своето представяне дизайнерката сподели пред проф. Любомир Стойков от Питсбърг: „Пърформънсът се осъществи в абсолютно непринудена атмосфера и активно любопитство от страна на участниците, публиката, както и от мен самата, защото сценарий не съществуваше, както и репетиции – единственото обяснение от моя страна бе геометрична схема – графика. Реакцията беше активна във всички посоки, поради причината, че на територията на САЩ всичко е пресметнато, програмирано и поставено в „подходящите рамки“. Именно затова на всякакви изненади се реагира твърде особено... В този смисъл, експериментът беше специално преживяване и огромно постижение за рамките на институция, където всеки детайл е предвиден и участията в непрограмирани събития се определят като „неразумни“, или „по-специално“ казано – „супер смелост“.“
Ето какво споделя и кураторът на проекта Яра Бубнова:
„Проектът „Multi Me“ на известния моден дизайнер Мариела Гемишева – абсолвент на Академията за архитектура, дизайн и изкуства в Прага (VSUP, Praha) и преподавател в специалност „Мода“ на Националната художествена академия, обединява моден дизайн, студийна фотография и пърформанс.
След Out of Myself, 2002 и Автопортрет, 2008, авторката отново „експериментира“ със себе си в ролята на модел и продължава изследванията си върху взаимоотношенията между личност и облекло. За отправна точка този път служи ефектният портрет, заснет от фотографа Александър Нишков. Представени са в кадър не един, а два образа на Мариела, две почти еднакви фигури, между които се изграждат особени, почти провокативни отношения. Малките разлики представят два различни образа на един и същ човек, които могат да бъдат разчетени като свидетелство за нееднозначността и противоречивостта на модела.
„Мултиплицирането“ продължава в пърформанса, където фигурите-повторения напускат условната статична рамка и дефилират, навлизайки в пространството на зрителя. Композицията е парадоксално минималистична, защото показва само една дреха. Това е тъмна рокля с деконструктивен дизайн и форми, напомнящи скулптирана драперия.
Прави ли еднаквият тоалет притежателките си еднакви „закачалки“ за елегантни дрехи? Толкова силна ли е волята на дизайна/дизайнера да уеднакви и нивелира човешките разлики? Мариела Гемишева като че ли се отказва от най-ефектното в модата – от нейното разнообразие, за да акцентира върху доминиращата съставка – личността на притежателя на дрехата.
Днес, когато модата е един от най-мощните глобални бизнеси, чиито потребители сме всички ние – от „фашионистас“ до „модните жертви“, подобно напомняне никога не изглежда излишно.“