Разглеждайки въпроса дали ние възпитаваме децата или те нас, ще се опра основно на моя 20 годишен педагогически опит като детска учителка и на опита ми като майка на двама прекрасни 22 и 19 годишни студенти.
Много са различни и времената, и децата от нашето детство! Спокойно мога да кажа, че възпитавайки тях се възпитаваме и ние. Моделите от нашето детство, които обаче и днес за съжаление прилагат някои родители, не са актуални. Забрани и ограничения от типа „Не пипай там!“, „Не казвай това!“, „Не прави онова!“ не ни помагат, а по-скоро вредят на децата. Много повече бихме им помогнали, ако обясним на детето какво може да направи, вместо да му забраняваме нередното. А за това се изисква време и внимание от страна на родителите. Някои от тях почти нямат време за децата си и предпочитат вземайки ги от детската градина да ги заведат в детския център в мол-а или в някой друг детски център и там да ги гледат, докато те на спокойствие си изпият кафето и си напазаруват.
Детското мислене все още не притежава аналитичната способност на зрелия индивид, за да направи то само извода: След като това е забранено, значи обратното е позволено! Освен това забраната изобщо не е добър мотив за развитие и възпитание. В работата си винаги гледам да поощрявам децата за добрата постъпка, отколкото само да ги наказвам за лошата. Така според мен те по-бързо оформят ценностната си система. Наградата е много по-ефикасен стимул за развитие на детето в добра насока. Но и с това не бива да се прекалява. При децата потребността от утвърждаване и одобрение не изчезва. Тази потребност води човек през целия му житейски път – нима ние като големи индивиди нямаме нужда от това! Според мен, когато тази нужда е задоволена, човекът изгражда по-добра вътрешна самооценка и увереност в себе си. Ако наблягаме на наказанието, потискаме доброто самочувствие и собствената инициатива към промяна за добро.
Колкото повече забраняваме, толкова повече ограничаваме личната свобода, възможността на децата да се научат сами да вземат решения, да бъдат лично отговорни, инициативни и борбени. А те, повярвайте, имат мнение по всеки един въпрос, дори ние да мислим, че те не са наясно с много неща. В нашето детство като че ли все някой друг вземаше решения вместо нас. Сега обаче времената са други и оцеляват само тези, които са имали шанса да се научат да бъдат инициативни. А това става още в ранна детска възраст.
Промененият социум, информационният 21 век, глобализацията изискват приемането на човек такъв, какъвто е! Утвърждаването на толерантността между децата, а защо не и между възрастните става чрез толериране! В този смисъл днешните деца приличат повече на своето време, отколкото на своите родители!
За финал ви предлагам един текст, който е за всички хора, които правят толкова много за другите, като си мислят, че никой не ги вижда. Всеки от нас – родител, баба, дядо, роднина или приятел – оказва влияние върху живота и възпитанието на едно дете. Как ще докоснеш нечии живот днес? Просто прочетете този текст и може би това ще ви накара да се замислите за въздействието си върху другите!
Когато мислеше, че не те гледам, аз видях, че закачи първата ми картина на хладилника и веднага поисках да нарисувам друга!
Когато мислеше, че не те гледам, аз видях как нахрани изгубено коте и научих, че е добре да си мил с животните!
Когато мислеше, че не те гледам, аз видях как направи любимата ми торта за мен и научих, че малките неща могат да бъдат най-специалните неща в живота!
КОГАТО мислеше, че не те гледам, аз чух как каза една молитва и аз знаех, че някъде има Бог, с когото винаги мога да говоря и се научих да вярвам в него!
Когато мислеше, че не те гледам, аз видях как се грижеше за нашата къща и всеки в нея и научих, че трябва да се грижим за това, което ни е дадено!
Когато мислеше, че не те гледам, аз видях как приготви храна и я занесе на приятел, който беше болен и научих, че ние всички трябва да си помагаме, грижейки се един за друг.
Когато мислеше, че не те гледам, аз видях как отдели от времето и парите си, за да помогнеш на хора, които нямат нищо и научих, че тези, които имат нещо, трябва да дават на тези, които нямат!
Когато мислеше, че не те гледам, аз видях как се справяш с отговорностите си, дори когато не се чувстваш добре и научих, че би трябвало да бъда отговорен като порасна!
Когато мислеше, че не те гледам, аз видях сълзи в очите ти и научих, че понякога биваш наранен, но няма нищо страшно в това да си поплачеш!
Когато мислеше, че не те гледам, аз видях как се безпокоиш и исках да бъда всичко онова, което бих могъл да съм!
Когато мислеше, че не те гледам, аз научих най-много от уроците на живота, които трябва да знам, за да бъда един добър и творчески човек, когато порасна!
Когато мислеше, че не те гледам, аз те погледнах и исках да ти кажа: „Благодаря!“ за всички онези неща, които видях, когато ти си мислеше, че не те гледам!!!
Честита нова 2011 година на целия екип на az-jenata.bg и винаги внимавайте какво правите, когато си мислите, че никой не ви гледа!!
* * *
Участва в конкурса Ние възпитаваме децата, но и те нас