Станислав Недков – Стъки и Ивет Лалова са новите посланици на кампанията„Говори открито срещу домашното насилие“, която тази година е под надслов „Удари мен, не нея“.
На пресконференция днес беше очертан профилът на насилника, първите признаци на домашно насилие и начините да се потърси професионална помощ. Бяха посочени данни за трите групи жертви на насилие: най-много са жените между 25-35 години, следвани от децата и възрастните хора над 65 години, като последните две групи най-трудно говорят за проблема и най-късно искат помощ.
Според Закона за домашното насилие, който е приет през 2005 г., насилието бива физическо, психическо и сексуално като форма на криза вътре във връзката. Малките прояви – шамар, обида, пошляпване, блудство са първият сигнал, който трябва да накара жертвата да потърси професионална помощ.
Броят на потърсилите помощ жени и деца, се е увеличил близо два пъти за първото полугодие на 2012 г. спрямо 2011 г., по данни на „Алианс за защита срещу домашното насилие“, които са партньори на кампанията, организирана от Avon. Тревожните факти могат да се тълкуват по два начина: от една страна са се увеличили случаите на насилие в семейството, а от друга страна е нараснал броят на жертвите, потърсили помощ и закрила, което говори за добре свършената работа на Алианса.
На срещата присъстваха Юлияна Дончева, досегашен посланик на кампанията и новите посланици – ММА боецът Станислав Недков – Стъки, световната и европейска шампионка Ивет Лалова, както и Илиана Стойчева от „Алианс за защита срещу домашното насилие“ и психологът Мирослав Наумов, консултант във Фондация „Пулс“.
За втора поредна година те се обединяват в кампанията „Говори открито срещу домашното насилие“, която цели да сложи край на насилието над жени и деца.
Според данни за цялата страна, предоставени от Алианса, всяка четвърта жена в България е била подложена на вербално или физическо насилие.
„В цялата страна се отчита почти двойно повишение на потърсилите помощ жени и деца. Това ни дава увереност, че усилията на кампанията дават реален резултат. Ще продължим да работим в посока повишаване информираността сред жените за начините, по които може да им се помогне. И тази година ще набираме средства в кампанията чрез продажбата на специалната синя серия продукти. С тях компанията осигурява консултации на пострадалите със специалисти – психолози и юристи, в центровете на Алианса в цялата страна“, каза Валентина Бешевишка, Маркетинг мениджър на компанията за Дунавски регион.
Само до края на юни 2012, потърсилите помощ жени и деца са 1335. Броят на децата, потърсили помощ през 2012 г., скача драстично, като например в Перник те представляват близо 3/4 от всички, пострадали от домашно насилие – 143, а в Силистра се наблюдава 100% увеличение на сигналите от деца. Все по-често се отчитат случаи мъже насилници, които проявяват готовност да говорят открито за проблема си и да променят своето поведение – тенденция, която се наблюдава в София, Бургас, Плевен, Силистра и Хасково.
Причините за проява на словесна и физическа агресия срещу жени в семейството са много, част от тях са липса на финансова сигурност и ревност у мъжа, както и възприятието на мъжа като по-силен и висш от нея.
„Ако един мъж иска да се покаже като силен, може да го направи по много начини. Спортната зала или рингът са подходящи места за доказване на мъжественост и мощ. В семейството обаче мъжът трябва да е закрилник, а не агресор,“ заяви Стъки. Посланието на кампанията „Удари мен, не нея“ има точно такава цел – да призове мъжете да използват силата си в спорта, а не за насилие.
На снимката: Стъки и Юлияна Дончева
Снимка: организаторите
Прочетете още: