Детето чете преди първи клас – талант или погрешни амбиции

На коя възраст е правилно да научим детето да чете

09.11.2012г. / 09 53ч.
Надежда Маринова
Снимка: shc.hu

Снимка: shc.hu

Има различни мнения по въпроса дали трябва да научим детето да чете преди първи клас – по темата се изказват амбициозни родители, педагози и психолози.

Свързани статии

Амбициозните родители

Колкото се може на по-ранна възраст. В идеалния вариант – когато детето проговори, може да се започне да се обучава в четене. През първата година мозъкът е много активен и малчуганът може без особена трудност да се научи на много неща. Ако детето не може да чете, значи родителите са безотговорни. Грижовните майка и баща научават детето си да чете преди да тръгне на училище.

Педагозите

Преди 5-6-годишна възраст детето не може да направи звуко-буквен анализ, а запомня автоматически думите, което означава, че отгатва написаното. Тези деца често срещат проблеми в първи-втори клас в обучението по български език.

Психолозите

Не учете детето да усвоява умение или спорт само защото трябва да прилича на другите или да бъде нещо повече от масата. В противен случай може да се очакват психологически травми и разочарования.

Няма точно определена възраст, когато детето трябва да се научи да чете – въпрос на готовност на мозъка. Ето няколко фактора, които влияят на това, макар че винаги има изключения:

Водеща лява или дясна ръка – леваците и амбидекстрите (които пишат и с двете ръце) учат в срокове, различни от останалите ученици.

Водещият канал на възприятие: хората с визуална памет стават читатели по-рано, отколкото хората със слухова и кинестетична памет.

Темперамент – хиперактивното дете трудно се задържа пред буквара, отколкото уравновесеният характер.

Не бива детето да се учи да пише, преди да е усвоило добре устната реч, което става между 2 и половина и 3-тата година. Ето по какво ще познаем, че детето ни е готово да се научи да чете:

Има достатъчен речников запас, за да изрази своите мисли и потребности. Говори с пълни изречения.

Не бърка личните местоимения, времената на глаголите, правилно съгласува частите на речта.

Изговаря правилно по-голямата част от звуковете (малките артикулационни дефекти не пречат на обучението по четене)

Във възрастта (3-4 години) се забелязват и евентуални логопедични дефекти – задържане на развитието, заекване, сериозно нарушение на артикулацията. В тези случай не отлагайте консултацията с логопед, който ще коригира проблемите преди да се започне обучението по четене.

Коментирай