Снимка: Reuters
Заниманията с музикален инструмент оказват положително въздействие върху развитието на мозъка на човек. До този извод стигнали канадски учени, които са публикували свое изследване по темата в списанието Journal of Neuroscience. Те обясняват, че работата на ръцете, които възпроизвеждат музиката на даден инструмент се координира със слуховите и зрителни възприятия. Благодарение на това се образуват повече нервни влакна, които съединяват дясното и лявото мозъчно полукълбо.
Най-подходящата възраст за детето да започне музикални уроци е преди седемгодишната му възраст. Тогава музикалното образование води до максимални позитивни изменения, влияещи на двигателните способности на човека и на структурата на мозъка му.
„Свиренето на музикален инструмент изисква координация между ръцете и визуалните или звукови дразнители, – разказва професорът по психология Вирджиния Пенхюн от университета в Конкордия. – Уроците по музика до седемгодишна възраст повишават вероятността за нормално съзряване на връзките между моторната и сензорната област в мозъка, като създават основа, върху която по-леко да се построи постоянното обучение.“
Професор Пенхюн заедно с екипа си провели експеримент с 36 музиканти. Половината от тях започнали музикалното си образование преди седмата си година, а втората група се запознали с музиката за пръв път на по-късна възраст. Всички музиканти имали един и същи музикален стаж към момента на проучването. Двете групи били сравнени с трета, при която хората имали много малка представа от музикално образование или такива изобщо нямащи нищо общо с музиката.
При сравняването на двигателните навици на участниците в двете групи се оказало, че музикантите, започнали кариерата си преди седемгодишна възраст, много по-точно изпълнили задачите. В структурите на мозъка им били забелязани повече нервни връзки между дясното и лявото полукълбо, а колкото по-рано били започнали да се занимават с музика, толкова повече на брой били тези връзки.
Сравняването на мозъка на тези, които никога не са занимавали с музика и тези, които са започнали в по-късна възраст не показало никакви разлики. Това означава, че мозъкът се променя под действието на музиката само в най-ранна възраст или изобщо не се променя. Това е така, защото в ранна детска възраст се случва „избухване“ на неврони, които ако бъдат задействани, довеждат до положителни промени.