Здрав дух в здраво тяло!
Всички сме чували тази сентенция, всички говорят за нея и до днес.
Защото добре съзнават смисъла й. Спорът е от изключително значение за развитието на човека, особено в детска възраст.
Но колкото повече се говори за реформи при спортната подготовка в училище, толкова по-малко се прави. Според специалистите, времето, отделено на спорта, е прекалено малко.
Във Франция
Ето обаче споделеният опит на учениците от парижко предградие. 500-те учащи в колежа “Фредерико Гарсия Лорка” от четири години играят голф.
Дисциплината е факултативна. Но треньори на учениците са бивши шампиони. Те се надяват голфът да залегне като официален спорт в учебните програми.
Достойнствата на голфа не са за подценяване – този спорт доставя удоволствие, развиват се рефлексите, тренират се жестовете, усвоява се етикецията. С други думи, голфът включва морални ценности.
На първо място, уважението към човека. Голфът изисква спокойствие и честност. Освен това възпитава опазване на околната среда.
За да играят голф, учениците от колежа използват футболното игрище. Занятията са всеки вторник.
Що се отнася до клишетата в спорта, едно от тях гласи, че северната част на континента е по-облагодетелствана от южната.
В Обединеното кралство
Според друго клише всички хлапета в Обединеното кралство играят ръгби, а когато отидат в колеж, преминават на крикет.
Само че, това не е съвсем така.
По-тъжното е, че спортните игрища все по-често се превръщат в паркинги или супер-маркети. Оказва се, че значителна част от британските училища не разполагат със спортни терени или пък те са покрити и недостатъчни.
В страната на тениса, футбола, ръгбито и крикета единствено големите частни училища имат добра спортна база. И това е така от десетилетия. Британците винаги са предпочитали масовите спортове на открито. Но една традиция е на път да изчезне.
Всички правителства от Маргарет Тачър насам гръмко заявяват, че ще защитават игрищата. Практически обаче досега нищо не са успели да направят и терените се продават на къщи за недвижими имоти. Правителството на Тони Блеър се опита да забрани подобни продажби. Но брокерите продължават да купуват спортните терени, защото върху тях излиза евтино да се построи паркинг, например, и така те постепенно изчезват под бетона.
В Германия
Там децата спортуват, но повече извън училище – в различни клубове и асоциации. В рамките на учебната програма на спорта са отделени 2-3 часа седмично. Благодарение на допълнителните занимания, германските деца и юноши са на много по-високо ниво от останалите си европейски връстници. Привилегировани са футболът, леката атлетика, плуването и тенисът. Въпреки това, проблемът с недостатъчните часове по физическо възпитание в училище си остава.
Друго ограничение е възрастта на спортните учители. Средно те са на над 45-годишна възраст. А това им пречи да показват упражнения на учениците. Такива учители трудно се справят в отделни ситуации, предвид големия шум и постоянното движение, характерни за спортните занятия.
Често има и рискови случаи. Самите ученици се оплакват най-вече от мръсните и студени салони. Но твърдят, че все пак обичат часовете по спорт. Защото той им предоставя възможност да се раздвижат и да разсеят натоварването от компютрите.
Момичетата харесват спорта, защото той ги предпазва от напълняване и прави фигурите им красиви и хармонични.
У нас
По програма часовете за спорт са задължителни. Осъществяването на реална и пълноценна спортна дейност обаче в държавното българско училище е почти невъзможна, казва директорка на столично училище. По простата причина, че няма условия за спорт.
Констатацията не е изолиран случай, защото в повечето софийски училища салоните за физкултура са предвидени за по-малко ученици, не са ремонтирани отдавна, спортно-техническата база е твърде оскъдна. Единствено учителите по физическо възпитание са в изобилие.
Сред тях има и майстори на спорта, но освен да преподават теория няма какво да правят.
Някои търсят алтернативни форми. Ако училището е близо до басейн, игрище или фитнес зала часовете се изнасят там. Най-често практикуваните спортове са футбол, баскетбол или волейбол, но не защото са популярни, а защото изискват най-малко екипировка.
Други учители, за да има наистина физическа активност нарушават правилата и вместо провеждането на часовете в училище осигуряват на учениците карти за някой близък фитнес или плувен басейн в извън учебно време.
Съществува и тенденция за учредяване на Ученически спортни клубове като алтернатива за развитие и активизиране на извънкласната спортна дейност, практика позната в някои европейски страни.
Организираните от тези клубове от 2-3 години спортни първенства на столичните училища по волейбол, баскетбол, ски доказват желанието на учениците да спортуват, защото тези, които се записват за участие надхвърлят очакванията.
В същото време се актуализират учебните програми с по-богат учебен материал, форми и организация на учебния процес, защото спортът ще бъде приоритет.
От следващата година часовете ще бъдат 3 седмично. Обсъжда се дори проект за матура по физкултура, но все още не е ясно дали в писмена или практическа форма. В момента децата, които трябва да държат приравнителни изпити в някое училище полагат изпитът по физическо възпитание като развиват тема по конспект.