Снимка: outnow.ch
Лидерството е заучено поведение, което с времето се превръща в автоматично действие. Например, добрите лидери могат да вземат решение моментално по даден въпрос, докато останалите все още обмислят отговора.
Много хора се чудят как лидерите знаят какво да направят, да вземат най-добрите решения и то често под огромен натиск. Процесът на вземане на решения не е толкова отъпкан, колкото изглежда. С натрупване на опит и със сблъскването с множество рискови ситуации, непредвидени обстоятелства, личностни различия и непредсказуеми провали, лидерите извайват своите умения за справяне в трудни ситуации.
Най-успешните лидери си създават по този начин умения за инстинктивно вземане на решения. Кои са нещата, които успешните лидери правят автоматично без да се замислят? Какво трябва да правите, за да бъдете успешен лидер? Тези качества ще ви помогнат не само в професионален план, но и в личния ви живот, защото лидерските умения са необходими непрекъснато във всеки аспект от живота.
Накарайте другите да се чувстват свободни да изразяват мнението си
Много хора на ръководни постове заплашват своите колеги и подчинени с тяхната власт и сила, дори когато просто влизат в помещението. Успешните лидери отклоняват вниманието от себе си и умеят да насърчават другите да изразят мнението си. Те подчертават колко важно е мнението на всеки един за развитието на общото начинание. Така се създава достъпна за всички среда, която установява невраждебно обкръжение, благоприятстващо напредъка и успеха.
Взимайте решения
Успешните лидери умеят да взимат решения, дори когато не са правилни. Те не се страхуват да рискуват, но и умеят да преценяват риска. Постигането на стратегическо заключение с помощта на диалога с другите е в основата на това умение. Успешните лидери умеят да се фокусират върху това да накарат нещата да се случват, не просто да ги плануват.
Споделяйте очакванията си
Успешните лидери са страхотни комуникатори! Чрез споделянето на идеите и визията си за бъдещите проекти, те въвличат своите колеги в основните ценности, на които залагат, както и на начина на организация на изпълнение на „мисията“ си.
Предизвиквайте хората да мислят
Добрите ръководители се стремят да разберат начина на мислене на техните колеги и подчинени. Това им помага да разберат също така слабите им места. Осъзнаването им дава възможност за подобрение и работа по посока усъвършенстване на единомислието.
Разчитайте на другите
Това не означава да им позволявате да ви манипулират и да вземат решения вместо вас. По-скоро научете се да делегирате определени задължения на колеги, които са показали, че могат да се справят и на които можете да разчитате. Ако правите всичко сами, тогава за какво са ви останалите?
Давайте пример
Добре е да давате добър пример за това, което изисквате от колегите си. Този метод е сходен с методите на възпитание на децата – само с думи не става, трябват и действия!
Оценявайте и награждавайте добрите резултати
Добрите лидери винаги умеят да оценяват добрите постижения и не се страхуват да ги аплодират по подходящ начин. За много неуспешни ръководители да отчетеш постиженията на някого означава да се покажеш в слаба светлина. Не – тогава не изглеждате слаби и уязвими, напротив – печелите уважението на колегите и подчинените си!
Осигурете непрекъсната обратна връзка
Служителите искат техните лидери да им обръщат внимание и да оценяват техните стремежи. Успешните лидери винаги осигуряват добра обратна връзка и приветстват комуникацията чрез създаване на надеждни взаимоотношения с колегите си.
Решавайте проблемите, не ги отлагайте
Това важи с особена сила и за личния живот. Отлагането на проблемите утежнява още повече положението. Да се правим, че проблемите не съществуват няма да ги накара да изчезнат от само себе си. Избягването на неудобните обстоятелства няма да ви помогне да се справите, напротив.