Ярки и изписани яйца, като дантела

Или защо не е никак лошо да те гледат „като писано яйце“

17.04.2014г. / 12 28ч.
Илияна Николова
Снимка: dnes.bg

Снимка: dnes.bg

Един от символите на Великден – боядисаното яйце, е възможност за истинско забавление за деца и възрастни, а целта е да се получи най-красивата рисунка. Може да хванете боите днес, на Велики четвъртък или ако не успеете – на Велика събота.

На помощ в наши дни идват различни бои и оцветители, стикери, бандероли, кристали и какво ли още не.

В миналото обаче, когато те са липсвали, яйцата за Великден са били не по-малко красиви. Една от най-старите и оригинални техники е с т. нар. писалка и восък.

Писалката се е изработвала от увита на тръбичка или фунийка сребърна паричка, която жените давали на някой златар да им я приготви и след това пъхвали в края на разцепена пръчица, обяснява доц. д-р Светла Ракшиева от Института по етнология и фолклористика към Етнографски музей при БАН.

Восъкът във фунийката или тръбичката се нагрява на топлината на пламък или на печката, втечнява се и с него се рисува по повърхността на яйцето. После то се потапя в боя, а рисунъкът с восък побелява и така се извайват нежни линии – като истинска дантела.

Един от най-популярните естествени оцветители е брошът. С тази билка боядисвали яйцата във виненочервено. Използвали се още червеният риган, люспите на лука, с които се постига от лимоненожълто до тъмночервено, смрадликата, луковиците на синчеца и на минзухара, млечката, корите от орехите и т. н.

Във Велинград, където традицията е оживяла и до ден днешен, всяка година се правят конкурси за най-красиво изписано великденско яйце и наградата е сребърната писалка. В местния музей е единствената у нас експозиция на писани яйца.

Върху яйцето може да се изгради правилна мрежа и да се впишат по-дребни орнаменти. Може да изрисувате и хаотично разположени плетеници, но идеята е цялата повърхност да се изпълни с орнаменти, които носят своята символика, свързана със смисъла и значението на Великден.

Свързани статии

В България има много различни традиции за украсяване на яйца и восъчната техника е била разпространена главно в западните краища – Самоковско, Ихтиманско, района на Долна баня, Костенец, Момина клисура, Чепинската котловина, Етрополе, Ботевградско.

Има я, макар и по-слабо, в Североизточна България около Разград и Търговище.

В цялата страна е разпространен един много прост първичен и елементарен вариант на восъчната техника, който съществува и до днес – жените си купували или си приготвяли свещичка от чист пчелен восък, с която рисували върху леко затопленото яйце букви, кръстчета, слънца, звезди, цветя, след това потапяли яйцето в боята и на мястото, където са рисували с восъчната свещ, се получавали бели отпечатъци, разказва етнологът.

Тези рисунки ставали доста едри и груби, затова на други места е разпространен този вариант – нанасяне на восъка с писалка, при което могат да се получат много по-фини орнаменти.

Коментирай