Онлайн общуването е най-предпочитаното занимание на младежите в Интернет – това потвърждават както отговорите на самите деца, така и наблюденията на техните родители, учители и специалистите от компютърните клубове. Отговорилите на анкетата по Интернет, които са по-добре запознати с информационните технологии, поставят на първо място свалянето на музика и филми, но и при тях чатенето е на второ място.
В повечето случаи младежите възприемат чатенето като игра, в която могат да си измислят нови качества или да „украсяват” своята личност, най-често като си добавят липсващите години и опит. Защитени от анонимността си в мрежата, те общуват по всякакви въпроси, които ги вълнуват. В изследването 43% от респонденти и 67 % от участниците в Интернет-анкетата признават, че им се случва да се представят за по-големи, когато общуват онлайн.
Рисковете за децата от престоя пред компютъра и общуването в Интернет според възрастните са, че мрежата ангажира времето и емоциите на подрастващите, и че застояването често води до обездвижване, раздразнителност и агресивност.
На една трета от подрастващите, участвали в изследването, им се е случвало през последната година да се срещнат с човек, с когото са се запознали в Интернет. Това обикновено е предшествано от размяна на снимки и e-mail. Подрастващите предпочитат да споделят за контактите си в мрежата най-вече с приятели. Прави впечатление обаче, че 15% от участниците в изследването на НЦИОМ и 21 % от анкетираните по Интернет не обсъждат с никого опита си от общуването. Според възрастните допълнителен риск при онлайн контактите е опасността те да заменят реалния свят и реалното общуване, които са особено важни при развитието на подрастващите.Близо една пета от младежите, които са се срещали със свои познати от мрежата, са установили, че те са по-възрастни, отколкото са им се представяли.
Изследване е възложено от фондация „Партньори – България” по проекта „Детето в мрежата”, който се осъществява в сътрудничество с Държавната агенция за закрила на детето и финансовата подкрепа на Посолството на Великобритания. Изследователските задачи бяха да се проучат рисковете за подрастващите при общуването в Интернет. Количественото изследване обхвана 800 младежи от пети до единадесети клас в пет града – София, Бургас, Варна, Плевен и Пловдив, които бяха интервюирани в училища и компютърни клубове. Отделно беше проведена анкета по Интернет, в която се включиха 1688 респонденти, от които 590 на възраст между 12 и 17 години.Проведени бяха и фокус групи: със собственици и администратори на компютърни клубове и Интернет доставчици, с учители в среден и горен курс и с родители на деца на възраст между 12 и 17 години.