Снимка: Thinkstock
Мозъкът е един от най-невероятните органи в нашето тяло. Той е отговорен за всичко, което правим – движението, мисленето, чувствата, говоренето. Това е така, защото той е един изключително сложен механизъм, изграден от хиляди неврони, специфично обвързани в прецизна мрежа, която работи по уникално синхронизиран начин, смогващ с обработката на цялата информация, постъпваща от околната среда и от самия организъм.
Тъй като голяма част от механизмите на мозъка остават загадка и до днес, по негов адрес се ширят най-различни митове, които обаче в голяма степен са неверни. Запознайте се с най-разпространените и любопитни твърдения за мозъка, които се оказват пълна заблуда!
5. Мозъкът е сив
В действителност, мозъкът има по-скоро мръснобял цвят, дори с жълтеникав оттенък. Както в повечето митове, така и тук има зрънце истина. Мозъкът има сивкав цвят, факт. Но не изцяло! В него има червен, бял и дори почти черен цвят. Но тъй като по-голямата му част е в сив оттенък, сме свикнали да смятаме, че по същността си мозъчното вещество е сиво.
4. Получавате нови гънки, когато научите нещо ново
Ако си мислите, че в началото преди да натрупате знанията и опита си, мозъкът ви е бил една кръгла, гладка топка, която с напредване на знанията си е започнала да се нагъва... грешите! И то доста!
В началото на нашата еволюция мозъците на прадедите ни са били доста гладки. С хилядолетията мозъкът разширявал многократно обема си, за да може да управлява все по-добре нарастващите ни висши функции, които ни различават от животните.
Всяка гънка на мозъка има своята специфична функция в целостта на този удивителен орган. Ако бъде разгънат, мозъкът ще приеме размери на средно голяма калъфка за възглавница! Но за да бъде побран в черепно-мозъчните ни кутии, а и за да изпълнява оптимално специфичните си функции, той е прецизно нагънат по строго определен начин, който няма общо с това дали сте научили нещо ново днес, или сте забравили нещо.
3. Можете да учите нови неща чрез подсъзнателни съобщения
Концепцията за подсъзнателните съобщения заляга много стабилно в пропагандата, рекламата, методите за управление на обществото, нациите, големите корпорации. Тези техники включват послания, вградени в изображение или звук, които имат за цел да проникнат в съзнанието ни и да контролират поведението и мнението.
Някои ще кажат, че това са теории на конспирацията, други ще се съгласят. Рекламодателите обясняват тези техники с механизмите за подсъзнателно внушение и убеждение, че именно техният продукт трябва да бъде купен от потребителите.
Други хора пък са убедени, че чрез пускане на аудиозаписи по време на сън могат да
научат чужд език, например!