Снимка: Thinkstock
В серия от кратки видеа „Национална мрежа за децата“ иска да представи резултатите от своя трети пореден годишен доклад „Бележник 2014: Какъв е средният успех на държавата в грижата за децата?“.
Той оценява изпълнението на избрани държавни ангажименти в сферата на политиките за деца и семейства в България в рамките на календарната 2013 г.
„Бележник 2014“ включва 5 области, 16 подобласти и 42 ангажимента. За първи път докладът има две версии, като едната разказва на по-достъпен, неекспертен език за ежедневните проблеми и предизвикателства по отношение добрата грижа и спазване правата на децата.
Тя включва също и малките стъпки към голямата промяна, или какво може да направи всеки от нас, за да подобри живота и благосъстоянието на децата в България.
В изработването на популярната версия на Бележника се включиха и младежи, които са клиенти и доброволци към организации-членове на Национална мрежа за децата. Видеото, което предстои да видите, се фокусира върху ключови проблеми, свързани с общите принципи на Конвенцията на ООН за правата на детето.
Главен акцент в него е принципът на детското участие. Представяме ви 5 видеа, които представят доклада в темите Здраве, Семейство, Образование и Детско правосъдие.
Близо една трета от децата у нас живеят в бедност, а над половината – на границата на бедността. Детската бедност не е просто липса на доходи, тя води до влошаване на здравето. Липсата на пари и социално самочувствие често води до спиране на детето от училище. Така се затваря кръгът и това се възпроизвежда поколения след поколения. Политиките за детето, свързани със семейната среда и алтернативни грижи, са получили оценка Среден 2,98 от Национална мрежа за децата. Вижте какви са фактите зад това тревожно явление и как можете да помогнете, за да се намалят неговите мащаби:
Първите седем години са решаващи за изграждането на всяка личност. Липса на места в детските градини, липса на детски заведения в малките населени места или на подходящи условия са само част от причините децата да не посещават детските градини. Детските градини са местата, в които малките деца се научават да общуват с деца, да уважават другите и да отстояват себе си. За някои общности и етнически групи детските градини са начинът да излязат от изолацията, да научат български език и да имат равен старт. От родените преди 7 години 73 хил. деца едва 62 хил. са записани за първи клас през 2013 г. В категория "Образование" политиките за детето получават оценка Среден 3,11. Вижте какви ще са последиците от това:
Любов и осъзната грижа още от времето на бременността е ключът към правилното физическо и емоционално здраве на детето. Днес много момичета забременяват случайно, а последствията често са аборти, които водят до репродуктивни проблеми, изоставени деца, бебета, отглеждани от 13-14-годишни майки. Здравните грижи по време на бременността намаляват рисковете за детето. Хиляди жени от маргинализирани общности изобщо не посещават лекари по време на бременността, други не получават адекватна грижа. Независимо от финансовите възможности на семейството, всяко дете има право на безплатна медицинска помощ. В категория "Здравеопазване" политиките за детето получават оценка 3,11. Вижте още за правата и задълженията на родителите:
Родителите понякога превръщат децата си в оръжие на отмъщение. По една или друга причина деца попадат под ударите на закона. Често биват наказани заради дребни нарушения като кражба, бягство от училище или от дома и се третират като престъпници вместо като жертви. Законораздаването при деца би било много по-адекватно, ако се извършва от комисии от специалисти. За да получат възмездие престъпниците, децата разказват отново и отново. Те преживяват кошмара отново. Често родителите се отказват да търсят възмездие, за да не подлагат децата си на мъчение. В тази категория държавата получава оценка Среден 2,90. Как можем да съхраним психиката на дете, участващо в съдебен процес, вижте във видеото:
Всяко дете е пълноценна, развиваща се личност. Зачитайте мнението му и го включвайте в решенията и действията, които го засягат, за да продължи своето развитие като пълноценен гражданин и човек. В категория "Общи принципи по Конвенцията на ООН за правата на детето" държавните политики получават оценка Среден 2,97. Вижте каква е връзката между липсата на заинтересованост от страна на учителите в училище към проблемите, нуждите и правата на децата и впоследствие поведението им като (не)пълноценни граждани.