Снимка: Thinkstock
Всеки прави грешки, това е всеизвестен факт. Ние човеците сме толкова грешни (не само в библейския смисъл), че направо животът ни е изтъкан от неправилни действия, избори и крачки. Но няма как! Примирили сме се с това. Или подминаваме грешката и продължаваме напред, или се опитваме да я поправим.
Когато обаче направим грешка в работата, нещата стоят малко по-различно. В зависимост от професията грешките понякога могат да бъдат фатални – за здравето и живота на някого, във финансов аспект или просто да изложат на риск не само нас, но и компанията, за която работим.
Ако допуснем грешка по време на изпълнение на професионалните задължения, това може да ни коства бъдещото кариерно развитие или да промени изцяло хода на събитията. Какво да правим, ако допуснем грешка на работното място?
Признайте грешката си
Веднага след като установите, че нещо се проваля по ваша вина, уведомете шефа си. Изключение, разбира се, е когато грешката е незначителна и няма да повлияе нито на вас, нито на фирмата. В противен случай не се опитвайте да прикривате нещата, защото ще стане по-лошо.
Ако шефът или колегите ви усетят, че има нещо гнило, ще стане по-лошо за вас.
Представете на шефа си план за коригиране на грешката
Това е много по-ценно и по-важно за един работодател, отколкото самото признаване на грешката. Прави добро впечатление, когато служителят не само има доблестта да си признае за грешката, но и да предложи начин за излизане от „кашата“, която е забъркал.
Винаги ще има хора, които да казват „Не съм виновен аз!“ и да не си признават докрай, но вие бъдете от доблестните, които демонстрират, че умеят да признават и поправят грешките си качествено!
Не обвинявайте друг за грешките си
Много лошо впечатление прави, когато някой колега обвинява друг за собствените си грешки, за да излезе чист от „калта“. Околните виждат това, то трудно може да се прикрие. Дори да се получи веднъж, няма да остане безнаказано.
Няма да си помогнете, ако сочите с пръст някой колега неправомерно. Най-много да изгубите доверието на шефа си като човек, който е готов да почерни реномето на друг, само и само да запази мястото си. Това не говори добре както за професионалните ви качества, така и за личните. А все повече в модерните компании се търсят хора с приятна и лесно адаптивна личност. Така че е важно!
Извинете се, но не се унижавайте
Има голяма разлика между това доблестно да се извините за грешката си и да се самоунижавате, само и само да умилостивите шефа. Извинете се и приключете въпроса, недейте да споменавате още и още за проблема до безкрай. Не съсредоточавайте вниманието само и единствено върху недостатъците си, защото все трябва да имате и качества, нали? Вече казахме – всеки греши!
Ако е възможно, поправете грешката си сами по най-бързия начин
Ако има начин и вие знаете какъв е (в зависимост от грешката, разбира се) поправете я сами! Това е най-добрият начин да излезете чисти от ситуацията без да накърните интересите на фирмата си, с което да разклатите позициите си в нея!