Преди да се запознаят с дядо Коледа, баските деца са очаквали Оленчерото. И тъй като по тези земи традициите и националната идентичност са много силни, те продължават да пишат писма с желания за дарове на този странен образ Оленчеро. Той много прилича на нашенски селянин, но всъщност е баско-наварски персонаж. Името на Оленчерото идва от зоната Лесака (Навара) и значи нещо като "време за добрите", поне така го използвал Лопе де Исаси през 17 век. В Навара (откъдето идва) е представен като въглищар, а баските си го представят повече като овчар, защото пастирството е основният им поминък. Представят си го още като грамадан, (олицетворяващ горските гиганти от баската митология, наречени гентили), който има шкембенце, защото обича да си похапва и попийва червено винце. Докато не бил вярващ, той плашел децата като слизал в града, но после като отишъл и се поклонил във Витлеем на Божия син станало чудото и той станал нов човек – от голям езичник Голият /самото му прозвище Гентили, значи езичник – горски гигант т.е. не-християнин/ станал вярващ и започнал да подарява подаръци на децата и да прави добрини. Именно затова в образа му се срещат древните баски езически традиции с християнската и в коледните песнички се разказва как като чул за Рождеството Христово, Оленчеро зарязал работата си в гората, качил се на магаренцето си, вземайки си винце и храна за по път и слязъл да се поклони на младенеца Христос, а носа му червенеел от зловещия студ, от който дори камъните се пукали, затуй си надигал мехчето с винцето и си пушел лулата.
И така езическото горско страшилище станало миловиден стар дебеланко, радващ дечицата по Рождество.
Отишъл ни е Оленчеро
в гората да работи
кюмюра да си прави.
Чул горе новината,
че Исус родил се,
и хукнал да разнася
новината блага.
Ора, ора! Ето го
нашият Оленчеро,
седнал с лулата в уста,
носи си пиле и яйца,
за разядка с мехче вино.
Оленчеро-грамадан,
за празник нагласен,
разправят десет меха
май снощи бил изпил.
Ай, какъв дебелан!
Тралалала, тралалала,
тралалала…
/баска народна песен/
В негова чест децата правят фигурки с образа му и украсяват с тях входовете на аутобаните, училищата и къщите. А на Бъдни вечер го придружава шествие с факли и дечица в народни носии, носещи дарове: царевица, зеленчуци, винце, традиционни хлябове и всякакви други благини. Според поверието той носи подаръци на послушните християни, а на лошите деца им дава черни парченца въглища. Дори да прилича малко на Санчо Панса и да е черен като коминочистач, той носи много радост, надежда и доброта. Той е пример за добродушен и щедър християнин. И дори да няма червена мантия и червени ботушки, дори да няма сребърна брада и летящи елени, баските дечица го обичат и почитат не по-малко от Дядо Коледа.