Държавите от региона на Европа, Близкия Изток и Африка (EMEA) са доста различни в културно и лингвистично отношение, но всички родители са съгласни с едно – децата им трябва да имат компютърна грамотност.
Забележителна част – 99% от родителите вярват, че работата с компютър е важно умение за живота, а половината (50%) заявяват, че това умение е ключово за децата в процеса на израстване. Независимо проучване, проведено от Redshift Research по поръка на Intel, цитирано от pressboard.info показва, че мнозинството от родителите възприемат употребата на компютър като важна част от развитието на детето, а 98% считат, че увереността при използване на компютър влияе върху бъдещите перспективи за намиране на работа.
Моралната паника, която съпътства технологичните иновации от десетилетия, като се започне от уреди за домакинството като радиоапаратът и телевизорът, а сега и компютрите, изглежда не е повлияла на родителите от изследвания регион. Отговорите, които те дават при неотдавнашното проучване показват, че те ясно осъзнават, че технологиите могат да възпитат нови умения и да подготвят един млад човек за живота на възрастен. Въвеждане на компютри в образованието е почти универсално желание за родителите (98%), но близо три четвърти (73%) от респондентите са недоволни от нивото на подкрепа, което въвеждането на компютри в образованието получава от правителствата. Те считат, че правителствата трябва да правят повече, за да улесняват достъпа до компютри в училищата. Този ентусиазъм е отразен също и от факта, че 93% от родителите предоставят на децата си достъп до компютър у дома. Освен това, над 90% от запитаните родители вярват, че са “дигитално свежи” и притежават достатъчно технически познания, за да не се “излагат” пред децата си.
Лесно е да се предвиди, че децата използват компютрите за забавление, но изненадващо, работата, свързана с училище, бележи почти също толкова значителна част от употребата на компютъра. 86% от децата в региона на ЕМЕА използват компютъра, за да си помагат с домашните, но уменията за живота които развиват, докато боравят с компютър и интернет, далеч надхвърлят чисто академичните. Младежите в Европа (81%) горещо приветстват появата на социалните мрежи, които им дават добър старт за бъдещето – по отношение на създаването и поддържането на мрежи от контакти: полезно умение както за личния, така и за професионалния живот.
Повече от половината (55%) от родителите на деца на възраст 13 години и по-големи, също отговарят, че компютър с интернет връзка предоставя на децата им средство, с което по своя инициатива да проучват и да организират своите занимания. А ползите от това не спират до тук, тъй като свързаността помага на децата на всяка възраст да развиват своята изобретателност, инициативност и организационни умения.
Както повечето елементи на родителството, има определена доза несигурност и по въпроса кога е подходящо да запознаеш детето с компютъра. Почти една четвърт (24%) от анкетираните родители вярват, че тяхното дете трябва да има достъп до компютър от 5-годишна възраст, и застават зад позицията, че компютрите са толкова важна част от съвременния живот, че би било против всяка логика да ги изключим като средство за обучение дори и в ранна възраст. 65% от родителите чувстват, че детето им трябва да има достъп до компютър на около 8 годишна възраст, като посочват, че ранната училищна възраст е ключов момент за развитието на тези умения и трябва да върви ръка за ръка с училищните занимания. Ясно е обаче, че до момента, в който средностатистическото дете от изследваните региони постъпва в гимназия, родителите считат, че децата вече трябва да са наясно с компютрите – което е демонстрирано от 89% от родителите, които казват че дават достъп до PC преди 12 годишна възраст.
Това независимо проучване е проведено през май 2009 година. Анкетирани са 5,220 родители от 11 националности, като разпределението им по държави е както следва: Египет 201, Франция 501, Германия 510, Италия 503, Полша 504, Русия 500, Южна Африка 495, Испания 502, Швеция 500, Турция 501 и Великобритания 503.
Време е да изоставим моралната паника на поколението на телевизията, и да позволим на компютърното поколение да порасне. Децата са бъдещето и това, че те използват компютри е естествено. Информационните технологии вече обхващат много аспекти от живота ни и тази тенденция ще се засилва в бъдеще. Не трябва ли децата ни да бъдат оборудвани с уменията и знанията, които са необходими, за да се развиват успешно в този нов свят? За тях използването на сложни технологии е естествено като дишането, разглеждането на уебстраници е лесно като игра, а езикът на компютрите е нещо просто като А Б В. Накратко, те знаят свои начини да използват технологии и се чувстват удобно с тях. А така ли е?
Съществуват мнения, че вместо да разширява кръгозора на децата, употребата на компютри, всъщност ги прави мързеливи и летаргични. И естествено при все по-често срещаните в домовете компютри и лаптопи, тези опасения се засилват.
Вероятно, Азриел Л. Айзенберг, американски психиатър, най-добре напипва пулса на този дух на времето, когато казва: “Този нов натрапник в уединението на дома е донесъл на много хора безпокойство. Родителите усещат странната промяна в поведенческите модели на своите деца. Те са озадачени от тези нови проблеми и се чувстват неподготвени, изплашени и безпомощни. Те не могат да изключат този натрапник, защото той вече е “пленил” техните деца.”
Това е гледна точка, която много родители ще подкрепят и ще кимат с разбиране. Само че Айзенберг казва тези думи през 1936 година – говорейки за злините на радиото. През 1929 година, влиятелни хора са изразили подобни мнения за ужасния ефект от кино филмите. И нека не споменаваме ТВ поколението от 60-те години на XX век. През 60-те години на миналия век, което според мастити учени от онова време били предразположени наивните им мозъци да бъдат изкривени от тъмните сили, излизащи от катодните тръби.
Несъзнателната съпротива срещу промяната е част от психологията на възрастните, също както изумителният оптимизъм и доверчивост са част от психологията на децата. Срещата между тези два вида води до напрежение и в един свят на възрастни, възрастният е този, който има “най-силен глас”. Но по ирония, откритото съзнание на детето, необременено от страхове, обикновено води до това, че децата са наясно с компютърните технологии и често са доста по-напреднали в това отношение от своите родители.
* * *
Успешно приключи кампанията “Децата безопасно в Интернет” 2008-2009
Модерните майки следят децата си в Интернет
Правила за сигурност и безопасност в интернет
Урок за родители
Сърфирам безопасно
Как да защитим децата си от опасностите в Интернет? – тема от форума