Снимка: Thinkstock
Училището е важно за децата не само от гледна точка на знанията, които те придобиват там, но и социалните умения, на които средата ги учи. В началното училище нещата приличат повече на естествено продължение на предучилищните групи. Децата все още са малки, учат се да пишат, да четат, да смятат. Но с преминаването в по-горна училищна степен нещата започват да се променят.
Средният курс на обучение е период, в който могат да настъпят много промени, препъникамъни и проблеми. Избягването на тези предизвикателства може да помогне на детето ви да извлече максимума от опита си в средния курс на училищното обучение.
Кои са капаните, които могат да бъдат избегнати в този училищен период?
„Стадното мислене“
Този колективен манталитет е много характерен за повечето хора. Индивидуалистите са малцинство. Но според общата психология се смята, че именно индивидуалистите са по-прогресивни, идейни и продуктивни.
Разбира се, умението за колективна работа е качество, което е ценно в доста професии, но то не означава да не умееш да взимаш решения самостоятелно, а да умееш да се сработваш добре в екип.
За да подкрепите индивидуалността на детето си го насърчавайте да мисли хем самостоятелно, хем вътре в социума. Поощрявайте интересите му, хвалете успехите му, говорете и анализирайте интересите и страстите му – така ще възпитате личност, която знае какво харесва и знае защо го иска.
Загуба на контрол
С настъпването на средния курс на обучение в училище идват и още по-големи отговорности. Покрай тях загубата на контрол е почти в кърпа вързана. Децата имат да мислят за домашни, задачи, четене, проекти, извънкласни дейности. Как да бъдат еднакво добри във всичко?
Като помогнете на детето да подреди всичките си ангажименти, ще го улесните в изграждането на уменията за извършване на много дейности едновременно без едната да пречи на другата. Това умение на корпоративен език се нарича „мултитаскинг“ и напоследък навлиза доста в професионалната терминология. Това качество ще е от полза за детето в професионален и личен план.
Бездействие
В средното училище се откриват възможности детето да се включи в някаква група или общо занимание, например в отбора по волейбол или футбол, класа по музика или по пеене в училищния хор.
Опитайте да окуражите детето да се включва във всякакви такива дейности, защото това е полезно за развиване на талантите и уменията му. Нека детето разбере ползите от участието в такива дейности и само да поиска да се включи – това би бил най-добрият вариант.
Безразлично възприемане на училището
Детето трябва да се научи да не се примирява с лошите оценки, а да се стреми да ги подобри. Много деца в този период лека полека се научават, че и с тройка се минава и избират по-лесния начин – да се задоволят с каквото и да е.
Насърчавайте детето да се бори, да иска повече, да не се плаши от задачите и информацията, да иска да знае повече и да бъде любопитно за още.
Негативност
Негативността е нормална в този период. Особено ако досега детето се е справяло с лекота с ангажиментите си в началното училище, а вече нещата стоят малко по-различно. Отговорностите са повече, изискванията са по-големи, очакванията също.
Идва момент, в който много деца започват да намразват училището и да искат да се откажат. Ваша задача като родители е да противодействате на тази идея. Старайте се да подчертавате положителната нагласа на децата към училищния процес. Подгответе ги за гимназиалния период, който е още по-тежък и труден.