Франческа Лаваца е Директор “Корпоративен имидж” за Lavazza Group. В това любопитно интервю тя споделя за работата си с Финли Маккей върху забележителния календар на Lavazza за 2008 г. и за ... кафето, разбира се.
Защо избрахте Финли Маккей за фотограф на календара на Lavazza за 2008?
Разгледахме работите му и се влюбихме в силата на неговите образи, в начина по който борави с цветовете, със светлината и сянката. Но най-много бяхме впечатлени от факта, че той вложи всичко от себе си в темата – досега не е участвал в толкова сложен проект и му се отдаде напълно. Резултатът е един елегантен, разкошен, чувствен, ироничен и футуристичен календар, изпълнен с история.
Как разработихте темата за следващата година?
Календарът ни за 2008 има женствено излъчване. Той показва силни, аристократични, горди и все пак малко наивни жени.
Тази година нашите героини са изоставили маските и наметалата на супержените – темата на календара за 2007 – и сега носят короните си със същата ирония и чувственост.
Всяка кралица има своя крал, не само в приказките, но и в реалния живот и е очевидно, че кралят на нашия календар е еспресото с марка Lavazza – кафето, което притежава безгранична власт.
Как премина съвместната ви работа с Маккей за създаването на тема на календара?
Работата с Финли беше напълно завладяваща още от самото начало. Той веднага започна да ни помага с огромен ентусиазъм и неотслабваща страст. Ние споделяхме мнението му за това как да заснеме фотографиите, като идеята да ги направи в стил Арт Нуво беше изцяло негова. Това беше нещо, с което той искаше да експериментира – идеята му вече беше оформена – и ние му позволихме да я интерпретира свободно, следвайки мотото на марката “Изрази себе си”. Имаше много работа по подготовката и координацията с целия му екип и с агенция Testa. Проучването на комбинации, тъкани, предмети и декори беше наистина прецизно.
Ако трябва да определя Финли с една дума, бих казала, че той е енергия в чистата й форма. Непрекъснато е в движение, зад камерата, на снимачната площадка, с моделите, статистите и с членовете на екипа.
Към кои естетични елементи насочва календара за 2008?
Атмосферата на стила Арт Нуво, който в художествен смисъл е предшественик на някои от модерните течения на 20 век, ни спечели веднага. Открихме динамика, енергия и сила във фотографиите на Финли. Неговият стил е вдъхновен от природата и ни препраща към този исторически период. Той претворява перспективата на художниците от предрафаелитското братство, тъканите на Климт и атмосферата на Едуард Бърн-Джоунс, и въпреки това гледа в бъдещето.
Арт Нуво има и други прилики с нашата марка – идеята за изящен продукт, проектиран и създаден на индустриално ниво. В края на века имаше промяна във виждането – ежедневните предмети се превърнаха в изкуство, за да внесат красота в живота ни. Това е идеята на нашия календар и идеята на нашето кафе, което ежедневно се поднася на хиляди хора.
Защо разказвате историята на кафето с помощта на фотографията?
Еспресото и фотографията имат много общи черти, до известна степен и по отношение на начина, по който се използват – веднага, дават сила и енергизират. Освен това, фотографията ни позволява да представим насоката на нашата компания. Сменяме фотографите всяка година и добавяме снимките към галерията си. Това постоянно обновяване показва развитието на нашата марка, нейната способност да се променя, да бъде динамична и да експериментира на най-високите възможни нива.
Кажете ни как календарът се превръща във важен маркетингов инструмент?
Календарът е само върхът на айсберга на една сложна стратегия. Той насърчава и вдъхновява всички инициативи, събития, промоции и материали, които ще се използват през текущата година. Стилът на фотографиите, отделните елементи на всеки образ, цветовете и атмосферата се използват, за да зададат позицията на марката.
Тази година работихме по концепцията “Величествено изживяване”, добавена към темите от предишните години – “Първокласно изживяване” и “Невероятно изживяване”. Искаме да позиционираме Lavazza като култова марка, марка, която превръща света на еспресото в място за всички любители на кафето.
Какво мислите за календара за 2008, какви са споделените с фотографа теми и начин на изграждане на снимките...
Кадрите са разкошни, имат силно въздействие и са изпълнени с елегантност не само защото темата им е свързана с кралици, но и благодарение на декорите и отношението на моделите. Всеки от моделите има стила, визията и характера на истинска кралица. Декорите са като изпълнени с детайли японски гравюри. Материалите са желязо, стъкло, лак, коприна и кадифе с богати геометрични и флорални елементи. Най-много от всичко обаче за рамка и подчертаване на аристократичността на тези великолепни модели служат бижутата. Фотографът ни връща в началото на миналия век – период, който отразява красотата на нежната половина на човечеството и тяхната женственост.
Почивката за кафе, тогава, се превръща във “Величествено изживяване”...
Според Lavazza, чувството за разкош се придобива не по рождение, а въз основа на избор. Обещанието е, че всеки може да си позволи и да си осигури една “кралска” почивка за кафе. Важното обаче е да знаеш как да избереш правилното кафе. Lavazza наистина може да ви накара да се чувствате като крал или кралица ... поне докато си изпиете кафето.