Началото на годината определено е добро време да си поискаме. Как да го направим така, че да не ни отрежат брутално и безцеремонно по български?
Определено е ужасно неприятно, след като си преповтарял изречението три дни и три нощи шефът равнодушно да каже – няма незаменими хора.
Все ни се струва и все ни се иска, че времето на заменимите малко по малко си отива и вече всяка себеуважаваща се фирма започва да цени персонала си. И затова един от печелившите трикове на служителите е да пуснат слуха, че конкурентна фирма се интересува от тях и е готова да плати повече. На шефа/шефката не им остава нищо друго освен да отпуснат коланчето на служителя или да пият една студена вода и да напишат в блога си колко нелоялни са служителите в днешно време. И за пореден път да се убедят, че незаменими хора няма.
И тук опираме до думата с най-много значения във фирмената практика – лоялност.
Какво означава думата лоялност и дали и работодателят и работникът, употребявайки я, имат едно и също предвид?
Някои работодатели разглеждат служителите си като инвентар, който могат да ползват, както и докогато им е угодно, а ако инвентарът тръгне самоволно нанякъде – това вече се третира като предателство. Както и много служители, отиват направо от улицата в дадена фирма, научават се на занаята, вземат – както се казва – хляба в ръцете си и отиват при конкуренцията. И всеки за себе си е прав? Дали?
Във времето, когато всеки се спасява по единично и изцяло важи руската истина на Ремизов, че човек за човека е пън, не можеш да очакваш, че ако просто седиш и работиш съвестно, ей така от нищото някой ще те забележи и ще каже – Ти си чудесен работник, ще ти вдигна заплатата двойно, двойно ли казах... нека е тройно. Сигурно това е сънят на съвестната пчеличка, но уви – по дефолт работодателите не забелязват толкова много тези, които винаги стриктно вършат точно онова, което се изисква от тях. В днешно време това са качества, които се смята, че са задължителни за работника, но всъщност са много рядко срещани.
Обикновено се ценят много повече качества, които са опаковани в думи като креативност и инициативност т. е., не е важно дали си съвестен, просто трябва да носиш пари на фирмата. Колкото повече пари носиш, толкова повече те забелязват, колкото повече те забелязват, толкова повече претенции можеш да предявиш и съответно да получиш така желаното повишение.
Дали помагат късите полички? Зависи пред кого и как? Ако не са те наели заради дългите крака и дълбокото деколте, дори и да притежаваш необходимите прелести, не очаквай, че ще ти покачат заплатата заради тях.
Типове служители
Униформа и в офиса