Вера Пейкова: Да подготвиш кандидат гимназист

13.07.2009г. / 09 21ч.
Джадала Мария
Вера Пейкова: Да подготвиш кандидат гимназист

Вера Пейкова е старши програмист в Ей Би Си Дизайн енд Комюникейшън. Тази година тя заедно със своята дъщеря Лора, премина през цялата лудница около подготовката, подаването на документи и най-приятната част – записването в гимназия. За щастие Лора вече е ученичка във френската гимназия по първо желание. За всичко, което е нужно да знае един родител при кандидатстването на детето му в гимназия си поговорихме с Вера.


Кога трябва да започне, според Вас, подготовката за гимназиалните изпити след 7-ми клас?
В идеалния случай трябва да се започне още от 5-ти клас, защото учебните програми и по български и по математика включват материала от 5 клас – изключение е само литературата, която е само от 7-ми клас.
Разбира се, че това в реалния живот не може да стане, но е добре да се говори с детето и да се подготвя постепенно за изпитите, които му предстоят.
Може би при повечето деца подготовката става и се осъзнава като даденост чак в седми клас или по-скоро в края му. Тогава обаче времето е малко, а задачите и тестовете, които трябва да се решат – много.

Кое бе най-трудното по време на подготовката?
Не бих могла да твърдя със сигурност, но детето рядко може да се подготви за тези изпити само. Имам предвид, че не толкова, че ще трябва да посещава школа или частни уроци, но ролята на родителя е много важна – той може да види и оцени неща, които убягват на детето, да го насочи. Ще дам пример с моята дъщеря – след цяла година посещаване на школа по български и резултати от тестовете – много добри, в последните 5 дни прегледах какви точно грешки допуска. Оказа се, че редовно греши в материала по български език (този, който е от 5 и 6-ти клас). Спешно купих граматика, изровихме учебника от 6-ти клас – и така след по-задълбочено припомняне, много тестове по граматика, девойката доби по-голяма увереност и сведе до 3-4 грешките по граматика.
Но разбира се, че за всеки е индивидуално, аз само искам да споделя, че ако бях видяла още март месец, проблемите на моето дете – на самия изпит щеше да е по-спокойна и резултатът – по-добър.

Достатъчна ли е подготовката в училище и колко часа седмично трябва да се отделят допълнително за една успешна подготовка за изпитите?
Определено не е достатъчна. Материалът, върху който са направени тестовете е много обширен, самата форма на изпита дава допълнителни утежнения – за 3 часа да се справиш с 50 задачи (по математика) и за час и половина – пак с 50 по български.
Очевидно самата система на тестове у нас не е добре разработена, или няма специалисти – вече трета година статистиката е следната: с почти единица е по-нисък успехът по математика на ученик, който е държал двата изпита. Само 5 % са децата, чиито оценки по математика са по-големи от тези по български. На пазара има много помагала, тестове, които могат да са ви от полза – но трябва да питате за тях учителите на децата ви, тъй като многообразието е голямо.

Каква е ролята на родителя в целия този процес? Как подкрепяхте детето си?
Смятам, че ролята на родител е важна и отговорна – в никой случай не трябва да обезсърчаваме детето, но и трябва да сме реалисти – не може да очаквате отлични оценки, без грам положен труд от страна на детето!
Както казах: добре е да ходи на пробни изпити, а после заедно да анализирате пропуските.

Има ли тънкости по подаване на документи, организация, за които не се знае предварително?
Всичко за цялата сага научих от справочника за кандидатстване, Интернет и форумите, където майките си помагат. (Към април месец излиза този справочник и е добре да си го закупите) . Сайтовете на МОН (mon.bg) и Рио(rio-sofia-grad.com) също ми помогнаха – но не са на ниво, на което лесно да можеш да се ориентираш. Все пак излезе онлайн проверка на оценките, статистика за София (на сайта на РИО, откъдето всеки можеше приблизително да разбере кое подред ще е неговото дете по бал, подредени в низходящ ред).
Изнервянето ми беше за главния сайт на МОН, който в деня и на двата изпита буквално издъхна и паролите за разкодиране на тестовете не можеха да бъдат достъпни – добре, че бяха качени на сайта на РИО (който макар и с по-непретенциозен дизайн, статичен, се оказа по-полезен).

Кои са основните етапи, през които преминава всичко?
1. Избиране на училище “гнездо” – моя съвет е или най-близкото по местоживеене, или до работа, тъй като ще ви се наложи поне 4-5 пъти да го посещавате в работно време.
2. Самите изпити – да не забравяте, че трябва да сте там не в 9 часа, а в 8 .
3. Подаване на документи за първо класиране – внимателно прочетете какво ви искат, копия, бележки, медицински бележки и др. Магическите таблици с кодове и описания на всички паралелки – могат да се намерят само в “гнездата”, а колко по-удобно щеше да е да ги има в Интернет и всеки спокойно вкъщи да си попълни заявлението – но това е положението.
Записване в желаното училище или подаване на документи за 2-ро класиране.
(в момента сме на точка 3, чакаме резултатите от 1-во класиране) – знам, че вече не е задължително присъствието на детето и се подава в училището, в което е прието на 1-во класиране.

Нещо важно като съвет към родителите, на които всичко това тепърва предстои?
Да са спокойни и да дават кураж на децата си и на себе си, че това е само първия по-сериозен избор в живота на детето. Каквито и препятствия да имат занапред (тъй като учебният материал и формата на изпитите се променят всяка година) да се интересуват повече, да четат в нета и ще бъдат подготвени за всичко, което им предстои. :)

Коментирай
0 rate up comment 0 rate down comment
име ( преди 12 години )
Честито! И да се надяваме, че след 5 години, когато й се наложи да кандидаства за ВУЗ, таксите за следване ще са паднали.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 0 rate down comment
Беата ( преди 12 години )
Вера, поздрави за успеха на твоята дъщеря! На нас след две години ни предстои същата одисея. Надявам се, дотогава новият образователен министър Йорданка Фандъкова да е отменила безумните изпити!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар