Спирките на градския транспорт

21.10.2009г. / 10 33ч.
Вергиния Генова
Спирките на градския транспорт

Хората, които са се опитвали да пишат електронни писма до Столична община или до Градски транспорт най-вероятно имат моя горчив опит – просто не им се отговаря. Кръглата папка мълчи по много въпроси, свързани с каквито и да било неуредици из градове, села и паланки. Та изхождайки от презумпцията, че е по-добре, когато забележиш нещо нередно да се обърнеш към медиите или да го споделиш в блог, вместо да си правиш труда да съдействаш на съответните органи и аз ще си кажа наблюденията тук, с надеждата, че проблемът ще стане повече видим и по-лесно разрешим.

Какво наблюдавам аз, пътувайки в градския транспорт? Много неща... но основно, че на много места в кварталите, където спират автобуси, тролейбуси има една табела, която обозначава, че е спирка (на места и табелата липсва, добре, че шофьорите си знаят) и нищо друго по което да познаете, че това е спирка на градския масов транспорт (крайно време е да се нарече градския транспорт за социално слаби) и цените му да станат адекватни с прозвището. Защото в същността си не е масов, а е именно за хора, които нямат личен автомобил. Друг е въпросът, че от 2 милиона столичани, може би в кюпа влиза 1 милион.
Но дори и да са по-малко, това са хора и е редно да се почувстват поне малко като такива, докато чакат и студуват на така наречените спирки.

Конкретно мога да дам пример с една спирка на тролейбус 5 и автобуси до Метростанция “Младост 1”. Какво е положението там? Спирката се намира пред едно мутренско заведение – и е превърната в своеобразен паркинг на джипове и автомобили, по всяко време на денонощието. Наистина мутрите са едни много мили и любезни момчета, които културно те наричат госпожа и ти обясняват, да не се косиш, щото това е положението.
Наред с това своеобразният паркинг е и стоянка за таксита. Първо, за да се придвижиш пеша до спирката трябва да вървиш едва ли не в насрещното платно, защото едното е заето от таксита и джипове. А когато се добереш до свещеното колче – обозначаващо спирка, трябва да си намериш място някъде измежду паркиралите автомобили – няма нито навес, нито пейка, нито дори малко свободно оградено пространство за чакащите. Събират се по 20-30, че и повече човека и се нагъчкват между колите и това може би се смята за нормално от Градския транспорт. Не знам или взимат наем за паркинг и си делят парите или просто никога не са виждали на живо въпросната спирка. Лично аз съм 98 % убедена, че голяма част от хората, които вземат решения относно градския транспорт, може би изобщо не го ползват и не са наясно с много неща – иначе просто не мога да си обясня действията им.

И ако се направи допитване ще се установи, че това не е единствената такава спирка. Само аз като се замисля мога да посоча още поне 10 подобни. И после защо българинът няма самочувствие, защо е свиреп, злобен или обезнадежден песимист... ами ето от такива дребни неща се започва. Когато човек разбира, че не го броят за човек и си казва – “тия тъпанари всячески ме прецакват” и аз ще прецаквам. И това отношение към българина не е от вчера и дори да се случи чудо, че който трябва вземе, че прочете тези писания и плесне с ръце и си каже – “верно, верно, трябва да помислим за обикновените хора” и за една нощ постави прекрасни спирки с чакални, спре автобусите по малоумно направени маршрути, пусне повече коли по натоварените линии и всичко стане прекрасно... пак проблемът няма да отшуми веднага, защото това е системно мачкане с години и години... как в един ден да се почувстваш Човек. Нима българинът се чувства европеец в България? Не, чувства се такъв, когато отиде Там и не иска да се върне отново в мизерията тук.

* * *

Децата и градският транспорт

Коментирай
0 rate up comment 0 rate down comment
Задръстчо ( преди 12 години )
Абе ние на чакане и на студ и пръскане от гьоловете сме свикнали, но на задръстването по бул. "Александър Малинов", бивш "Людмила Живкова" тепърва ще свикваме, или по-точно, ще си вървим пеша. Доста хора така правят от "Младост" 2 и 3, я до метро, я до 43 бл. там някъде... се отпушва задръстеното, ама здраво задръстено, като управниците ни и като нас самите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 0 rate down comment
Жена ( преди 12 години )
Момичета, аз писах на кмета на Младост, по друг повод - обслужване в данъчното. Нямаше отговор...и все пак мисля, че това е пътят - да си търсим правата...елементарните..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 0 rate down comment
Люлин ( преди 12 години )
Темата е много актуална.Търсих къде да се оплача в община Люлин,но тук ще го направя.Най-старите автобуси по линия 310 са на изживяване.Спирката на метрото в Люлин от към търговския център е кал и тъмнина.Вечер да те е страх да минаваш.По трамвайните релси са наредени лампи,но нито една не свети.По мое наблюдение доста хора ползват метрото и съм сигурна че ще ме подкрепят.Иначе ще трябва да гласуваме за кметове.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 0 rate down comment
Гунчо ( преди 12 години )
Както пише, градският транспорт е за социално слаби, кой ако има кола ще е луд да мръзне по спирките и да кибичи като кияк, какво удобство дава градския транспорт? Те затова ще има задръствания и всеки ще си кара бричките и няма да си дава паричките на тея задръстеняци!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 0 rate down comment
Ани ( преди 12 години )
Ми, Задръстчо, това е положението в тръст с двуколката и правиш обиколката. То това метро не го ли направиха, уж да няма задръстване, ама то и маршрута му доста задръстен?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 0 rate down comment
Задръстена ( преди 12 години )
Гуньоооо, Гуньо, нали точно заради многото автомобили на социално слабите българи са задръстванията... В белите държави и по-богати хора ползват градски транспорт, ама си държат на правата и си ги иизискват, а ние дори да мрънкаме не смеем, щото сме робско племе, при това доста тъпо и задръстено.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 0 rate down comment
жителка на София ( преди 12 години )
Браво! Имам чувството, че откакто започнах да се движа с т.н. градски транспорт - все това съм искала да кажа на "милите хора", които отговарят за този т.н. гр. транспорт. ХА СЪБУДЕТЕ СЕ, ДЕ!!!!!!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 0 rate down comment
Надежда ( преди 12 години )
Най-сетне да намеря още един човек, който като мен да отказва да се примири с тази ситуация. За спирките съм много съгласна с Вас. А какво ще кажете за самите превозни средства. Аз пътувам от Гоце Делчев до Дървеница. В автобус 76 могат да ти изпаднат пломбите. Така се тресат, че имаш чувството, че всеки момент ще се разпаднат. През лятото е невъзможно да се диша в тях, тъй като прозорците са направени така, че да не се отварят. През зимата обаче вътре става такова течение, не знам от хармониката в средата ли е, от що ли, но можеш да хванеш менингит. И това са автобуси Мерцедес, ако не се лъжа. По линия 88 пък вървят все още Икаруси. За там ще си спестя коментарите. По линия 74, която също се движи и в Гоце Делчев, се движат едни мънички автобусчета, на пръв поглед прекрасни, макар и несъобразени с условията на нашия градски транспорт. Та за тези автобусчета - в първата половина сложили хората масички. То в тия задръствания, в които сме си перманентно, това е решение, но да сервират и кафе, пък и вестници, кръстословици, судоку да предлагат. А то така само изяждат десетина правостоящи места. Втората половина също е много интересна. Там има 2-3 двойни седалки, предлагащи относителен транспортен комфорт. Но на опашката на тези автобусчета е направо авантюра да седнеш, да стоиш или каквото там се сетиш да правиш. Качваш се по едни стълбички, които ти предлагат едни местица като за манекени на Освиенцим. Тясно, високо - НЕУДОБНО. Та стигам до извода, че никой не мисли за прагматично усвояване на средствата за градски транспорт. Купуват се, както и в железниците, скъпи коли, които не са практични или не са в добро състояние. Някой си взима комисионата, пък масовия потребител на градски транспорт - кучета го яли. Но това с кучетата е друга тема. И се питам аз, надявам се повече хора да си задават същия въпрос, за какво отиват парите от непрекъснато поскъпващите билети и карти? Ами от рекламите, накачулени по автобусите? Но какво като си задавам тези въпроси? Няма кой да ми отговори, както и нямат сили вече софиянци, както и всички българи, да се борят за правата си. На нас непрекъснато някой ни вменява някакви вини и ни говори за задължения. Права имат свободните граждани. Ние явно не сме такива!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 0 rate down comment
Мария ( преди 12 години )
Да, чудесна статия! Особено ми хареса частта: "Лично аз съм 98 % убедена, че голяма част от хората, които вземат решения относно градския транспорт, може би изобщо не го ползват и не са наясно с много неща...". Както се казва: "Ситият на гладния не вярва"
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2 rate up comment 0 rate down comment
Мадлена ( преди 12 години )
Тая тема ми е омръзнала до втръсване. Като чуя градси транспорт, започва да ми се гади. Вече 2-3 пъти не дупча билет заради кошмарните условия, вкоито се возя, ползвайки услугите на софийски градски траспорт. Ама то едни ***-горили за контрольори са напускали, та много много не смея да се заяждам. До сега съм имала само няколко случая, в които служители от тази фирма да изглеждат нормално и да се държат културно, болшинството са без коментар. А за спирките, само ви препоръчвам да дойдете в кв."Малашевци" на спирката на трамвая към 7 ч сутрин - като във филм на ужасите е. Не мога да го опиша с думи - това само може да се види. Страшно и жалко.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар