Лили Спасова, снимка: личен архив
Az-jenata.bg стартира проекта School is Cool, посветен на новата учебна година и предизвикателствата, свързани с образованието днес и интензивното използване на технологиите.
В поредица от няколко интервюта ще ви срещнем с родители на ученици на различна възраст и посещаващи най-разнообразни училища, за да разберем как се подготвят те за новата учебна година, какви са техните страхове и надежди.
Днешната ни среща е с една прекрасна дама, която няма нужда от многословно представяне – писателят Лили Спасова. Лили е позната на малки и големи със своите книги – „По диогенски“ (2005), „Една приказна история“ (2007), „Приказките на Дара“ (2009), „Седмият ден“, проза, (2012), „Парченца щастие“, поезия, (2015 г), „Ментолчо“ (2019 г.).
Последната ѝ детска книга се появи на книжния пазар преди няколко месеца и носи името „Уана. Една морска история“.
Лили има две дъщери, като по-малката е ученичка в 8 клас. Ето какво ни разказа Лили за предизвикателствата, на които ги подложи извънредното положение и как преминаха през тях с неугасваща усмивка.
Изминалата учебна година подложи учители, ученици и родители на големи предизвикателства заради дистанционното обучение. Как премина тази форма на обучение във вашето семейство по време на извънредното положение? С какви трудности се срещнахте?
В моето семейство, въпреки предизвикателствата, нещата се случваха съвсем естествено. Дистанционното обучение не наруши ритъма на учене на дъщеря ми. Стриктно влизаше в час и се възползваше от всички възможности, които ѝ предоставяше онлайн обучението. Дъщеря ми четеше, пишеше домашни, ползваше различни онлайн платформи за обучение и разширяваше знанията си. Също така решаваше много онлайн тестове по БЕЛ и Математика. Учителите бяха отворени към въпроси, реагираха адекватно и честно казано трудности не е имало. И все пак училището ѝ липсваше, приятелите, истинското общуване, което не може да се замени с нищо.
По време на дистанционното обучение, имаше ли иновативни решения, които ви улесниха в процеса и бихте препоръчали?
Дъщеря ми горещо препоръчва използването на Microsoft Teams като удобен начин за комуникация и обмен на информация. Вярвам на преценката ѝ, така че се възползвайте максимално от възможностите, които предлагат съвременните нови учебни технологии.
Твоята дъщеря беше кандидат-гимназист по време на дистанционното обучение. Трудно ли ѝ беше, как успя да се подготви успешно за изпитите, макар и в толкова сложна учебна обстановка? В този ред на мисли, какви са твоите препоръки към родители и ученици, ако отново се наложи да преминем към подобна форма на обучение?
Като родител на кандидат-гимназист имах своите тревоги и притеснения, но дъщеря ми си имаше ясни цели, които гонеше, като това се изразяваше в системна подготовка, много упражнения и решаване на тестове всеки ден. Подготви се успешно благодарение на много упорит труд. Тя ми показа как желанието да учиш там където желаеш е силен мотив и те подтиква да даваш най-доброто от себе си на макс. Тя е моят герой! Мисля си, че онлайн обучението доказа своята ефективност, за това говорят и супервисоките резултати от НВО въпреки пандемията.
Все пак съм от онова поколение, което вярва че най-добрият начин за децата е да бъдат в училище, да бъдат с учителите си реално. Дано пандемията отмине бързо, дано училищата заработят с нормален пулс и без маски, но дори и в този момент те се справят изключително добре. Учителите подхождат модерно и в крачка с времето. Нека позволим на новото да влезе в живота ни, но нека не пренебрегваме и подценяваме традиционната форма. Ако се наложи отново децата да се обучават онлайн, то и децата и учителите вече имат опит и ще се справят още по-добре заедно.
Как оценяваш приноса на новите технологии в образованието? Кои са любимите ти технологии и на детето ти, които предпочитате и как те помагат в развитието на детето, според теб?
Новите технологии в образованието са провокиращи, интересни, предизвикателни, развиващи и като цяло доста полезни в процеса на обучение. За младите хора е все по-интересно да учат уроци по по-модерни и интерактивни начини. Те са просто принос, но и възможността учениците да могат да учат нови неща по всяко време, когато пожелаят е огромен плюс. Сякаш училището вече излиза от рамката на скучност и някакви рамки и табута. Училището е модерно, гъвкаво, предлагащо възможности и каращо младите хора не просто да изпълняват задачи, но да мислят, да предлагат алтернативи.
Силата на образованието е в това да бъде в помощ на креативността и способностите на всяко дете, да ги превръща в мислещи хора. Нека не се плашим, че децата ни са от ново поколение, че действат и мислят по нов начин или по различен от онзи, който ние познаваме. Свободата да бъдат себе си, да се развиват в посоката, която искат, да учат свободно и по забавен начин, е може би начинът те в утрешния ден, който не е толкова далече, те да правят онова, което им харесва и с което биха допринесли за и в името на човечеството. Новите технологии са част от живота ни. Да извлечем максимума полза от тях и да не ги превръщаме във врагове на традицията.
Любимите технологии в семейството ни, които допринасят за онлайн обучението и интелектуалното развитие са компютърът и мобилните устройства. Чрез тях работата става по-бързо и по-интересно, което допринася за подготвителния процес на обучение.
Колко важен е спортът от живота на детето ти? Насърчаваш ли я да спортува?
Спортът е прекрасно нещо, но не всеки е роден спортист или с дадености подходящи за даден спорт. Самата аз не съм спортист по душа, но определено насърчавам дъщеря ми да кара велосипед и да плува. Добре е да има физическа активност, особено когато животът преминава в четене, учене и стоене пред компютъра. Двигателната активност е важна във всяка възраст.
Какво е отношението ти към онлайн игрите – пречат или помагат на децата?
Подкрепям и съм за образователните игри, подходящи за определените възрасти. Относно онлайн игрите за забава, според мен те не са полезни, но и не пречат, зависи от средата, в която децата се намират. Някои игри могат да им помогнат в друга езикова среда.
Ползва ли детето ти дигитални образователни платформи и какво е мнението ти за тях?
Дигиталните образователни платформи присъстват в обучението на дъщеря ми като познатите Shkolo и Google Classroom. Мнението ми за тези платформи със сигурност е положително.
Дъщеря ти е в тийнейджърска възраст. Как осигуряваш среда за безопасен интернет? Имаш ли правила и ограничения, чрез които да се опиташ да я предпазиш от опасности във виртуалния свят? Разговаряте ли на тази тема?
Преди всичко разчитам на нейната отговорност и лична компетентност породена от факта, че тя е дете на новото време, не налагам ограничения, но разговори на тема „Опасностите във виртуалния свят“ присъстват в нашето ежедневие. Смятам, че тя има какво да научи от мен, както и аз от нея.
Къде обичаш да водиш детето си в свободното време? Имате ли любимо занимание, хоби, което правите заедно?
Разходки в парка и сред природата, ходим заедно на басейн, където тя обича да плува. Посещаваме библиотеката. Ходим на кино. Играем на „Не се сърди човече“ или четем заедно дадена книга, като пример споделям разказите на Чудомир. Обичаме заедно да приготвяме десерти и да експериментираме в кухнята. При нас винаги е весело.
Работим заедно и по мой проект за книга с нейни илюстрации. Тя успешно реализира първите два рекламни анимационни буктрейлъра на приказките „Ментолчо“ и „Уана Една морска история“. Невероятна е!
По време на извънредното положение ти изненада публиката с твоята нова детска книга „Уана. Една морска история“. Как се приема тя от читателите, какви са отзивите?
COVID 19 обърка много неща, но и ни научи на много неща. Да бъдем заедно, да не се предаваме, да не спираме да си помагаме. Детската ми книга „Уана. Една морска история“стана част от Националната инициатива за насърчаване в детското четене „Разказвачът на приказки“ и онлайн междучасието, като аз и много други съвременни български детски автори (над 100) успешно влязохме онлайн при децата, четохме им приказки, представяхме им творчеството си. По този начин се опитахме да допринесем и разнообразим децата в извънредната ситуация, в която попаднахме.
На Алея на книгата тази година имах възможност да се срещна с почитатели на приказката ми, което ме кара да мисля, че книгата се приема добре и определено положително. Радва ме фактът, че все повече родители посягат към книгата (не конкретно моята, говоря по принцип) и дават възможност на децата си да развиват своето въображение, чрез нейно величество приказката. Приказките дават възможността на децата да растат по-добри хора, по-смело мечтаещи, по-способни да променят света. Приказките са началото. Те посяват семената, от които израства характерът и личността. Те развиват фантазията, представите, отношението към околния свят.
Как се отрази извънредното положение на срещите ти с публиката, успя ли да представиш книгата? Планираш ли активности, свързани с представянето на „Уана. Една морска история“?
Предвидената премиера на „Уана. Една морска история“ в Столична библиотека, детски отдел, не се състоя поради възникналата пандемия. И все пак никога не е късно да се организира хубава среща, така че въпрос на време е.
Добрата новина е, че тази година в периода 23-25 септември ще се проведе Фестивалът на детската книга в Сливен, организиран от РБ „Сава Доброплодни“, където съм гост-писател и реално ще се състои първата официална премиера на приказката. Премиерата е на 24 септември от 12.00 ч. до 13.00 ч. в голямото фоайе на театъра „Стефан Киров“. Поради ситуацията с COVID-19 събитията ще са със засилени мерки за безопасност. Всички мерки за безопасна дистанция ще бъдат спазени.
Твоето пожелание за новата учебна година към родители, ученици и учители?
Уважаеми родители, скъпи ученици и учители, нека новата учебна година ви донесе удоволствие, удовлетворение, успех. Удоволствие от това да подкрепяме децата си, удовлетворение от висотата на достигнатите резултати и успех, защото когато си изпитал удоволствие и удовлетворение, то си обречен на успех! COVID-19 ще отмине и нека не се предаваме и с усмивка да вървим напред. Можем да се справим с всичко, когато сме заедно.