Интересни факти за Черен петък

17.10.2023г. / 09 28ч.
Михаела Лазарова

Препоръчан материал от партньор на az-jenata.bg

Интересни факти за Черен петък

Произходът на понятието „Черен петък“ може да бъде проследен от началото на 60-те години на миналия век във Филаделфия, където терминът е използван за първи път, за да опише натоварения трафик и хаоса, настъпили в деня след Деня на благодарността.

Въпреки това едва през 80-те години на миналия век Черен петък се свързва единствено с предпразничното пазаруване като търговците на дребно предлагат големи отстъпки и намаления, за да привлекат клиенти. В ранната си история Черен петък е бил местно явление, но бързо се е разпространил в други части на Съединените щати като в крайна сметка се е превърнал в национална традиция – най-голямото ежегодно шопинг събитие. Днес Черен петък е дългоочакван момент, в който много магазини отварят много рано сутрин или дори в полунощ, а потребителите нетърпеливо търсят най-добрите оферти и намаления.

В наши дни кампанията Черен петък 2023 се превърна в глобален феномен като търговците на дребно в много страни предлагат големи отстъпки през последния петък на ноември. Кампания Черен петък е обект на противоречия и критики, защото често се случват инциденти свързани със задушаване, наранявания и дори смъртни случаи, настъпили в резултат на еуфоричната атмосфера на пазаруване. Освен това някои критикуват комерсиализацията на празничния сезон, твърдейки, че фокусът върху консуматорството отклонява от истинския дух на празниците. Други изразиха загриженост относно въздействието на този ден върху околната среда като повишеното потребление води до повече отпадъци и замърсяване.

Въпреки противоречията около Черен петък, събитието остава значителна част от празничното пазаруване, в което всяка година участват милиони потребители по цял свят. Традицията за пазаруване на Черен петък се разви с течение на времето, превръщайки се в символ на началото на празничния шопинг сезон. Тъй като търговците на дребно продължават да предлагат големи отстъпки, а потребителите продължават да търсят най-добрите оферти, вероятно този ден ще остане неразделна част от празничния шопинг сезон и за в бъдеще. Въпреки това е важно да не забравяме и потенциалните негативни последици от събитието и да подходим с внимание както към него, така и към околната среда.

Коментирай