Снимка: istock
Тенденциите в дигиталното ипотечно кредитиране, умните уреди във всекидневния живот и иновациите в жилищния интериор през последните пет години. Това бяха част от темите, които експерти засегнаха по време на първото за 2023 г. издание на мултиплатформения проект „Бъдещето: Дом и офис“, който Bulgaria ON AIR реализира и излъчи в своя ефир на 6 февруари. Модератор на специализираното издание отново беше журналистът на Bulgaria ON AIR и продуцент на публицистичното предаване „Директно“ – Калина Донкова.
Повече за бъдещето на имотния пазар, средата в пазара за наеми и лихвите по банковите кредити, своето експертно мнение по темите, в новото издание на мултиплатформения проект „Бъдещето: Дом и офис“, даде Владимир Мирков, собственик и основател на агенция за недвижими имоти Revolution Estate.
„Определено беше динамична година предвид всички неща, които са свързани с военното положение и кризата, която се коментира постоянно, но според мен, пазарът все още е в доста нормално състояние.“
Мирков сподели, че не се очаква отдръпване на обикновения купувач от имотния пазар. Според експерта причината е била повишаването на лихвите по банковите кредити, които в даден момент, по една или друга причина, са повлияли на хората, които са искали да закупят жилище.
„Средата в пазара за наеми е динамична и там цените по-бавно се покачват. Към днешна дата има сериозен дефицит на предлагане на качествени имоти под наем“, това коментира Мирков относно засиления интерес към имотите за временно ползване.
Какви са тенденциите в жилищните кредити и в процесите на дигитализация в ипотечното кредитиране? Юлиан Влахов – директор Продукти и услуги в УниКредит Булбанк, разкри своето експертно мнение по този въпрос, като сравни какво ще се случи с новите кредити и тези, които още не са погасени.
„Факт е, че последните вдигания от централните банки са безпрецедентни, ако не ме лъже паметта, Европейската централна банка никога толкова скоростно не е вдигала лихвата, но пък да успокоя всички хора, които си търсят имот и искат да взимат ипотечен кредит, а и съществуващите клиенти с ипотечни кредити, не наблюдаваме нищо драматично“, заяви Владимир Мирков.
Според него, при новите сделки в последното тримесечие на годината ръстът е много маргинален, но той е от порядъка на 0,10, 0,15%.
След избирането на подходящо жилище и изгоден жилищен кредит е важно да се обърне внимание и на енергоспестяващите умни устройства, които освен в помощ на домакинството, подпомагат и опазването на средата, в която живеем. Светослав Томов – маркетинг директор на Miele, коментира интеграцията и предназначението на умните уреди в един дом.
„Всъщност умните уреди имат няколко предназначения. Едно от тях е да пестят енергия, а другото е да осъществяват връзката между човека и машината. Цялата тази симетрия води до намаляване на консумацията на енергия. Преди години хората приемаха енергоспестяването и енергоспестяващите уреди с леко пренебрежение. Сега тази тема, за съжаление, изобщо не е смешна, тя е в центъра на много от разговорите.
В студиото на Bulgaria ON AIR, Светослав Томов посъветва зрителите да инвестират в по-качествени уреди, които имат повече функции и екстри, защото те са по-дълготрайни и спестяват време и ресурси.
По време на дискусията, Ваня Стоянова, търговски директор вътрешен пазар на ТЕД БЕД ЕАД, разкри какви са тенденциите в проектирането и разработката на матраци за по-пълноценен сън.
„Един добър матрак трябва да дава удобство, комфорт и уют, същевременно с това е изключително важно поддържането на високо ниво на хигиена и на чистота в спалнята. Напоследък на пазара се налагат матраци, които са изградени от много пластове и едно стабилно ядро, което дава необходимата гъвкавост, необходимата опора и поддръжка на човешкото тяло. Допълнителните слоеве, които са близко до човешкото тяло трябва да бъдат по-меки и по-комфортни. Все повече разработчици на материали предлагат иновативни продукти, които могат да променят температурата в спалнята и предполагат високо ниво на антибактериалност“, обясни експертът.
В първото за 2023 г. издание на мултиплатформения проект „Бъдещето: Дом и офис“ архитектът и експерт Борис Борисов от ДЖИЯ – обзавеждане на бани, очерта промяната в тенденциите за обзавеждане на бани и иновативните дизайнерски решения.
„Българите винаги сме държали най-вече на кухнята и банята в нашите домове. В момента се търси повече среден и висок клас качество за обзавеждане и оборудване на баня, а интериорният дизайн винаги се е влияел от модата и актуалните тенденции в момента“, коментира архитектът Борис Борисов.
По негово мнение, модните тенденции за обзавеждане, които навлизат от Европа в България, винаги имат леко културно забавяне, за да могат масово да навлязат на българския пазар и да се харесат на хората. Според него, този период на нагласяване трае около една или две години.
Предвид екстремните времена и факторите, които влияят на цялостния облик на ежедневието, Вилимир Добрев, ръководител проекти в Офисфера АД и ръководител продажби в Унисед ООД, очерта по време на експертната дискусия как това се отразява на изискванията за офис пространствата.
„Основният фокус на работодателите все повече се насочва към физическото и емоционалното здраве на служителите на работното им място. Като цяло офисите трябва да бъдат проектирани да поддържат един работен процес, но въпреки всичко трябва да се гарантира благополучието и здравето на служителите“, обясни за зрителите на Bulgaria ON AIR Вилимир Добрев.
Специалистът коментира, че бизнес средата трябва да дава възможност да се генерират идеи, но да бъде и здравословна. По време на специализирания телевизионен проект „Бъдещето: Дом и офис“ той информира, че офис пространствата трябва да са просторни и да имат достъп до естествена светлина.
Новите предпочитания при жилищния и офис интериор през последните пет години анализира Николета Кръстева, интериорен дизайнер и основател на студио EXTRAVAGANCE design.
„В последните години се обръща изключително голямо внимание на дизайна и то не само на жилищния, но и на обществения. Дизайнът вече не е прищявка, а е необходимост. Относно жилищния интериор, напоследък забелязваме тенденция и желание на клиентите да разполагат с работен кът, който да бъде обособен в кабинет или да се позиционира бюро някъде в жилището. Друго, което наблюдаваме, е желанието за гардеробна и разбира се използването на плоскости и повърхности, които се почистват по-лесно“, коментира специалистът.
Според Николета, обзавеждането влияе подсъзнателно на начина ни на живот, на настроението ни, на активността ни и трябва да се търси баланс между една добра визия и практичност.
„Бъдещето: Дом и офис“ се осъществява със специалната подкрепа на UniCredit Bulbank, ТЕД БЕД, Offisphera, Miele, Агенция за недвижими имоти Revolution Estate, Обзавеждане за баня ДЖИЯ и Студио EXTRAVAGANCE design.
Медийни партньори на мултиплатформения проект са Investor.bg, Dnes.bg, Imoti.net и Az-jenata.bg.