Зорница София съживява Румена във „Воевода“

Историческият филм „Воевода“ разказва вълнуващата история на Румена войвода – Осоговската царица

11.01.2017г. / 14 02ч.
Илияна Николова
Снимка: официална Фейсбук страница на филма "Воевода".

Снимка: официална Фейсбук страница на филма "Воевода".

Началото на 2017-а година е белязано от появата на дългоочакван български филм – „Воевода“ на режисьорката и изпълнител на главната роля Зорница София. Премиерата на филма е на 13 януари.

„Воевода“ е един различен разказ за нашата болезнена история от времето на турското робство. Представен от женската гледна точка към събитията от онези времена, филмът изправя зрителите пред труден избор – да съдят Румена за нейните действия, или да я разберат и приемат такава, каквато е – вярваща в борбата за свобода на България с цената на семейството, децата, собственото благо.

Зорница София разказва как още като дете историята на Румена войвода я вдъхновява след като прочита разказите на Николай Хайтов, част от които е и историята на Румена. Тя споделя как нейният учител Людмил Стайков я е посъветвал да се върне назад в детството си, когато спомените са най-ярки и емоционални. Тогава тя се сеща за образа на Румена и силното впечатление, което ѝ е направила. Така се ражда идеята за „Воевода“.

Снимка: Facebook/Voevoda, The Film

За избора на актьорски състав Зорница споделя, че целенасочено е искала да избяга от до болка познатите екранни лица отново по съвет на Людмил Стайков. Той смята, че за да бъде един исторически филм успешен, лицата в него не трябва да са „онези от билбордовете“. Ето защо тя избира по-малко популярни, но талантливи актьори с изключение на Валери Йорданов, който е един от любимците от театралната сцена и екрана.

Ролите на четниците на Румена са поверени на Горан Гънчев, Димитър Селенски, Леарт Докле, Владимир Зомбори.

Снимка: Булфото

Изборът на главната женска роля изправя Зорница пред трудна задача. Няколко месеца тя провежда кастинги на актриси, певици, малко и много известни лица, дори решава да обяви кастинг за непрофесионалисти във Facebook. Нито една партньорка обаче не стои подходящо до Валери Йорданов, който от самото начало влиза в образа на Стоян Ковача. Но пробните снимки така и не задоволяват представата на режисьорката за образа на героинята.

След публикуването на поканата за кастинг в социалните мрежи приятелите и близките на Зорница започват да ѝ пишат тя да изиграе Румена. Коментарите за това колко подходяща би била самата тя карат талантливата режисьорка да се замисли над тази идея. Така тя решава също да се яви на кастинг. Облича костюма, казва монолога пред камерата и нещата се случват.

Въпреки колебанията си след това тя носи записите от пробните снимки на Людмил Стайков и той ѝ казва: „Зорница, в момента кастингът е за режисьор, не за главна женска роля“, с което окуражава нейния избор.

Снимките на филма са направени на автентични места – в Осоговската планина, Жеравна, хълмът над Жеравна, Сливенския балкан, Исихастките манастири в Шуменското плато, красива пещера над село Осмар, Шуменско, както и крепостта Урвич край София.

Зорница София обяснява колко важни са за нея тренировъчните лагери, които организира преди започването на снимките на филмите ѝ. Такъв лагер е имало и преди снимките на „Воевода“. При него не само актьорите се подготвят качествено за ролите си, но и се сплотяват помежду си, живеят заедно, хранят се заедно, общуват и се сближават. След края на тренировъчния лагер, а и след края на снимките те самите признават, че са се превърнали в задружна чета.

Ето какво още сподели Зорница София специално пред Az-jenata.bg

Вдъхновили сте се от спомена за Румена войвода от детските си години, когато сте чели разказите на Николай Хайтов. Защо точно към този спомен се върнахте, а не към някой друг?

И аз това се чудя! Много силен женски образ и това, че не е измислена, не е фикция и всичките тези избори и неща, които е правила и които сме показали в малка част за мен е ултравдъхновяващо!

Придържахте ли се напълно към истинската история или има и частица художествена измислица?

О, има, разбира се. Но това се прави сценарно, обединяват се сюжетни линии, образи също така, ако си приличат твърде много. Чисто драматургично се прави това. Но сме спазили основните неща, които са по спомените на очевидците, въпреки че има 3 версии за смъртта ѝ, даже има една версия, че е оживяла след покушението и е избягала със Стоян Ковача в Букурещ. Така че покушение все пак е имало, за мен това е по-важното.

Подготвяли сте филма и по спомени на очевидци. А успяхте ли да се срещнете с родственици на Румена?

Те ще дойдат на премиерата на филма. Всъщност те успяха да ме издирят след като се разбра за филма, аз не успях да ги открия преди това, защото е много трудно. Но предпочитах да се придържам към разказите на очевидците, защото смятам, че са по-достоверни, отколкото разкази, предадени от уста на уста през поколенията. Основно разчитах на спомените на хора, които са били живи по това време и са имали реален досег с нея.

Кои бяха най-големите трудности по време на снимачния процес?

Имахме много физически травми. Когато правихме бойната сцена с Валери се контузихме много сериозно. Аз имах огромни хематоми на главата, а той шина на ръката. Бяхме целите в кръв, а трябваше да продължа снимките. Наложи се да ми бъде поставен локално силно обезболяващ препарат, за да мога да продължа снимките, които на всичкото отгоре бяха и през нощта. Всъщност, единственият грим, който имам във филма е само за да скрие разреза на лицето ми. Не беше предвиден по сценарий.

Филмът бе сравнен с шедьоври като „Козият рог“ и „Време разделно“. Притеснява ли ви такова сравнение или ви ласкае?

За мен „Време разделно“ е един от великите филми. „Козият рог“ също и малко ми е неудобно от такива сравнения, честно казано. Гледам да не се вслушвам в тях, просто изключвам. Това е мнение на хората.

Сцените на насилие не са натуралистични и сурови. Това търсен ефект ли е?

Да, нарочно ги направихме така. Искахме посланието на филма да е със силен психологически ефект, а и да може да се гледа от ученици. Набиванията на кол, изнасилванията и другите тежки моменти са предадени предимно от лица, по-субективно, а не натуралистично.

Каква е ролята на българката в борбата за освобождение и опазване на българщината?

Най-яркото и което е важно да се казва е това, че всяка 8-ма от 9 жени-хайдутки е ставала войвода. Това е изключително забележителен факт. Ако бяхме във Франция, това сега щеше да е поне 45-тия филм на тази тема. За Жана д‘Арк има направени 37 филма, например. А ние сме намерили над 37 български жени войводи и има 0 филма за тях досега. Важно е да знаем не само техните имена, а и да разкажем техните истории.

Използвали ли сте дубльори или каскадьори за някоя от бойните сцени?

Не, всичко е изиграно само от актьорите. Нямаше как да се заснемат дубльори, защото щеше да си личи прекалено. Плановете са близки и това е търсен ефект, за да се пренесе емоцията на героите. Това бяхме решили с оператора Крум Родригес – да снимаме лица на актьори, да не са снимани по ефектен начин, а по човешки. Ето защо имаме и толкова травми (смее се).

Какво у Румена ви възхищава? Казахте, че не я съдите за нищо...

Възхищавам ѝ се затова, че има състезателен дух. Във всяко нещо се е опитвала да бъде първа, преборвала е мъже, била е прекрасен стрелец, дори е можела да пее и танцува прекрасно. Но най-огромното ми възхищение към нея е заради това, че избира не личното щастие, а общото благо. Тя може да не е добра майка на двете си деца, но е добра майка на всички останали и това е много грамадно.

Неминуемо обаче се повдига въпросът и за предателството, което явно е кодирано в нашите гени.

Този въпрос е нонстоп актуален. Българите сме много интересен народ, който си ражда и Ботев, и Левски, и едновременно с това предателите и убийците им, защото е ясно, че те са предадени и убити от българи. Но когато една такава история се поставя искрено и без маска пред зрителя, дава му се възможност той сам да прецени от кой отбор да играе – на предателите или на честните.

Мислили ли сте да правите още исторически филми?

Има огромен глад за такива филми от тази епоха. Няколко години проучвах събитията в този период и има толкова интересни моменти, които заслужават да бъдат разказани, но няма как в един филм. Много е интересна и мъжката гледна точка в тези времена на чети и хайдути, какви избори пък им се е налагало на тях да правят. Иска ми се да направя филм за самия живот на хайдутите, как са преживявали, какво са правили, как са устоявали на суровите условия горе в планината, когато нямат какво да ядат и са принудени да правят избор дали да изядат цървулите си или да умрат от студ.

Твоето послание към зрителите и към читателите на Az-jenata.bg...

Много ми се иска да има позитивна „зараза“, ако мога така да се изразя. Да има повече вдъхновение за правенето на неща, които не са само за личната ни облага и ситост. Пожелавам им да им се подпали фитилът!

Коментирай
0 rate up comment 0 rate down comment
Алекс ( преди 7 години )
До Меломанка: Къде видяхте да има хейт от моя страна? Споделих просто обективно мнение. Когато няма какво човек друго да каже или да защити позицията си аргументирано, обикновено казва, че другия изпитва негативни чувства в този случай или пък го обвинява в расизъм, сексизъм и какви ли не други щуротии. Филма е добър, въпроса бе друг. Надявам се, че сте достатъчно интелигентна да ме разберете правилно, а не субективно ;-)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 0 rate down comment
Меломанка ( преди 7 години )
Скъпи Алекс, неслучайно слагам Зорница до личности като Мел Гибсън и Дензъл Уошингтън, защото смятам, че когато си креативен нямат значение славата и имиджа. Второ, щом казвате, че филмът се е получил добре, че Зорница играе добре, какъв е проблемът да е 3 в 1??? Според мен по-малко необоснован хейт ще ви се отрази добре.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 0 rate down comment
Алекс ( преди 7 години )
До Меломанка: Вижте само до какви имена я поставяте само! Тя няма нито техния опит, нито нищо, за да има самочувствието да изпълни и режисурата и драматургията и главната роля. Идеята е друга, поне да беше предоставила ЕДНА от позициите на някой друг, а не да си играе 3 в 1. Филма е добър, събужда българщината, не казвам нищо лошо за него, напротив. А вметката с Максим Генчев е просто аналогична, защото и той по същия начин се изявяваше във филма си "Левски"в няколко амплоата, дори и сина му включи да бъде режисьор редом с него, а в случая дъщерята е включена във филма. Замислете се защо сама, уважавам мнението ви и ви смятам за интелигента, можете да се досетите ;-)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1 rate up comment 0 rate down comment
Меломанка ( преди 7 години )
Уважаеми Алекс, по вашата "логика" би трябвало световни звезди ка Мел Гибсън, Дензъл Уошингтън, Бен Афлек, Кенет Брана да са егоцентрични личности, търсещи шуробаджанащина, така ли? Защото всички тези имена са пример еквивалент на ситуацията на Зорница София, да си режисьор, сценарист и изпълнител на главната роля. Ако тя се е справила с тези три задължения и отговорности, какво значение има дали е режисьор и актьор в едно?Толкова ли е трудно поне веднъж да кажем "Браво" на усилията на един млад и талантлив човек, който се опитва да направи нещо хубаво и качествено. И моля, не я сравнявайте с Максим Генчев.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 1 rate down comment
Aleks ( преди 7 години )
Е, такова нещо само в БГ може да се случи: режисьор, сценарист и в главната роля. Доста надценено 3 в 1, малко самооценка или самосъзнание е нужна. Къде се е видяло това чудо? От време на време великите режисьори са си позволявали да изиграят малък персонаж във филмите си, който се нарича "камио", ама цяла главна роля? Явно нов термин трябва да се измисли. До две позиции във филма е поносимо, ама и трите малко множко. Зорница- София е новия Максим Генчев в това отношение. Че и дъщерята в главната роля, заради приликата, ок, допустимо е до някъде. (Апропо, Максим беше взел пък сина си Николай за втори режисьор!) Моля съвземете се, хора и не се самозабравяйте! Иначе филма е добър, за типичните бг такива. Историята е интересна. Очаквам мнения по въпроса на егоцентричната- шуробаджанащина в БГ кино.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар