Емилия Илиева-Крайнова е треньор – лайф коуч, водещ на семинари и обучения. Тя е организатор и на първия по рода си форум „Пространство за общуване“, на който Az-jenata.bg е официален медиен партньор. Може да се регистрирате на адрес: http://communication-academy.eu/
В откровен разговор, Емилия ни посвети в тайните на бизнес комуникацията, емпатията и как тя ни помага да разберем себе си и партньора ни по-добре.
Организирате първия по рода си форум „Пространство за общуване“. Бихте ли ни разказали повече за форума, какво да очакват хората, които ще го посетят?
Знаете ли, според мен наистина същественото, което хората могат да очакват е вдъхновението че общуването е ценност, която определя качеството на целия ни живот; че емпатията е истинско богатство и си струва всяко усилие да сме честни и автентични, защото това е най-бързият начин за изграждане на пълноценни отношения. Като се има предвид, че общуваме 100% от времето и живота си (ако не с някой друг, то вътрешно със себе си също комуникираме нали?) една малка промяна в начина, по който се изразяваме или по който чуваме или по който се опитваме да разбираме отсрещната страна може да доведе до Големи промени.
Независимо кой от двата дни изберат, хората ще могат дейно да се включат в цялата програма и да намерят отговорите, които ги вълнуват най-много. Дали това са въпроси по отношение на общуването в семейството, възпитаването на децата, разрешаването на спорове, търсенето на алтернативи на управление на хора, на мотивиране на екипи, на развиване на качества или просто цялостно любопитство за емпатията, ненасилствената комуникация и опита на хората вече тръгнали по този път – за всеки ще има поредица от възможности за един богат и изпълнен с личен смисъл ден.
Целият екип, който подготвяме форума от Communication Academy заедно с лектори, гости „живи книги“и доброволци сме 30 човека. Всички нас ни обединява вярата в емпатията, ненасилствената комуникация и възможността те да са отправна точка за една нова култура на общуване и свързване. Който и от нас да ви вдъхнови, все ще е за добро.
Освен това ще имаме питка с мед както си му е реда за всяко първо нещо, вкусни изненади през целия ден, песни и поводи да се смеем и да сме щастливи заедно!
Мислите ли за следващи събития, кога и какви ще бъдат те?
Да, разбира се. Следващият форум „Пространство за общуване“ ще е насочен към децата и възможността като възрастни да отглеждаме емоционално грамотни деца. Замисляме го заедно с представянето на български език на третата книга за ненасилствена комуникация – този път с основен акцент върху връзката родители – деца. Книгата ще бъде издадена от издателство „Кръгозор“и се превежда в момента от екип на Communication Academy. Освен форумите ще продължим и с организирането на редовни курсове и семинари по различни теми, свързани с общуването и емпатията.
Вие сте тренер и лайф коуч. Какви са най-честите проблеми, за които хората търсят помощта и съветите ви?
Вероятно защото основно се занимавам с темите за общуването и емпатията най-често търсените съвети, консултации или заявки за цялостен коучинг процес са от хора, които търсят промяна в начина, по който комуникират или реагират емоционално. Обикновено става въпрос за различни ситуации, които с поглед отстрани и с достатъчно емпатия за всяка от страните позволява да преживеем повече разбиране за мотивите на всеки от въвлечените, без да ги осъждаме. Повтаряща се тема при родителите например е как да накарат децата си да им съдействат повече; мъже или жени във връзки търсят начини как да променят тази или онази черта в партньора си, хора от бизнеса искат да променят екипа си... Разбира се, ние не можем никого да накараме да се промени, но можем да се опитаме да разберем какво мотивира другия човек да действа или да се държи по определен начин. Също така можем да разберем какво ни води нас в това да искаме другите да се променят. Реално в това е голямата ценност на емпатията: позволява разбиране на по-дълбоко ниво от ежедневното и така води до промяна в нас, а тя се отразява на отношенията ни.
Какво представлява емпатията в бизнеса и как може да ни помогне обучението в тази област, да станем по-ефективни и квалифицирани в професията си?
Емпатията в бизнеса ни помага да поддържаме баланса между ролите и позициите, които имаме в структурите на организациите, за които работим и човешката лична страна на всеки от нас. Считаме, че когато хората се свързват само през ролите се губи възможността за пълноценно общуване и съответно отношенията, които изграждаме са повърхностни и формални. Емпатията създава връзка, в която човешката съпричастност е водеща и това неизбежно променя качеството на връзките, които създаваме с колегите, бизнес партньорствата, които изграждаме или отношенията с клиентите. От друга страна емпатията често служи за изясняване на неизбежните търкания в един екип, без да се достига до конфликти. В това си качество тя е ценност, която запазва взаимовръзките вътре в екипа.
От чисто човешка гледна точка когато се научим да сме емпатични към себе си и към другите това често е извор на вътрешно спокойствие и някои техники за емпатия към себе си са особено ценни в случаи на натоварени работни ситуации, стрес, работа с недоволни клиенти или трудни преговори.
Има ли чувства в бизнеса, освен разум и много цифри?
Честно казано, аз лично не вярвам някой да успява да не изпитва каквито и да било чувства в бизнеса. Все пак ако успяваме да постигаме целите, които сме си поставили най-вероятно сме доволни. Или ако сме ръководители на екип от хора, които се справят в срок с поставените задачи вероятно сме спокойни и горди с избора на хора, който сме направили. Така че ясно е, че в бизнеса емоции има, но за съжаление и в бизнеса както и в обществото се толерират позитивните емоции и се счита, че негативните емоции може да си ги спестяваме. Как да стане това обаче? Ние реагираме емоционално независимо дали искаме или не. А веднъж родена една емоция, тя може да бъде потисната, но не и „спестена“. Проблемът е, че неизразените емоции не изчезват. Те остават вътре в нас и все повече хора си дават сметка, че по този начин често стават причина за редица заболявания. Разбира се има хора, които са по-чувствителни и такива, които определят себе си като „по-дебелокожи“, но всеки човек изпитва и положителни и негативни емоции през целия си живот и няма как да си спестяваме негативните емоции на работното място само, защото считаме, че така бихме били по-ефективни. Истината е, че ние сме по-ефективни като професионалисти и по-цялостни като хора, когато се научим да зачитаме и двете страни на монетата на емоциите. Важно е само да знаем как да ги преживяваме така че да щадим и себе си и другите. И това е валидно както за бизнеса, така и за живота.
Как емпатията добавя стойност и помага в бизнес общуването?
Ако едни бизнес партньорства се основават на взаимен интерес да речем, то това са отношения, които се определят от външни условия и резултати. Емпатията създава връзка между самите хора, не само между интереса на организациите. Това прави контакта по-цялостен. Не говорим само за формалната страна на нещата, но и за личността на хората. От съвсем друга гледна точка всеки колектив би бил мотивиран да работи в среда, в която освен всеки да знае, че е част от „машинката“усеща и принадлежност към този екип. Това създава съпричастност в екипа. Да не говорим, че всеки ръководител, който се стреми да управлява не на база на страха и на позицията си, а с авторитет и уважение има нужда от емпатия за да установи отношения на доверие с екипа си. Емпатията винаги напомня, че отвъд ролите всички сме хора и няма друго което да ни свързва по-силно от това.
Защо хората, според вас, често се примиряват да работят в област, която не им е по сърце и желание?
Истината на този въпрос е, че според мен хората се страхуват. Страхуват се да поемат риска да потърсят нещо друго или да последват сърцето си, защото за тях сигурността е голяма ценност. Примирението също е избор. Избирам да се примиря, защото за момента нямам сили да се изправя пред неизвестността или несигурността. Такъв период може да се разгледа обаче и като време за натрупване на сила, на подготовка и изграждане на нужните качества. Така ще дойде момент, в който същите тези хора, които са били примирени, ще се окажат решителни и смели и ще поемат в друга посока. Аз лично съм убедена, че всеки избор, който правим ни служи за момента, в който е направен. Спре ли наистина да ни служи винаги намираме вътрешна сила или външен стимул да го променим.
Вашето пожелание към читателките на Az-jenata.bg?
Да намират начини и време да поспират и да си почиват. Защотовпротивенслучайживотътнизаприличванаетотова.
Прочетете още: