Японско съвременно хартиено изкуство на изложба в София

12.10.2012г. / 14 47ч.
Аз жената
Снимка: Reuters

Снимка: Reuters

Вековната традиция на японското хартиено изкуство ще бъде представена в София с изложба от над 40 произведения на утвърдени майстори. Програмата предвижда три уъркшопа с демонстрация на съвременни техники за претворяване на хартията по различен начин. Организатори на изложбата са Фондация „Аматерас“, Японска фондация и Посолството на Япония.

Официалното откриване на изложбата е на 15 октомври 2012, понеделник, от 18:30 ч. в Арт център „Алтера“ на бул. „Драган Цанков“ 36, партера на „Интерпред“.

Куратор на проекта е Даниела Тодорова, която за втори път ще представи съвременни японски автори в Дните на японската култура в България след проекта Куросава. отражения през 2010 г. Тази изложба е продължение на дългосрочните намерения за сътрудничество и представяне на различните аспекти на японската култура в България.

Експозицията отразява огромното стилово и технологично разнообразие на хартиеното изкуство в Япония и важната роля на традиционните техники, пресъздадени по нов, съвременен начин, представящ невероятното чувство за естетика, хармония, красота и преклонение пред природата. Те са израз на дълбоката душевност на японския творец, която го отличава от цялостната тенденция в съвременното западноевропейско и американско изкуство за представяне на проблемите в обществото.

Първият уъркшоп ще се проведе от Какуко Ишии на 16 октомври. Авторката ще покаже своя мощна инсталация, впечатляваща с абстрактната си модерна японска флора и изразяваща съвършенството на японската хартиена „прежда“. Ишии често представя произведенията си на световни форуми и предизвиква изумление с нестандартния си подход към този вид хартиена техника, използвана предимно за утилитарни цели. Нейната презентация ще покаже начините за създаване на уникалния материал, традиционните похвати за използването му в различни направления, както и ярки примери за високо съвременно хартиено изкуство.

Добре познатата в България Чикако Сато ще покаже на 18 октомври една много интересна интерпретация на традиционната техника уаши за създаване на обекти. Чикако Сато е представяла Япония в редица държави и е специалист в разнообразни багрилни техники от различни национални традиции. Нейните произведения са сякаш извадени от природната среда и омагьосват със своята лекота и финес, понякога призрачно иреални. У нас Чикако Сато е печелила голямата награда „Аматерас“ през 2009 г.

Деликатност, ефирност, съвършена прецизност и мощна рисунка са вплетени във всяко едно от пространствените произведения на Ацуми Мурата която по великолепен начин представя възможностите на прочутата хартия „уаши“, съчетана с калиграфски интерпретации. На 19 октомври тя ще разкрие в своя уъркшоп възможностите и тайните на традиционното правене на „уаши“, както и тънкостите при съчетаването на калиграфската техника с възможностите на различните структури на хартията.

Изложбата ще ни срещне с произведенията на 12 съвременни и утвърдени майстори. Голям принос за широкия диапазон от разнообразие внася Йошио Хасегава, един доста нестандартен и невероятно прецизен автор, елегантно провокиращ ни към екологичните проблеми в световен план. Той много успешно се представя в САЩ и други страни извън Япония.

Не по-малко авангардна е и Тамико Кауата, умело използваща съвременни хартиени продукти с индустриални качества, които, пречупени през добрата концепция, се превръщат в незабравими произведения. Наойо Ямамото, автор с определена японска чувствителност към акварелните техники, представя необичайно съчетание на хартия и вълна. Мами Кауай е пленена от възможностите на най-фините хартиени канапи, чрез които създава обемни форми с необичайна идея. Хироаки Асахара, скулптор, предимно работещ голямоформатни произведения, е участвал в София Хартиено Биенале 2011. През октомври и ноември в София той представя две камерни, много естетизирани двумерни произведения. Сугане Хара е автор с пластична чувствителност и обичайните й произведения са инсталационна среда. Много интересна е и пластиката на Аяко Абе Милър. Фикико Накобаяши е много мощна като естетическо присъствие чрез силата на графита. Една от особено интересните със своята техника произведения е инсталацията на Кумой Яджима, съвършена в своето изпълнение.

Изложбата продължава до 15 ноември 2012 г.

Прочетете още:

Коментирай