„Некрасивото е недопустимо“ – простотата в съвършенството на икебана

Хармония, цветя и още нещо...

27.11.2012г. / 16 50ч.
Снежана Проданова
Снимка: Reuters

Снимка: Reuters

Заговорим ли веднъж за Япония, може никога да не спрем. Това специално кътче от планетата земя притежава особена енергия, вибрираща със собствена честота и имаща неоспоримо отражение в културно-историческото наследство на страната, в религията, в изкуството и в съзнанието на японците.

Стремежът към красивото, нуждата от хармония за тялото и духа можем да си обясним от една страна с една от основните религии в Япония за момента – шинтоизмът. Основен обект на преклонение в шинтоизма е природата. Възхищението не само от морски пейзаж по време на залез, от китно селце на фона на планински масив, от огледалната повърхност на спокойно езеро, но и от едно листо, една тревичка, една клонка е присъщо за японеца. То осмисля и одухотворява бита и съзнанието му.

Как се превъплъщават тези нематериални пориви, емоции и преживявания в нещо материално? Как намират те своето място в изкуството? Отговорът тук е „икебана“.

Чрез употребата на материали от природата – цветя, клони, камъни, и помощни средства – глинени съдове, кензан (специален вид „игленик“, на който се позиционират елементите в основата им), хасами (яп. ножица) и други предмети от бита се създава композиция, която впечатлява едновременно с естетическото си внушение и простотата на детайлите. Интересно е как лишени от сложност мотиви, обединени в една структура от сръчните ръце на владеещия икебана, представляват истинско произведение на изкуството.

На 24 и 25 ноември 2012 в Мол Галерия в Пловдив бе проведена школа по икебана от сдружение „Сога“. Въпреки че събитието провокира интерес у малцина, те можаха докрай да се насладят на невероятната изложба от произведения на икебана, кадри от известни места в Япония и обаятелна традиционна японска музика.

Как да превърнат символистичното значение на елементите шин, сое и хикае (яп. небе, човек и земя) в комбинация от клонки и цветя присъстващите успяха да научат по време на последвалия уъркшоп.

Поговорихме си с председателя на сдружението „Сога“ за разпространението на изкуството Икебана Мария Кеменчеджиева, за да придобием допълнителна яснота по въпроси, отнасящи се до самото изкуство и връзката му с хората и техния бит. Очаквайте интервю с Мария Кеменчеджиева съвсем скоро.

Коментирай