Спечелете шефа с хубав комплимент

Каква похвала ще предпочетете – финансова или словесна

08.02.2013г. / 09 44ч.
Надежда Маринова
Снимка: Reuters

Снимка: Reuters

Запушете си ушите и не слушайте, когато ви правят комплимент. Егото ви може да порасне толкова много, че да се помислите за велик. Не само може да престанете да се развивате към по-добре, но и дори да дадете заден ход.

Наистина похвалата е като монета с две лица – след нея може да си вирнем носа, но може да ни пораснат и криле и да станем още по-добри.

Свързани статии

Най-добрият комплимент е не потупване по рамото, а финансовият – еднократен бонус или направо повишение на заплатата. Разбира се, в кръга на шегата. Словесната похвала също върши много добра работа.

Комплиментите са мед и масло за душата на човек, но вършат работа само ако са искрени, непреувеличени и не се правят често.

Самокомплименти

Самокомплиментите са много популярни в работата на цяло психологическо течение, особено в Америка. „Аз съм велик, голям специалист, много умен, господарят на Вселената, няма друг като мен умен и добър.“. Обаче само приказки не са достатъчни. Докажете го на практика.

Похвалите в бизнеса

Похвалите са част от ефективната комуникация на всеки шеф и мениджър, между колеги, и са почти задължителни при бизнеспреговорите и работата в съвместни проекти с други компании. Но само правилните комплименти вършат работа.

Ако партньорите в бизнессрещата се познават отдавна, може да си направят комплимент колко добре изглеждат. Ако се виждат за първи или втори път, това ще е неуместно.

Комплиментът трябва:

  • Да не е двусмислен.
  • Без хиперболизация – да не е преувеличен.
  • Без претенции – казваш похвала и не искаш нищо в замяна.
  • Без дидактика – констатира нещо положително, но не съдържа съвети и препоръки.
  • Без „подправки“ – „Имаш златни ръце, но змийски език“ или „Харесва ми отдадеността ви към работата, само че я насочвайте към проектите, които са най-важни в момента“.

Конструирайте комплимента в едно изречение. Може да е дълго и сложно – с встъпителна част, след която казвате похвалата. Не правете паузи.

Похвалете сътрудниците си, подчертавайки достойнствата на личните им качества – това винаги създава силна мотивация за работа и изгражда добра работна атмосфера.

Как да приемем комплимента?

Никога не започвайте да спорите, че не е верен. Не се срамувайте от комплимента. Просто кажете „Благодаря ви!“.

Няколко примерни комплимента за бизнеспартньори:

  • „Много е приятно да се работи с партньор като вас!“
  • „Винаги ме е впечатлявала широтата на кръгозора ви!“
  • „Как сте успели да възпитате у себе си тази сдържаност!“
  • „Не знаех, че така добре преценявате хората!“
  • „Истина е, когато говорят, че имате златни ръце“.
  • „Всеки може да завиди на волята ви!“

Комплиментът води до чувство на удовлетворение, носи положителни емоции, изгражда положителни чувства към другия човек. Да не забравяме да правим комплименти на децата си, мъжете, жените си, подчинените си, колегите, бизнеспартньорите и дори на шефа си.

Коментирай