Киплин Хюстън е постановчик на един от трите балета, които програмата Американски балет за България ще представи през април 2013 в Софийската опера и балет – Концертът (The Concert) на Джером Робинс. „Концертът е комедиен балет с хореография, вдъхновена от стила на водевила; етикетът позволява да се смеете от сърце, докато го гледате.“ – споделя Киплин Хюстън и разказва какво е да работиш с иконите на балетния танц Джордж Баланчин и Джером Робинс. Признава, че вече знае имената на всички в Софийската опера и балет, тези на портиерите също. „Научих това от Баланчин – той се обръщаше поименно към всеки в балета, дори към хора, които е виждал веднъж; знаеше, че само това е начинът да накараш всички да се чувстват част от големия театър, от големия успех и голямата мечта.“
През април в Софийската опера и балет ще бъде поставен спектакъл от четири балета на великите американски хореографи Джордж Баланчин, Джером Робинс и Уилям Форсайт. Спектакълът ще бъде изнесен на пет дати – 19, 20, 21, 27 и 28 април, а четирите балета са Концертът на Джером Робинс по музика на Шопен, In the Middle, Somewhat Elevated на Уилям Форсайт и Кончерто бароко по музика на Бах заедно с Чайковски Па де дьо по хореография на Джордж Баланчин.
За първи път тази година и четирите балета ще бъдат играни изцяло от балетната трупа на Софийската опера и балет. „В трупата ни има изключителни балерини и балетисти. Трета поредна година работим с Американски балет за България и съм изключително горда, но също и трогната, че този път организаторите се довериха изцяло на балетната трупа на Софийска опера и балет. Ще дадем най-доброто от себе си, а то никак не е малко.“ – споделя Сара-Нора Кръстева, директор на балетната трупа на СОБ. С нашите балетисти вече работят трима световнопризнати постановчици, оторизирани да поставят произведенията на емблематичните хореографи – Киплин Хюстън (Джером Робинс), Катрин Бенетс (Уилям Форсайт) и Даяна Уайт, която за втори път е у нас (Джордж Баланчин). Киплин Хюстън е постановчикът, който пръв пристигна в България и ще остане тук повече от месец, за да вдъхнови балетистите на СОБ за творчеството на Джером Робинс, за да им покаже тайните и духа на неговата хореография и за да ги преведе през изключителния концерт, който самият той не веднъж е танцувал. „Не всеки може да поставя големите хореографи. Най-често артистичното им наследство се пази от фондации, които определят кой може да поставя творбите им – критериите са колко е работил и познава хореографа, танцувал ли е самото произведение, вниква ли в чувството и внушенията точно на този балет.“ – разказва Киплин и продължава „Запознах се с Джери (Джером Робинс) през 70-те години в Ню Йорк. Като тийнейджър живеех в Лос Анжелис; занимавах се с балет, идваше моментът да избера школа, в която да продължа да танцувам. Можех да замина за Лондон и да пробвам късмета си в Кралския балет; стилът им тогава, така безпогрешен и съвършен еталон, все пак беше класически, европейският стил на балетен танц. Аз търсех някакъв експеримент, по-скоро неокласицизъм, както определяхме стила на Баланчин например. Един ден трупата на Баланчин пристигна в Лос Анжелис, те играха на открито, в амфитеатър, с черно-бели дрехи, и дъхът ми спря. Вече знаех, че мечтата ми е да танцувам с тях.“ Малко след тази среща, Киплин заминава за Ню Йорк и остава там. Приет е в школата на Баланчин, където среща и Джером Робинс. „По онова време Баланчин беше икона, а Джери – два пъти икона.“ – продължава Киплин Хюстън – „Робинс беше перфекционист, неуморно експериментираше, искаше от нас по няколко версии на един и същи танц. Беше работил много на Бродуей и всички знаеха кой е." Концертът е може би най-популярният балет в спектакъла „Великите американски хореографи“, който ще бъде поставен в Софийската опера и балет през април. Концертът се играе почти без прекъсване от 50-те години, когато е писан, наричан е „лунатичен“ и „шедьовър на комичното балетно изкуство“. Пълен с абсурдни обрати, той започва като класически концерт на Шопен, но накрая танцьорите се превръщат в пеперуди...
Джером Робинс (1918-1998) е американски хореограф, танцов продуцент и режисьор. Награждаван 5 пъти с най-престижната награда за театър Тони, Джером Робинс печели и Оскар заедно с Робърт Уайс за режисурата на „Уестсайдска история“. Изключителният спектакъл от трите балета на Робинс, Форсайт и Баланчин ще бъде представен на 19, 20, 21, 27 и 28 април от балетната трупа на Софийска опера и балет. Билетите за третото издание на „Американски балет за България“ вече се продават в мрежите на Eventim.bg и Ticketplus.bg, както и на касите на НДК.
„Американски балет за България“ се провежда под егидата на фондация „Америка за България“. Програмата е насочена към превръщането на балетното изкуство в ефективен инструмент за културна дипломация, към връщането на младите хора в залите на балетните театри, обогатяването на палитрата на професионалния балет в България и възстановяването на престижа на българската балетна традиция. В дългосрочен план „Американски балет за България“ цели създаването на творческа среда, където културните различия ще бъдат не пречка, а предпоставка за ползотворно сътрудничество между артисти от различни школи и поколения.