Елеонора Лилова. Снимка: личен архив
Елеонора Лилова е директор на едно от най-желаните училища – 2 СОУ „Академик Емилиян Станев“ в София.
Има 17-годишен стаж като учител, старши учител, главен учител, директор на основно училище, а понастоящем и базов директор към СУ „Свети Климент Охридски“. Училището е уникално с много неща – от музикалния училищен звънец, видеодомофонната система, влизането с електронни карти до факта, че всички класни стаи и кабинети разполагат с мултимедийни проектори и компютър с интернет.
След спечелен проект към МОН са оборудвани още 40 терминални станции и два нови кабинета за чуждоезиково обучение. Компютърните зали от миналата година са с терминални решения от най-висок клас. Но едно от най-интересните неща, което засяга седмокласниците, е въвеждането на 3 нови специалности – „Журналистика“, „Предприемачество и бизнес“ и „Екскурзоводство“.
Ето какво разказа за това г-жа Елеонора Лилова.
Във 2 СОУ има 3 нови специалности след 7-ми клас. Какви са отзивите за тези специалности сред родителите и учениците?
От миналата учебна година подобрихме съществено учебните планове на паралелките с прием след 7. клас. Съчетахме завършването на средно образование с придобиването на знания и компетентности за интересни професии.
Хуманитарен профил с допълнителни часове по „Журналистика“, който е съчетан и с практически дейности в телевизия, радио и вестници. Изучават се Връзки с обществеността и Текстообработка: бизнес кореспонденция на английски език. Тази паралелка е уникална за град София. Именно защото е единствена за нея очакваме доста кандидати. Съчетана е с усвояването на два езика – английски и испански.
Технологичен профил „Предприемачество и бизнес“ с информационни технологии и учебни часове: Пазарна икономика, Маркетинг и реклама, Предприемачество, Счетоводство на предприятието. Интересни и с практическа насоченост са допълнителните часове за този профил: Бизнес английски език, Текстообработка – бизнескореспонденция на английски език, Виртуално предприятие, Учебна компания – Junior Achievement, Компютърна симулация – банките в действие.
Към двете паралелки с чуждоезиков профил Английски език с втори чужд испански или немски език прибавихме добавената практическа стойност на допълнителното обучение „География на туризма“ с придобиване на Свидетелство за професионална квалификация „Екскурзовод с български /английски /немски испански език“ от лицензиран учебен център.
Кой прави избор на училището след 7-ми клас – ученикът или родителят?
Най-мъдрият вариант е да го правят съвместно. Децата често подценяват мнението на родителя, а всеки родител иска най-доброто за своето дете и може да му даде най-добрия съвет. Не бива обаче да подценява желанието на кандидат-гимназиста. Случва се децата да се увличат по желанията или да копират идеите на съучениците си, а всяко дете има своя си път на развитие и следва да изхожда от собствените си сили и възможности за развитие. Не бива да пренебрегваме собствените си желания заради нечии други, затова когато се взема решение за бъдещето на ученика след 7. клас, следва да се събере „семейният съвет“ и да анализира трезво кое е най-постижимото, най-желаното и най-полезното училище за конкретното дете.
Нека не забравяме, че да имаш книжка, не означава да караш в насрещното движение. Така че нека родителите и децата погледнат „книжката“ и разумно да преценят най-доброто и най-възможното в техния случай.
Какво ще посъветвате родителите на седмокласниците – как да се ориентират сред многото училища в София?
Бих ги посъветвала да изберат не повече от три до пет училища с различните им профили и да ги посетят на място. Да огледат сградата, да видят класните стаи, да се срещнат с учители, с ръководството. Да зададат въпроси, които ги вълнуват. Често се гради някаква преднамерена представа за училищата сред обществото от т. нар. бял или черен пиар от близки и познати. Отивайки на място и извървявайки пътя от дома до избраните училища и родителят, и ученикът ще усетят „тяхното“ бъдещо училище. Така освен чувството, ще ги води и реалността. Когато имат видимата база за сравнение, ще имат истинския избор.
Не са малко случаите на разочарование от избраното училище по време на следващата учебна година. Наши ученици, които са учили във 2-ро и по една или друга причина отиват в друго училище, споделят, че са свикнали с хубавата ни база, с приятната атмосфера на преподаване и училищния ни живот, и ако трябва да избират сега, биха си останали при нас. Вероятно това важи и за други СОУ-та. Така че човек не бива да подценява това, което има.
Как мечтаете да видите 2-ро СОУ в близко бъдеще? Какво още си пожелавате да направите като директор на 2-ро СОУ?
В близко бъдеще очаквам да затвърждаваме позициите на училището с интересен училищен живот и много работа по проекти. Това което си пожелавам да направя като директор е във 2-ро училище да не се чувстват децата като „затворени“ в рамките на стандартните класни стаи и чинове. Да няма изнервени учители и незнаещи защо идват на училище ученици. Да изчезнат скучните и отегчителни часове. Всички ученици да се намират в отворени помещения, като всеки един от тях си има работно място с компютър или таблет. Всеки учител и ученик да се чувства като в една работна полезна и привлекателна среда на познания и учене чрез опита.
Много ми се иска да направя структура на едно ново училище. Първото нещо, за което мечтая е учениците и учителите да работят в екипи върху даден проект, а не да се наизустяват уроците в учебниците. Целият учебен процес да е организиран около идеята за Проектно-базираното учене. Учениците да са ангажирани според личните си интереси към това, което изучават и да са самостоятелно ориентирани какво искат да учат. Сега много от тях седят на един чин по цял ден и слушат отегчено уроците на учителите, а мечтата ми е учениците да имат възможност да изследват, търсят, намират и анализират различни теми по собствено желание, интерес и любопитство. Всеки екип от ученици си има учител-лидер-ментор, който да ги подпомага в процеса на усвояване на опит, подпомага ги, напътства и съветва. Вместо огорчаващите количествени оценки, учениците да придобиват брой кредити, които всеки трябва да покрие по определен предмет, чрез изпълнението на работни проекти. Тогава учениците вероятно няма да имат търпение да дойдат във 2-ро СОУ и да прекарат деня си в приятни занимания. Учителите ни ще могат да покажат и докажат неограничената си сила на интелигенция, която наистина може да изведе българското общество нагоре.